Gå til innhold

3 uker gammel, spiser seg ikke mett.

Anbefalte innlegg

Tror hvertfall det er dette som er "problemet". Lilleknøtta holder ikke ut lenge på puppen før hun sovner, 5-10 minutter er vanlig. Og det er ikke nødvendigvis kontinuerlig svelging. Virker som hun spiser seg halvmett og er fornøyd med det - og sovner.

Det betyr jo at hun blir raskt sulten igjen, så det er en del sutring etter puppen om dagen. Jeg prøver å drøye det litt så hun skaø bli ordentlig sulten og tømme puppen helt (hun spiser kun én av gangen) men det samme skjer stort sett hver gang. Hun spiser litt og sovner.

Prøver massere hender og føtter men nei. Det er vel ritkig av meg å forsøke å drøye tiden mellom måltidene litt? Ikke nødvendigvis om kvelden, men på dagtid. Hun skal jo ikke behøve å spise 2. hver time og oftere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/267611-3-uker-gammel-spiser-seg-ikke-mett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest øke vekten

Jeg ville latt henne spise så ofte hun ville, særlig når hun er så liten, nettopp for å få henne større og sterkere, slik at hun orker å spise større måltider og ha lenger pause mellom disse.

Så jeg ville gjort tvert i mot, latt henne spise absolutt så ofte hun ville, særlig på dag- og kveldstid.

*mimrer*

Trodde minsten skulle spise meg opp, da hun bare var noen uker.

Gikk over til MME (morsmelkerstatning), og fikk en mett og ikke minst fornøyd unge.

Melka mi var tynn og gjennomsiktig. Nok av mengde, men bare "skvip".

Ikke noe mme her nei, hvertfall ikke enda :-)

Er ikke det ganske typisk at de nyfødte sovner med puppen i munnen, så er de sultne igjen ganske kjapt.. Min siste fikk jeg omtrent ikke mat i de første ukene, og hun la lite på seg. Det var så stressende. Hvis hun fikk velge ville hun sovet hele tiden, for hun ga ikke beskjed om at hun var sulten. Når jeg var skikkelig desperat tok jeg av henne klærne, for da våknet hun. Hun avskydde å være nesten naken. Jeg tullet henne inn i helseteppet.

Da hun var et par måneder begynte hun å våkne mer, og da fikk hun også i seg mer mat.

Spiserytmen og mengde pleier å gå seg til etterhvert. Hvis du likevel er usikker på om hun legger på seg kan du få henne veid hos helsesøster.

Jeg leste noe om dette i Gro Nylanders "Mamma for første gang" nylig, og jeg tror hun skrev at dette er så forskjellig fra barn til barn, og at det for noen er nødvendig å gi pupp omtrent hver time i starten.

Hold ut, det regulerer seg sikkert snart :)

Annonse

Er ikke det ganske typisk at de nyfødte sovner med puppen i munnen, så er de sultne igjen ganske kjapt.. Min siste fikk jeg omtrent ikke mat i de første ukene, og hun la lite på seg. Det var så stressende. Hvis hun fikk velge ville hun sovet hele tiden, for hun ga ikke beskjed om at hun var sulten. Når jeg var skikkelig desperat tok jeg av henne klærne, for da våknet hun. Hun avskydde å være nesten naken. Jeg tullet henne inn i helseteppet.

Da hun var et par måneder begynte hun å våkne mer, og da fikk hun også i seg mer mat.

Spiserytmen og mengde pleier å gå seg til etterhvert. Hvis du likevel er usikker på om hun legger på seg kan du få henne veid hos helsesøster.

Hun hadde lagt på seg akkurat det hun "skal" ved sist veiing.

Men nå skal jeg prøve å la henne få når hun vil, se om det gjør noen forskjell.

For å rette på meg selv - hun har hittil fått når hun har villet, det er derfor jeg har ammet så ofte. Det er de siste dagene har jeg forsøkt å regulere så hun skal bli sulten.

Men da får jeg bare lystre sjefen og slenge fram puppen :-)

For å rette på meg selv - hun har hittil fått når hun har villet, det er derfor jeg har ammet så ofte. Det er de siste dagene har jeg forsøkt å regulere så hun skal bli sulten.

