Gå til innhold

Foreldre som absolutt må kjøre sine barn helt til skoledøren!

Anbefalte innlegg

Gjest Kitty Cat 82

Jeg vet ikke hvor dette vil passe best, på åpent eller her...

I min hjembygd bor min mor i samme veien der barneskolen ligger. I de siste 5 (+?) årene har det bare blitt et større og større problem at foreldre kjører ungene helt inn til skoleporten, og skaper kaos når de skal rygge seg ut derfra igjen (for da står det jo andre der med sine barn igjen...).

Det er en stor parkeringsplass litt lenger nede i gaten som krysser "vår" gate. Der kan foreldrene sette fra seg bilen og følge ungene over veien. Da er det ca 10 meter igjen til de er innenfor skoleporten.

Men likevel MÅ foreldrene kjøre barna sine så nærme at det skaper problemer for de som bor ved siden av. De sperrer innkjørselene sine slik at de faktisk skal kunne kjøre ut selv.

Så nå vil kommunen gjøre "vår" vei enveiskjørt, som betyr en omkjøring på flere kilometer. Samt den kryssende veien med parkeringsplassen skal bli blindvei. Dette lager store omkjøringer for de som bor der! Og det blir utrolig tungvindt...

Så, hvorfor insisterer foreldrene på å kjøre barna? Jeg forstår at noen av 5-6 åringene gjerne blir kjørt fordi de kan ha lang skolevei og det kan være steder uten fortau og mye trafikk. Men det er da ikke så mye annerledes nå enn da jeg var liten! (I allefall ikke i vår lille bygd...) Da var det LUKSUS å bli kjørt til skolen, og en gikk som regel i all slags vær. (eller syklet når en var gammel nok).

OK, det er mer trafikk nå. MEN veiene våre har blitt betydelig bedre også! (før var det nesten ikke fortau...)

Hva er det som gjør at foreldrene kjører barna sine så mye? Er de redd? Har de for dårlig tid?

Jeg håper at mamma og hennes naboer kommer fram med sine klager, og får innført at det kanskje kan være restriksjoner mellom kl 8 og kl 9.

Hva synes dere?

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tula

3

• Gemini

2

• morsan

2

• jubalong70

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest min mening her

Jeg mener det ikke bør kjøres så tett på skolen. Her har vi fått beskjed om at det ikke er ønskelig pga sikkerheten, men alikevel er det mange som gjør det. Mange skolebarn er ute på den tiden, og det er trangt for bilene som kjører så tett på skolen. De kan heller sette barna av et annet sted. Jeg er enig med deg.

Jeg kjører stort sett vårt skolebarn, fordi jeg likevel må kjøre til barnehagen. Men trafikksituasjonen er helt anderledes. Det er en stor "busslomme" (der det ikke kommer buss) som vi kan kjøre inn i. Mange bare slipper barna av, meg inkludert, mens andre stopper og følger barna inn.

Skolen har dessuten innganger på 4 sider av skolen, så noen som kjører parkerer/stopper på de andre sidene også.

Jeg har aldri opplevd trafikkork.

Jeg bor i Trondheim og hos oss kjøres ungene også til skolen (jeg går med mine da), gjerne helt inn til døra! Det er en parkeringsplass nedenfor skolen som de fleste stopper på, men noen har funnet et smutthull - det går an å kjøre inn på håndballbanen på den andre siden av skolen! Det er ingen naturlig innkjørsel dit, man må kjøre via en parkeringsplass i borettslaget like ved eller noen andre små ikke-bilveier av samme type. Men det viktigste er jo tydeligvis at da slipper jo avkommet å gå mer enn noe få meter, i motsetning til minst 50 meter fra den andre parkeringsplassen...

Men nå har det kommet sint brev fra rektor om denne kjøringen og dersom det ikke bedrer seg så vil det bli satt til verks strenge tiltak.

Vi måtte passere parkeringsplassen til skolen når vi fulgte barnet vårt i barnehagen. Mange parkerte bilen og fulgte barnet inn. Det var stort sett greit nok, selv om det kunne være fullt på p-plassen, rare parkeringer, og foreldre med litt for stor hastighet til/fra p-plassen.

Men jeg synes det var verre med dem som bare droppet av barna "i farta". For de ville da helst svinge inntil gangstien opp til skola, og det var den samme gangstien som vi med barnehagebarn gikk på. Noen av dem sperret stien helt, og "tvang" oss ut i selve veibanen for å komme forbi.

