Gå til innhold

Så var det oppkast i heimen :-(

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt det på puls også. Men det er et råd, ikke noe mer enn det.

Det finnes ingen lov som sier at man skal være i isolat i 48 timer.

At andre er mer redd for en så uskyldig og kortvarig sykdom som omagngssyke i forhold til andre sykdommer får være deres sak:)

Dessuten har jeg opplevd at smittefaren er så stor som mange her skal ha det til.

Rart at jeg ikke ble smittet da, når kollegaen min fikk omgangssyke og kom tilbake på jobb langt under grensen på 48 timer. Ingen av oss andre ble smittet.

Jeg hørte en del råd i radio ang. dette viruset,- der sa de at de som jobbet på sykehus (som jo kommer i kontakt med syke og svake mennesker) og de som jobber på kjøkken burde holde seg hjemme i 48 timer etterpå. _Det_ er jo forståelig :)

Dette med at man kan bli smittet om igjen av samme virus,- det har jeg aldri erfart i løpet av mitt etterhvert flere-og-førti-årige liv. Ikke en eneste gang har noen jeg vet om blitt smittet om igjen i samme rennet.

Fortsetter under...

• Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• smekka

8

• Gemini

6

• nanna

4

• Nabodama

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg hørte en del råd i radio ang. dette viruset,- der sa de at de som jobbet på sykehus (som jo kommer i kontakt med syke og svake mennesker) og de som jobber på kjøkken burde holde seg hjemme i 48 timer etterpå. _Det_ er jo forståelig :)

Dette med at man kan bli smittet om igjen av samme virus,- det har jeg aldri erfart i løpet av mitt etterhvert flere-og-førti-årige liv. Ikke en eneste gang har noen jeg vet om blitt smittet om igjen i samme rennet.

I barnehagen hos oss skjedde det for et par år siden.

Det var en omgang med slik sykdom i barnehagen. Og mange av barna fikk det både 2 og 3 ganger.

Men etter at barnehagen ble strengere med når du fikk levere barnet tilbake i barnehagen etter en slik omgang, så har vi svært, svært sjelden slik sykdom i barnehagen i det hele tatt.

Smitten brer seg så klart mye fortere i en barnehage full med barn enn på en arbeidsplass med voksne mennesker. Dere på arbeidsplassen sitter vel ikke så sutter på samme blyant f.eks. Og den voksne som har hatt omgangssyke er kanskje litt mer nøye med håndhygiene etter en slik sykdom enn et barn er?

Det er også en anbefaling fra fhi at man holder barnet hjemme i 48 timer etter siste gang med oppkast. Men de kan så klart ikke tvinge folk til å holde barna hjemme så lenge, men de kan råde. Og regne med at folk følger de rådene. Hadde alle fulgt disse rådene ville vi også hatt mye færre omganger med slik sykdom.

"Smitten brer seg så klart mye fortere i en barnehage full med barn enn på en arbeidsplass med voksne mennesker"

Det samme med forkjølelse

Det er forståelig ja.

Har heller aldri hørt om at man kan bli smittet om igjen.

I så fall skulle vi ha hatt omgangssyke året rundt.

Det er forståelig ja.

Har heller aldri hørt om at man kan bli smittet om igjen.

I så fall skulle vi ha hatt omgangssyke året rundt.

Er det ikke sånn med alle virus, da? At når man har hatt det én gang, er man immun etterpå. Så man kan bare få samme oppkastvirus én gang, og det kan derfor ikke "gå rundt og rundt".

Annonse

Er det ikke sånn med alle virus, da? At når man har hatt det én gang, er man immun etterpå. Så man kan bare få samme oppkastvirus én gang, og det kan derfor ikke "gå rundt og rundt".

Jeg vet ikke, men har ikke intrykk av at omgamgssyke går noe mer rundt og rundt enn forkjølelse.

Disse noro-virusene gir dessverre bare immunitet i noen få måneder, sånn kan viruset altså vandre rundt og rundt..

Å hjelpe meg. Dette blir bare verre og verre.

Neste gang vi har denne diskusjonen er man vel smittsom i 96 timer.

Vi tar bare vinterferien på onsdag i stedet for fra lørdag av!!!! Neon mener sikkert de er smittsomme en uke etter....

Nei - i morgen må vi nok på jobb, barnehage og skole!

