Gå til innhold

Utenfor tema...slitne mødre

Anbefalte innlegg

Gjest lege eller ikke?

For to år siden var jeg hos legen etter lang tid med svimmelhet, hodepine, tungpusthet, magesmerter og overdreven tretthet. Legen konkluderte med at noen er jo mer slitne enn andre-og det var det.

Jeg kvier meg for å gå tilbake, og er usikker på om det er riktig.?!

Nå har jeg hatt hodepine daglig siden november, svimmelhet som gjør at jeg av og til mister retningen, det er tungt å puste (kjennes som det ligger noe tungt over brystet), jeg har vondt i armene, og har sovet omtrent i et strekk fra fredag kveld til nå. Hvilepuls på 85. Jeg er hjemme fra jobb i dag. Er dette fordi jeg er "mer sliten enn andre"? eller ? Hva bør jeg i tilfelle be legen om?

Jeg har et sunt kosthold, trener 2-tre dager i uken, og er ellers en vanlig småbarnsmor i full jobb.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/267245-utenfor-temaslitne-m%C3%B8dre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes selv det er vanskelig å snakke med lege om slikt. Jeg har det sånn jeg også nå. Verker i hele kroppen (som når du har influense og høy feber). Denne verkinga gjør meg ekstra sliten. Jeg har det slik hver gang jeg er ekstra sliten. Det knyter seg i brystet og er tungt å puste.

Så jeg føler med deg. Vet ikke om jeg orker å prøve å si det til legen. Tror ikke jeg kommer igjennom til han. Syns legene er litt rare. Ikke interessert i oss slitne mødre.

Så jeg er spent på hva du får til svar her.

Lykke til ihvertfall. Tror jeg skjønner litt av hvordan du har det!

Det er garantert en årsak til at du blir så sliten. Jeg synes du skal gå til legen og fortelle akkurat hvor sliten du er, også si at du ønsker å finne årsaken.

Selv har jeg gått rundt og vært sliten i 12 år og hele tiden ventet på at det skulle bli bedre, uten at det noen gang ble det.

Tilfeldigheter gjorde at jeg nå endelig for hjelp til å kunne fungere tilnærmet normalt i hverdagen.

Annonse

Det kan være muskelspenninger og "flink pike" syndromet. Du går ubevist og spenner musklene og det medfører tungpustethet og smerter i kroppen. Hvis du i tillegg er en person som gjerne vil fikse alt har det lett for å oppstå slike symptomer som du beskriver her.

Har hatt det slik selv i mange år og fikk tilslutt diagnosen kronisk muskelsmertesyndrom.

Min kropp var litt i ulage med trøtthet o.l. en periode. Jeg hadde da grunner i familien til dette, og trengte tid for å komme meg på fote. Legen var klar over årsaken til problemene men tok alikavel en haug med blodprøver for å sjekke om det kunne være andre ting også. Han mente at det var viktig å sjekke alle mulige årsaker til slitenheten.

Jeg ville helt klart forlangt i det minste at det ble sjekket for vitaminer, jern/jernlager, blodtrykk, stoffskifte og lungekapasitet.

Du kan jo google på symptomene dine og se om det kommer opp noe fornuftig!

Tok legen noen prøver for 2 år siden før han konstanterte at du kun var litt ekstra sliten ?

Uansett så er det 2 år siden, så bør du ta nye prøver fo å se om du feks har jernmangel, stoffskifte problemer eller mangel på vitaminer osv.

Hvis legen din ikke er villig til å ta nødvendige prøver, så bør du seriøst vurdere å bytte fastlege til en som tar deg på alvor.

Annonse

tzatziki1365380058

Jeg synes ikke dette høres ut som "vanlig slitenhet". Min lege ville garantert utredet dette nærmere.

Gå til legen på nytt, og blir du møtt på samme måte, må du først be om en "second opinion" hos en annen lege - det har du krav på innenfor fastlegesystemet, så vidt jeg vet. Og deretter må du bytte fastlege så raskt som bare det.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...