Gå til innhold

Så var det oppkast i heimen :-(

Anbefalte innlegg

Så du mener at hun skal holde seg hjemme i enda to dager når hun hopper og spretter rundt nå??

Vet du, omgangssyke dauer man ikke av altså. Skulle nesten tro det når man leser her på dol.

I følge helsevesenet skal man det. Jeg synes absolutt minst en dag til. Man dør ikke av det, nei, men j..... irriterende at en hel familie blir smittet og ligger og spyr i flere dager fordi andre er så sløve og egoistiske. Dessuten får man det forskjellig -noen spyr én gang og hopper og spretter etterpå, andre spyr hver halvtime i 1 1/2 døgn og er syk i enda flere dager etter det igjen.

Fortsetter under...

• Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• smekka

8

• Gemini

6

• nanna

4

• Nabodama

2

Mest aktive i denne tråden

Så du mener at hun skal holde seg hjemme i enda to dager når hun hopper og spretter rundt nå??

Vet du, omgangssyke dauer man ikke av altså. Skulle nesten tro det når man leser her på dol.

Dessuten har det ingenting med formen til jenta å gjøre. Det har ingenting med saken å gjøre at hun hopper og spretter rundt! Hun er smittsom og det er derfor respektløst for _andre_ (ikke for jenta!) å ikke holde seg hjemme.

Så forskjellig man tenker rundt dette temaet. Jeg skulle passe to jenter her en dag. Dagen før fikk ene datteren min oppkast. Jeg ringte og informerte mora om smittebomben her. Hun valgte å komme med dem likevel ;)

Ingen av dem ble syke, ikke engang resten av gjengen her i huset, så vi var heldige.

Det er jo eldstemann som var dårligst, og han bør nok være hjemme fra skolen, selv om han spiste litt i kveld, og virket fin.

Og når jeg først må være hjemme med ham, så kan jo minstejenta også være hjemme.

Og kjenner jeg mellomste rett, så vil ikke hun i barnehagen når de to andre skal være hjemme - så da blir alle tre hjemme med meg.

Og jeg slipper å kjøre i snøværet :-)

Så forskjellig man tenker rundt dette temaet. Jeg skulle passe to jenter her en dag. Dagen før fikk ene datteren min oppkast. Jeg ringte og informerte mora om smittebomben her. Hun valgte å komme med dem likevel ;)

Ingen av dem ble syke, ikke engang resten av gjengen her i huset, så vi var heldige.

Jeg har mine tvil på om minstejenta er smittebærer etter det lille hun kastet opp - men vi blir nok hjemme....

Dessuten har det ingenting med formen til jenta å gjøre. Det har ingenting med saken å gjøre at hun hopper og spretter rundt! Hun er smittsom og det er derfor respektløst for _andre_ (ikke for jenta!) å ikke holde seg hjemme.

Ok Ok Ok! Vi holder oss hjemme :-)

Annonse

Problemet er at nyere undersøkelser viser at man er smittefarlig i opptil 48 timer etter siste gang man spydde....

Mange barnehager opererer med 48-timersregelen.

Hos oss er det vel 24 timer etter siste oppkast. Og hun minste spøy i 11 tida i dag - så egentlig kan hun vel i barnehagen i morgen.

Men vi blir nok hjemme - så slipper jeg å kjøre i snøværet - og vi kan ut og ake og kose oss i stedet :-)

Vår barnehage opererte med 48 timers karantene etter oppkast. Det er nok en grunn for det, tror du ikke?

Gjest Persille

Nei, man dauer ikke av omgangssyke - men jeg synes det er forbanna respektløst at hele min familie, personalet i barnehagen og alle de andre barna skal bli syke, bare fordi DU mener det ikke er noe problem å ha omgangssyke!

Er det så vanvittig vanskelig å respektere andres ønske om å ikke bli smittet?? Eller å holde barna hjemme ÉN eneste dag ekstra?

Jeez...