Men da får jeg bare lystre sjefen og slenge fram puppen :-)

Mine har også krevd hyppige måltider, særlig etter nyfødttiden. Noen ganger ble det litt slitsomt, men så forandret jeg innstilling og tenkte at jeg ikke skulle være så kjip på maten ;) Det ble faktisk lettere når jeg tenkte sånn, men jeg ville jo ikke være sutt for babyen heller. Skikkelig rytme på ammingen ble det først når de fikk grøt i tillegg, for da slapp jeg å anke på om de fikk i seg nok mat.

Det går seg til :) Hun er så fersk at dere ikke har funnet ut av det enda. så kommer økedager osv. Min jente er 19 mnd og jeg ammer enda. Jeg har sagt i et par måneder nå at jeg trapper ned, men så trapper vi litt opp, og så ned, og så opp ;) koselig å amme! Det er definitivt det siste barnet, så litt vemodig å slutte da..

Snuppa mi gjorde akkurat det samme. Spiste litt, sovna ved puppen, sov litt og så skulle hun ha mat igjen.

Jeg lot henne styre måltidene. På det meste spiste hun 10-12 ganger i døgnet.

Jeg ville latt henne bestemme var jeg deg. Det går seg til etterhvert.

Gjest Mor til Oliver

Sønnen min var slik.Spiste litt og sovnet igjen.Han var stor ved fødselen så han trengte nok en del mat, men etterhvert ble jeg så lei amming 24 timer i døgnet at jeg pumpet meg og så fikk han det på flaske.DA ble han ordentlig mett.Ga han spesielt flaske før han skulle legge seg så jeg fikk litt fri på natten.Varierte litt fra dag til dag om jeg pumpet meg eller ammet.Prøv deg frem, det kan hende det går seg til etterhvert helt av seg selv også.3 uker er jo ikke gammelt så noen rytme kan man vel egentlig ikke forvente så tidlig :-) Lykke til

Hei!

Vår lille hjerteknuser var 8 uker da vi fikk han, og han hadde frem til vi fikk han spist hver 4 time. Vi fikk ikke i han alt på flasken, på barnehjemmet sa de at han skulle drikke 7oz til hvert måltid hver 4 time.

Når vi ble mammaen og pappaen hans spiste han ca 4oz hver annen time. Han la heldigvis på seg, men styrte det selv...

Han er i dag straks 4 år og sunn og frisk!!! Men spiser stadig ofte og lite.

Lykke til:-)

*mimrer*

Trodde minsten skulle spise meg opp, da hun bare var noen uker.

Gikk over til MME (morsmelkerstatning), og fikk en mett og ikke minst fornøyd unge.

Melka mi var tynn og gjennomsiktig. Nok av mengde, men bare "skvip".

er ikke all morsmelk tynn og gjennomsiktig da? Mener å huske at det ser mest ut som skummamelk?

Annonse

Noen unger er småspiste og sovner ved puppen.

Jeg hadde latt henne bestemme selv i starten, og regulert litt mer når hun blir litt eldre og mer våken. Tror kanskje det blir mindre sutring også på sikt når hun vet at hun får mat med en gang hun "spør"

er ikke all morsmelk tynn og gjennomsiktig da? Mener å huske at det ser mest ut som skummamelk?

Ja, det er vel bare den første melka som er tykkere. Jeg tror det er vanlig at mødre anker på melka når den forandrer seg, men den er stinn av vitaminer likevel.

Dersom det ikke gir deg såre brystvorter++ og det går greit kan du jo fortsette å amme så ofte.. Selv ville jeg kanskje prøvd å vekke henne.. Ta henne fra puppen og gå litt, snakke, og stimulere..

Men klart så små trenger masse søvn, så man skal selvsagt ikke "plage" de for mye..

MEn litt på det med å få inn en god rutine som fungerer for begge jeg da. Og mat er vesentlig..

Masse lykke til, er jo fortsatt veldig ferskt, og hun har iallefall matlyst :o)

Gjest kvitsymra

Det kan være. Men babyen ble ikke mett på melka mi iallefall.

Du skulle sett ansiktet hennes da hun drakk den første flaska. Mindre motstand å suge. Innholdet forsvant på et blunk. Og hun var sååååå fonøyd etterpå, og mett i mange timer. :c)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...