Kanskje klarer man lettere å roe ned morgenpulsen de nødvendige hakkene dersom man parkerer, låser og går inn, enn dersom man bare slenger barna ut av døra og kjører videre? ;-)

Jeg kjører også snuppa til skolen. Synes det virker veldig dumt å si at ho må gå når jeg kjører (jeg kjører rett forbi skolen)

Jeg snur på en parkeringsplass ved siden av skolen så ho går de siste 200 meterene. Nærmere har vi ikke lov til å kjøre uansett.

Jeg leverer ho tidligere enn det store rushet, og passer alltid på at jeg ikke må rygge (så jeg risikerer å kjøre på andre barn)

Hjem går ho normalt selv.

Annonse

Caloni Makaroni

Har skolen sendt ut brev til foresatte, angående problemstillingen? Mange mangler evnen til å tenke selv, ganske enkelt. Skoler jeg har hørt om har gitt ut slike brev, hvor de forklarer de farlige situasjonene, og oppfordrer foreldrene -veldig- sterkt til å slippe av barna på en mer egnet plass (om det så skal være at barna er nødt til å gå hele 10 meter ;) ). Kommunen må vel også kunne bidra med noen "stopp forbudt"-skilt eller "innkjøring forbudt" og lignende. Ikke sikkert alle foreldrene respekterer det, men de foreldrene vil vel sikkert ikke respektere en enveiskjørt vei heller.

Om skolen er ekstra lure, så kan de instruere lærerne til å fortelle barna om at det noen ganger kan bli litt farlig i det området på morgenen, og at de gjerne kan minne foreldrene sine på at de heller bør slippes av på parkeringsplassen. Vet ikke om det er PK, men det er iallfall ikke spesielt PK å skape farlige situasjoner hver morgen og ettermiddag!

Gjest venter tredjemann

Ser at flere av dere svarer at dere kjører jo allikevel forbi, eller barnehagen er jo rett ved.

Men hva med at barna har godt av å gå til skolen! (når de er gamle nok til å håndtere det trafikkmessige.)

De fleste har nok dårlig tid og må rekke jobb. Andre gjør det av ren latskap.

det er samme problemet i området der jeg voks opp. Skolens parkeringsplass ligger et stykke unna (5 min å gå), dermed bruker alle gata som går parallelt med skolen til å stoppe og sette barna av. Denne gaten er også eneste mulige veien til å komme til boligområdet. Gata er smal, og er det snø, blir det værtfall kaos. Folk stopper midt på veien, slipper ut unger som da må ta seg frem mellom kjørende biler fra boligområdet og andre biler som skal levere på skolen. Folk snur på alle mulige plasser, enkelte prøver midt på veien tom. Mange av barna har heller ikke refleks på seg når det er mørkt, og det er et under at det ikke har skjedd en ulykke til nå.

Beboere i området har i mange år prøvd å klage til skolen og kommunen for å få til en ordning der henting/bringing av elever skjer på en tryggere plass. Men ennå har de ikke klart å gjøre noe med det.

Ser at flere av dere svarer at dere kjører jo allikevel forbi, eller barnehagen er jo rett ved.

Men hva med at barna har godt av å gå til skolen! (når de er gamle nok til å håndtere det trafikkmessige.)

Jeg kjører uansett forbi skolen. Dessuten bor vi 4 km unna skolen og det er uforsvarlig for alle å gå langs veien vår til skolen :-(

Gjest også en mamma

Må først bare si at jeg tror IKKE envegskjøring løser noe som helst slags problem. Tvert i mot vil det mest sannsynlig forverre problemet fordi det vil være noen som ikke bryr seg om skiltene og skaper farlige situasjoner for andre, og dessuten har envegskjøring lett for å resultere i økt hastighet.

Når det er sagt så syns jeg ikke det er spesielt rart at foreldre kjører barna til skolen. Hvor de setter dem av går sikkert litt på gammel vane, men at man kjører, og ikke sender ungene til fots i all slags vær har jeg full forståelse for.

Årsak? I dag jobber de fleste foreldre. Da vi var små sto mødrene våre i kjøkkenvinduet når vi gikk, og de var der når vi kom hjem igjen. Men når foreldrene haster ut av huset kl 07:30 for å dra på jobb syns jeg det ville være å kreve for mye av barna å etterlate dem alene med ansvar for å kle på seg, spise frokost og komme seg på skolen i rett tid.