I følge helsevesenet skal man det. Jeg synes absolutt minst en dag til. Man dør ikke av det, nei, men j..... irriterende at en hel familie blir smittet og ligger og spyr i flere dager fordi andre er så sløve og egoistiske. Dessuten får man det forskjellig -noen spyr én gang og hopper og spretter etterpå, andre spyr hver halvtime i 1 1/2 døgn og er syk i enda flere dager etter det igjen.

Jeg sier som jeg har sagt før. Jeg kan ikke se at det skal være noe grunn til at omganssyke skal ha noen spesialbehandling i forhold til andre sykdommer.

Man kan ikke gå i rundt å bekymre seg over andres bekymringer. At du er hysterisk redd for omgangssyke er ikke mitt problem.

Det er bra:)

Annonse

Det er jo eldstemann som var dårligst, og han bør nok være hjemme fra skolen, selv om han spiste litt i kveld, og virket fin.

Og når jeg først må være hjemme med ham, så kan jo minstejenta også være hjemme.

Og kjenner jeg mellomste rett, så vil ikke hun i barnehagen når de to andre skal være hjemme - så da blir alle tre hjemme med meg.

Og jeg slipper å kjøre i snøværet :-)

Men da trengte du jo ikke å spørre:)

Nei, man dauer ikke av omgangssyke - men jeg synes det er forbanna respektløst at hele min familie, personalet i barnehagen og alle de andre barna skal bli syke, bare fordi DU mener det ikke er noe problem å ha omgangssyke!

Er det så vanvittig vanskelig å respektere andres ønske om å ikke bli smittet?? Eller å holde barna hjemme ÉN eneste dag ekstra?

Jeez...

Jeg kan ikke ta hensyn til din redsel for å spy,like lite som du bør hensyn til min redsel for å bli forkjølet.

Jeg husker en annen diskusjon, hvor du mente at du ikke kunne ta hensyn til foreldres redsel for Gilde kjøttdeig.

Skjønner? Dette blir det samme.

Jeg leter ikke opp gamle innlegg ,men jeg har god hukommelse:)

Ikke bestemte regler for sånt i vår barnehage heller, men har hørt flere som sier dette blir et mer og mer vanlig råd.. Mener jeg har lest om det i avisen også.

Jeg har hørt det på puls også. Men det er et råd, ikke noe mer enn det.

Det finnes ingen lov som sier at man skal være i isolat i 48 timer.

At andre er mer redd for en så uskyldig og kortvarig sykdom som omagngssyke i forhold til andre sykdommer får være deres sak:)

Dessuten har jeg opplevd at smittefaren er så stor som mange her skal ha det til.

Rart at jeg ikke ble smittet da, når kollegaen min fikk omgangssyke og kom tilbake på jobb langt under grensen på 48 timer. Ingen av oss andre ble smittet.

Jeg har hørt det på puls også. Men det er et råd, ikke noe mer enn det.

Det finnes ingen lov som sier at man skal være i isolat i 48 timer.

At andre er mer redd for en så uskyldig og kortvarig sykdom som omagngssyke i forhold til andre sykdommer får være deres sak:)

Dessuten har jeg opplevd at smittefaren er så stor som mange her skal ha det til.

Rart at jeg ikke ble smittet da, når kollegaen min fikk omgangssyke og kom tilbake på jobb langt under grensen på 48 timer. Ingen av oss andre ble smittet.

Smitten brer seg så klart mye fortere i en barnehage full med barn enn på en arbeidsplass med voksne mennesker. Dere på arbeidsplassen sitter vel ikke så sutter på samme blyant f.eks. Og den voksne som har hatt omgangssyke er kanskje litt mer nøye med håndhygiene etter en slik sykdom enn et barn er?

Det er også en anbefaling fra fhi at man holder barnet hjemme i 48 timer etter siste gang med oppkast. Men de kan så klart ikke tvinge folk til å holde barna hjemme så lenge, men de kan råde. Og regne med at folk følger de rådene. Hadde alle fulgt disse rådene ville vi også hatt mye færre omganger med slik sykdom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...