Gjest Persille

Jeg kan ikke ta hensyn til din redsel for å spy,like lite som du bør hensyn til min redsel for å bli forkjølet.

Jeg husker en annen diskusjon, hvor du mente at du ikke kunne ta hensyn til foreldres redsel for Gilde kjøttdeig.

Skjønner? Dette blir det samme.

Jeg leter ikke opp gamle innlegg ,men jeg har god hukommelse:)

Jeg er ikke redd for å spy - men jeg har (som alle andre) ikke spesielt lyst til å være syk.

Jeg har ikke sagt jeg ikke har tatt hensyn til folks reddsel for Gilde i den perioden, jeg sa jeg ikke kunne detaljinformere om alt vi spiste hele tiden - at foreldre måtte ha noe tillit til at vi alltid gjør det som er best for barna.

Dette er en annen sak.

Det er så ignorant å si at det ikke plager deg å ha spysyken, at du ikke bryr deg om noen andre får det - så derfor kan du sende smittsomme unger i barnehagen.

Vi er ikke redde for å spy, jeg for min del spydde en gang i timen døgnet rundt i tre uker, og hver eneste morgen etter det i de neste syv månedene - så jeg har god trening!

Men jeg vil ikke være hjemme fra jobb, at barnet mitt skal bli sykt, eller måtte stenge barnehagen bare fordi enkelte foreldre ikke har noen respekt for andre menneskers tid og helse.

Og om vi skal begynne å huske gamle innlegg, så var vel du blant de som synes det var greit å hente for sent i barnehagen også fordi jobben din var så viktig at du ikke bare kunne gå, og det måtte personalet ha respekt for? Man kunne ikke bare legge på telefonen, eller si til kundene at man måtte stenge? Barnehageansattes fritid var ikke så nøye....

Poenget er; det finnes karanteneregler mot smitte av en grunn - det er ikke fordi vi er redde for å spy, og det gjelder flere sykdommer enn denne.

Det gjelder diaré, øyekatarr, oppkast, feber, brennkopper, vannkopper - alle smittsomme sykdommer.

Gjest Persille

Jeg sier som jeg har sagt før. Jeg kan ikke se at det skal være noe grunn til at omganssyke skal ha noen spesialbehandling i forhold til andre sykdommer.

Det er ikke det heller?

Omgangssyke, diaré og feber - 24 timers karantene.

Vannkopper; når de har tørket inn

Øyekatarr; når behandling er påbegynt.

Brennkopper: når behandling er påbegynt, og når de er begynt å tørke kan man ta av plaster/bandasje

Alle smittsomme sykdommer har sånne regler, men type regel varierer med type sykdom.

Annonse

Gjest Persille

Joda - det går fint, vi har flere som er inne i andre runde nå...

Jeg er ikke redd for å spy - men jeg har (som alle andre) ikke spesielt lyst til å være syk.

Jeg har ikke sagt jeg ikke har tatt hensyn til folks reddsel for Gilde i den perioden, jeg sa jeg ikke kunne detaljinformere om alt vi spiste hele tiden - at foreldre måtte ha noe tillit til at vi alltid gjør det som er best for barna.

Dette er en annen sak.

Det er så ignorant å si at det ikke plager deg å ha spysyken, at du ikke bryr deg om noen andre får det - så derfor kan du sende smittsomme unger i barnehagen.

Vi er ikke redde for å spy, jeg for min del spydde en gang i timen døgnet rundt i tre uker, og hver eneste morgen etter det i de neste syv månedene - så jeg har god trening!

Men jeg vil ikke være hjemme fra jobb, at barnet mitt skal bli sykt, eller måtte stenge barnehagen bare fordi enkelte foreldre ikke har noen respekt for andre menneskers tid og helse.

Og om vi skal begynne å huske gamle innlegg, så var vel du blant de som synes det var greit å hente for sent i barnehagen også fordi jobben din var så viktig at du ikke bare kunne gå, og det måtte personalet ha respekt for? Man kunne ikke bare legge på telefonen, eller si til kundene at man måtte stenge? Barnehageansattes fritid var ikke så nøye....

Poenget er; det finnes karanteneregler mot smitte av en grunn - det er ikke fordi vi er redde for å spy, og det gjelder flere sykdommer enn denne.

Det gjelder diaré, øyekatarr, oppkast, feber, brennkopper, vannkopper - alle smittsomme sykdommer.