Det er for meg helt naturstridig at den ene uka skal vi følge ungene helt inn (i barnehagen), henge opp tøy, snakke med de voksne og "levere" ungen, men den neste uka (på skolen) så skal man forlate dem alene hjemme en time eller to før de skal på skolen med ansvar for alt selv.

Jeg mener det er veldig viktig at barna GÅR til skolen!

Hos oss går vi omtrent samtidig ut av døra om morgenen, men skolegutten går bort til naboen og tar følge med ham, mens jeg og jentene kjører bil til barnehagen (forbi skolen).

Det er mange som kjører hos oss og, men jeg synes at barna i utgamgspunktet bør gå til skolen - for trimmen og lufta sin del, men også pga trafikk-kaos ved skolen.

Jeg syns det må gå an å stoppe på parkeringsplassen som du sier, og evt la barn gå siste biten selv, eller følge dem siste biten.

Hos oss er det også et problem at mange kjører helt opp med bilene. Noen av dem som gjør det har flere barn i bilen, som skal til barnehage. Da blir det veldig tidkrevende for dem å drasse alle ungene ut av bilen, lettere å kjøre helt opp da. Det forstår jeg egentlig veldig godt, men det er likevel et problem. De som gjør dette bidrar til at vi andre kvier oss for å la barna gå til skolen på egenhånd, og det er jo synd.

Annonse

Kommer jo an på barnets alder og modenhet.

Vi fulgte barnet til skolen i hele første klasse og store deler av andre klasse også - han var ikke klar for å gå helt alene, og syntes han var heldig som hadde foreldre som fulgte han! ;-)

Men fordi vi likevel skulle _gå_ (til bussholdeplass), spaserte vi sammen med han istedenfor å kjøre bil.

Dersom jeg var avhengig av å kjøre bil på jobb, ville det har vært veldig snålt å gå til skolen først for deretter å gå hjem igjen og hente bilen.

Gjest foreldre må gå i seg selv !

Fatter ikke .... det er ikke rart det er mye overvekt når det gjelder dagens barn.

Mange kjører de helt til skoledøra, enda de har såååå godt av å GÅ frem og tilbake til skolen.

Når de kommer hjem er det data/spill o.l., kun hjernetrim.

Skremmendes at ikke foreldrene klarer å tenke så langt ....

Hos oss går barna til og fra skolen hver dag fra 2. klasse.

Gjest også en mamma

Fatter ikke .... det er ikke rart det er mye overvekt når det gjelder dagens barn.

Mange kjører de helt til skoledøra, enda de har såååå godt av å GÅ frem og tilbake til skolen.

Når de kommer hjem er det data/spill o.l., kun hjernetrim.

Skremmendes at ikke foreldrene klarer å tenke så langt ....

Hos oss går barna til og fra skolen hver dag fra 2. klasse.

Men det du sier er at førsteklassingene blir kjørt, sant?

Hos oss går skolevegen langs en sterkt trafikkert veg med rundt 15.000 kjøretøy i døgnet, og en rushtrafikk om morgenen på rundt 2000 kjøretøy i makstimen. Barna må krysse vegen i forbindelse med en rundkjøring, hvor trafikkbelasningen er enda høyere. Deretter må de krysse enda en veg, med mindre trafikk, men til gjengjeld stor andel tungtrafikk.

Ja, foreldrene går nok i seg selv, og vurderer risikoen opp mot "helsegevinsten" av å gå 2 km langs en så tungt trafikkert veg... med svevestøv og eksos er det tidvis så ille at det nesten gjør vondt å puste, selv for oss som IKKE har astma.

Jeg synes at skolen burde tatt tak i dette å sørget for en mer fornuftig løsning. Evt. sørget for at foreldrene _måtte_ gjøre ting mer fornuftig.

Har man lang kjørevei og lite tid om morgenen forstår jeg om foreldrene velger det som går raskest.

mvh

Gjest Kitty Cat 82

Må først bare si at jeg tror IKKE envegskjøring løser noe som helst slags problem. Tvert i mot vil det mest sannsynlig forverre problemet fordi det vil være noen som ikke bryr seg om skiltene og skaper farlige situasjoner for andre, og dessuten har envegskjøring lett for å resultere i økt hastighet.

Når det er sagt så syns jeg ikke det er spesielt rart at foreldre kjører barna til skolen. Hvor de setter dem av går sikkert litt på gammel vane, men at man kjører, og ikke sender ungene til fots i all slags vær har jeg full forståelse for.

