Gå til innhold

Når begynne med flaske

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest klem til deg

Jeg ville ikke ventet så lenge som puttelull sier. Jeg ville ventet til ammingen hadde gått helt problemfritt for dere begge i en tre ukers tid, for de fleste vil dette si mellom en og to måneder etter fødselen.

Melken du pumper ut den første måneden ca etter fødsel, har kortere holdbarnhet i fryseren enn senere melk, fordi den er så fet. Så gi den eldste melken først.

Du bør være ute av rommet / huset når pappaen gir flaske, når du og puppen er i nærheten vil dette kunne forstyrre.

Gi nypumpet melk de første gangene de prøver, ikke tine en hel flaske, men gi litt for å øve / prøve, så går ikke så mye til spille.

Gi flaske når baby er litt, men ikke altfor sulten, de føste gangene de øver.

Hold dette ved like, de glemmer fort hvis det går lenge mellom hver gang de prøver å drikke av flaske.

For eksempel kan du pumpe et bryst om morgenen før baby får det andre, hvis du har mye melk da. Og så kan pappaen gi dette sent på kvelden før han legger seg, så får du sove noen flere timer i strekk.

Snakk gjerne med helsestasjonen om dette, dette kan de mye om.

Du kan få resept på nesespray som øker utdrivningen av melk, hvis du pumper ofte.

Jeg begynte å jobbe en kveld i uka når minsten var tre mnd gammel. Etter erfaring med de to eldste visste jeg det var viktig å introdusere tåteflaska tidlig.. De hadde store problemer med å ta flaske.

Når minsten var to uker gammel og ammingen godt i gang, begynte vi å gi henne flaske en-to ganger i uka. Hun fiksa det fra første stund, så flaske var aldri noe problem for henne. Forøvrig ble hun fullammet til hun var seks-syv mnd gammel og fikk pupp til hun var rundt 20 mnd.

Jeg hadde nok prøvd flaske allerede nå, men kun f.eks. en flaske i uka i starten. Det er viktig at de ikke blir "bortskjemte" med flaske, for da kan du få problemer med at babyen ikke lenger vil ta puppen.

Annonse

Eldste jenta fikk flaske først (prematur, fikk ikke til ammingen før etter utskriving fra sykehuset) og etterhvert ammet jeg. Hun var likeglad enten det var pupp eller flaske melkon kom fra.

Nestemann derimot, var en stabukk og tok ikke flaske uansett! Begynte tidlig men han ville ikke!

Får håpe nestemann vil ta flaske, for jeg MÅ på et 2 dagers kurs når h*n er 3-4 mnd

Da kan det være for sent... at barnet ikke vil ta flaske.

Det der er bare tull!

Å begynne med flaske på et spedbarn, som kun er noen uker gammelt, - DET er for tidlig!

Og dessuten; Hva er viktigst? AT ungen får morsmelk og hudkontakt med mamma'n, eller at ungen skal ta flaska!? Hvis ungen nå begynner med flaske, kan det ende med at ungen ikke vil ha pupp... Og det mener jeg er mye verre enn at ungen kanskje ikke vil ta flaska...

Jeg har ikke hatt melk lenger enn til hhv. 3, 4 og 5 måneder til mine unger, og de har glatt tatt flaska da. MEN det er fordi det var eneste utvei for å bli mett. Å skulle begynne å stresse med flasker til en så knøttliten baby, fordi man kanskje har lyst til å ta seg en fest... Det henger ikke på greip! Har man først fått unger, så får man ta konsekvensen av at man er mamma og melkeku, i hvertfall det første halvåret!;-)

Gjest sjøstjerna

Som du ser får du mange ulike svar.

Du må tenke selv hva du setter høyest. Feks å kunne ta deg en del turer ut- ja da må barnet lære ta flaske. Eller la faren gi barnet mat de første ukene...ja - da må også barnet ta flaske

Eller du kan utsette ute-turene et halvt års tid. Vel, da trenger ikke barnet lære ta flaske.

Videre så tror jeg ikke man trenger lære barnet å ta flaske "for sikkerhetskyld".

Å begynne TIDLIG er ikke lurt- for barnet kan bli sugeforvirret. Vent bare litt du. Et par uke i alle fall.

Så tenker du over hva du vil. klart det kan føles befriende å la far ta over. Dere får gjøre det som er best for dere.

Gjest ikke nødvedigvis fest som er behovet

Det der er bare tull!

Å begynne med flaske på et spedbarn, som kun er noen uker gammelt, - DET er for tidlig!

Og dessuten; Hva er viktigst? AT ungen får morsmelk og hudkontakt med mamma'n, eller at ungen skal ta flaska!? Hvis ungen nå begynner med flaske, kan det ende med at ungen ikke vil ha pupp... Og det mener jeg er mye verre enn at ungen kanskje ikke vil ta flaska...

Jeg har ikke hatt melk lenger enn til hhv. 3, 4 og 5 måneder til mine unger, og de har glatt tatt flaska da. MEN det er fordi det var eneste utvei for å bli mett. Å skulle begynne å stresse med flasker til en så knøttliten baby, fordi man kanskje har lyst til å ta seg en fest... Det henger ikke på greip! Har man først fått unger, så får man ta konsekvensen av at man er mamma og melkeku, i hvertfall det første halvåret!;-)

For meg har den hyppige pumpingen gjort at jeg har fått fres på produksjonen igjen hver gang denne har dalt, så flaskegivingen er indirekte det som har gjort at jeg har kunnet fullamme mine tre til de var 6 mnd, og ammet de til de har vært hhv 14, 14 og 16 mnd.

Flaskegivningen har ikke hatt noe med mitt ønske om festing å gjøre, men mer at pappaen har kunnet gi melk en sen kveld så jeg har kunnet sove noen timer i strekk, eller gått til behandling uten å måtte dra babyen ut i sprengkulda, eller at pappaen også kan ta med seg barna til et familiebesøk noen timer uten at jeg måtte henge over dem hele tiden.

Men det vikigste var kanskje å ha et naturlig forhold til det å pumpe helt fra starten av, slik at produksjonen hele tiden kunne opprettholdes på et nivå slik at jeg slapp å gi noen av dem erstatning.

Så for meg har flasken ikke vært til hinder for ammingen, tvert i mot.

Men som andre skriver, ammingen bør ha fungert problemfritt en stund både for mor og barn før man beynner å øve på flasken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...