Gå til innhold

Hva er fordeler og ulemper ved å lange alkohol de ungdommer under 18 år?

Anbefalte innlegg

Gjest - selv mor.....

Så et avisinnlegg i dag som gjør meg usikker. Foreldre skriver at de har sett seg nødt til å forsyne tenåringen sin med legale rusmidler. De sikter da til alkohol. De føler et press til å gjøre det fordi de er redd ungdommen skal kjøpe illegale rusmidler som heimbrent og annet flytende partydop. De er redde for skadevirkningen dette kan gi dersom hjembrenten inneholder metanol, og at det kan være andre stoffer ungdommen kan få varige men av.

Hva synes du? vi har jo et regelverk som sier at ungdommer under 18 år ikke får kjøpt alkohol, men vi vet jo at de fleste drikker likevel.

Synes du foreldrene gjør en stor feil ved å kjøpe alkohol til tenåringen sin på bakgrunn av farer det kan medføre?

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

De aller fleste tenåringer kjenner noen over 18 år, som kjøper alkohol til dem.

Som mor til en 16 åring, som vet at sønnen min drikker, er det et vanskelig dilemma. Jeg har valgt og ikke kjøpe alkohol til han. Vet at han drikker både sprit og rusbrus, og skulle jeg stoppet han fra å drikke, måtte jeg fotfulgt han overalt...

Så jeg har lagt meg på en middels liberal alkoholpolitikk i heimen, han får ikke drikke hjemme og jeg kjøper ikke alkohol eller gir han penger til det. Men, jeg nekter han ikke å gå på fest, så lenge jeg vet hvor han er og at han holder seg unna byturer og bråk. Han er åpen på hva han drikker og hvor mye han drakk.

En venninne av meg nekter sønnen sin å gå på fest, og han er den største festløven av de to, men holder seg unna bråk, heldigvis.

Så det er ikke lett å være foreldre. Jeg vil altså heller vite enn å lukke øynene, så kan vi snakke åpent ut om alle farene ved å drikke....

I følge det forskning sier kommer den alkoholen foreldrene utstyrer ungdommene med i tillegg til, ikke i stedet for, den de klarer å skaffe seg selv. Ungdom som får alkohol hjemme har et større totalforbruk enn de som ikke gjør det.

I henhold til dette løser du ingen problemer, men tvert imot skaper større, om du gir en 16-åring alkohol.

Ikke enkelt det der.

mvh

• 2 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...