Årsak? I dag jobber de fleste foreldre. Da vi var små sto mødrene våre i kjøkkenvinduet når vi gikk, og de var der når vi kom hjem igjen. Men når foreldrene haster ut av huset kl 07:30 for å dra på jobb syns jeg det ville være å kreve for mye av barna å etterlate dem alene med ansvar for å kle på seg, spise frokost og komme seg på skolen i rett tid.

Det er for meg helt naturstridig at den ene uka skal vi følge ungene helt inn (i barnehagen), henge opp tøy, snakke med de voksne og "levere" ungen, men den neste uka (på skolen) så skal man forlate dem alene hjemme en time eller to før de skal på skolen med ansvar for alt selv.

Er veldig enig med deg! Det kan bli en for brå overgang for ungene! Men er det ikke slik at ungene generelt gleder seg til å begynne på skolen og skal bli "store"? Det kan være en fin overgang til å begynne å klare litt mer selv! :-) Men 5-6 åringene synes jeg uansett er for små til å gå langs de farlige veiene. Forstår godt at de blir kjørt! :-)

Men når barna blir større, så bør de klare mer og mer selv. Og foreldre kan anstrenge seg litt mer om å lage ordninger for "felleskjøring". Hver sin uke for eksempel. Barna kan jo møte på et avtalt sted. (det gjorde vi ofte når vi skulle langt av gårde og foreldre skulle kjøre oss!)

Og en person fra skolen kan jo stå ved porten og ta imot barna, og dirrigere trafikken litt så det ikke blir kaos!

Blir bare litt provosert enkelte ganger... Men har for det meste forståelse for de som kjører barna sine.

Og jeg blir sint når de velger å legge om veisystemet i stedet for å få foreldrene til å skjerpe seg!

Gjest foreldre må gå i seg selv

Men det du sier er at førsteklassingene blir kjørt, sant?

Hos oss går skolevegen langs en sterkt trafikkert veg med rundt 15.000 kjøretøy i døgnet, og en rushtrafikk om morgenen på rundt 2000 kjøretøy i makstimen. Barna må krysse vegen i forbindelse med en rundkjøring, hvor trafikkbelasningen er enda høyere. Deretter må de krysse enda en veg, med mindre trafikk, men til gjengjeld stor andel tungtrafikk.

Ja, foreldrene går nok i seg selv, og vurderer risikoen opp mot "helsegevinsten" av å gå 2 km langs en så tungt trafikkert veg... med svevestøv og eksos er det tidvis så ille at det nesten gjør vondt å puste, selv for oss som IKKE har astma.

1. klassingene har krav på skoleskyss. Så hos oss går det skoledrosje.

Skal barna på tidlig SFO må foreldrene kjøre de minste.

Eksos, svevestøv o.l. som du skriver om ... da kan ikke barna være ute å få "frisk" luft engang da ..... da hadde jeg flyttet.

Gjest også en mamma

Er veldig enig med deg! Det kan bli en for brå overgang for ungene! Men er det ikke slik at ungene generelt gleder seg til å begynne på skolen og skal bli "store"? Det kan være en fin overgang til å begynne å klare litt mer selv! :-) Men 5-6 åringene synes jeg uansett er for små til å gå langs de farlige veiene. Forstår godt at de blir kjørt! :-)

Men når barna blir større, så bør de klare mer og mer selv. Og foreldre kan anstrenge seg litt mer om å lage ordninger for "felleskjøring". Hver sin uke for eksempel. Barna kan jo møte på et avtalt sted. (det gjorde vi ofte når vi skulle langt av gårde og foreldre skulle kjøre oss!)

Og en person fra skolen kan jo stå ved porten og ta imot barna, og dirrigere trafikken litt så det ikke blir kaos!

Blir bare litt provosert enkelte ganger... Men har for det meste forståelse for de som kjører barna sine.

Og jeg blir sint når de velger å legge om veisystemet i stedet for å få foreldrene til å skjerpe seg!

Jeg kan forstå at det er provoserende. Men det jeg syns er så viktig å huske på er at det handler ikke BARE om selve skolevegen. Det handler ofte om at elevene skal greie seg selv om morgenen, etter at foreldrene har dratt på jobb, og det kan være i overkant selv for en 10-åring å ta ansvar for.

Derimot er min opplevelse som ferdes nært skoler både morgen og ettermiddag at selv om mange barn blir kjørt om morgenen, så er det svært mange som går hjem likevel. Og jeg må jo si at jeg også syns det er lettere å si til en 8-åring at de kan gå hjem, låse seg inn og være hjemme til foreldrene kommer, enn å gå fra dem om morgenen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...