Gå til innhold

Følsom 6-åring

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma til følsom gutt

Sønnen min er 6,5 år og begynte på skolen i høst. Han er for det meste en grei gutt, men kan være en vriompeis også :-) Han klarer seg fint på skolen, har en bestevenn og noen andre venner han leker med. Han er flink til å uttrykke seg, og har ingen spesielle problemer.

MEN, han tar veldig lett til tårene. Det har han alltid gjort, men jeg begynner å bekymre meg litt over at det ikke går over.

I barnehagen gråt han lett dersom han fikk tilsnakk for noe han gjorde, da gjemte han seg for å gråte. Vi har aldri sagt at det er galt å gråte, og har derimot prøvd å "forstå" han og hjelpe han å sette ord på følelsene sine.

Nå gråter han over små og store skuffelser, at kompisen ikke kunne komme på besøk idag, at bestemor ikke kan hente han tidlig på skolen. Også på skolen gråter han hvis han får tilsnakk, det gjør han ikke hjemme. Han gråter flere ganger om dagen. Han kan også vise ganske sterke (verbalt) uttrykk for sinne.

Er dette unormalt ift alderen hans?

Hva kan vi som foreldre gjøre for å hjelpe han å "regulere seg"?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/267251-f%C3%B8lsom-6-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest beritas

Nå er det ikke noe galt i å gråte. Problemet er heller at han kanskje kan bli mobbet for det om andre ser han gråter ofte. Barn som tar lett til tårene blir oftere mobbet derfor kan dette bli et problem.

Kanskje han er trett og sliten? Da kan vel tårene og sinnet komme fortere hos noen og enhver. Kanskje han er alt for pliktoppfyllende med for høye krav til seg selv? Skole og barnehage kan jo være et stort press for mange. Tror jeg ville tatt problemet opp med lege/psykolog, evt. ppt eller andre som kan gi deg gode råd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...