"Jeg er ikke redd for å spy - men jeg har (som alle andre) ikke spesielt lyst til å være syk"

Selvsagt har du ikke lyst til å være syk. Det har ikke jeg heller. Spesielt ikke forkjølet.

"Det er så ignorant å si at det ikke plager deg å ha spysyken, at du ikke bryr deg om noen andre får det - så derfor kan du sende smittsomme unger i barnehagen"

Jeg sier at jeg ikke tar mer hensyn til omgangssyke-smitte enn andre tar til forkjølelsses-smitte.

"Men jeg vil ikke være hjemme fra jobb, at barnet mitt skal bli sykt, eller måtte stenge barnehagen bare fordi enkelte foreldre ikke har noen respekt for andre menneskers tid og helse"

Ingen har vel lyst til å bli syk. For min del blir jeg sykere av forkjølelse enn av omgangssyke.

Hvorfor skal omgangssyke speialbehandles?

"Og om vi skal begynne å huske gamle innlegg, så var vel du blant de som synes det var greit å hente for sent i barnehagen også fordi jobben din var så viktig at du ikke bare kunne gå, og det måtte personalet ha respekt for? Man kunne ikke bare legge på telefonen, eller si til kundene at man måtte stenge? Barnehageansattes fritid var ikke så nøye"

Jeg kom ikke for sent. Det var det som var poenget. Kommer man for sent får man bot og det har jeg aldri hatt problemer med å aksptere.

"Poenget er; det finnes karanteneregler mot smitte av en grunn - det er ikke fordi vi er redde for å spy, og det gjelder flere sykdommer enn denne"

Det finnes kanskje det i din barnehage, men ikke i minstemor sin barnehage.

Det er ikke det heller?

Omgangssyke, diaré og feber - 24 timers karantene.

Vannkopper; når de har tørket inn

Øyekatarr; når behandling er påbegynt.

Brennkopper: når behandling er påbegynt, og når de er begynt å tørke kan man ta av plaster/bandasje

Alle smittsomme sykdommer har sånne regler, men type regel varierer med type sykdom.

Hva slags regel har forkjølelse?

I vår barnehage har jeg ikke hørt om noen sånne regler.

Jeg har lest råd i avisene, men råd er ikke det samme som regler.

Gjest Persille

"Jeg er ikke redd for å spy - men jeg har (som alle andre) ikke spesielt lyst til å være syk"

Selvsagt har du ikke lyst til å være syk. Det har ikke jeg heller. Spesielt ikke forkjølet.

"Det er så ignorant å si at det ikke plager deg å ha spysyken, at du ikke bryr deg om noen andre får det - så derfor kan du sende smittsomme unger i barnehagen"

Jeg sier at jeg ikke tar mer hensyn til omgangssyke-smitte enn andre tar til forkjølelsses-smitte.

"Men jeg vil ikke være hjemme fra jobb, at barnet mitt skal bli sykt, eller måtte stenge barnehagen bare fordi enkelte foreldre ikke har noen respekt for andre menneskers tid og helse"

Ingen har vel lyst til å bli syk. For min del blir jeg sykere av forkjølelse enn av omgangssyke.

Hvorfor skal omgangssyke speialbehandles?

"Og om vi skal begynne å huske gamle innlegg, så var vel du blant de som synes det var greit å hente for sent i barnehagen også fordi jobben din var så viktig at du ikke bare kunne gå, og det måtte personalet ha respekt for? Man kunne ikke bare legge på telefonen, eller si til kundene at man måtte stenge? Barnehageansattes fritid var ikke så nøye"

Jeg kom ikke for sent. Det var det som var poenget. Kommer man for sent får man bot og det har jeg aldri hatt problemer med å aksptere.

"Poenget er; det finnes karanteneregler mot smitte av en grunn - det er ikke fordi vi er redde for å spy, og det gjelder flere sykdommer enn denne"

Det finnes kanskje det i din barnehage, men ikke i minstemor sin barnehage.

"Det finnes kanskje det i din barnehage, men ikke i minstemor sin barnehage."

Da er den et unntak - for alle andre barnehager jeg vet om følger de samme reglene for sykdommene jeg har listet i et annet innlegg her.

"Det finnes kanskje det i din barnehage, men ikke i minstemor sin barnehage."

Da er den et unntak - for alle andre barnehager jeg vet om følger de samme reglene for sykdommene jeg har listet i et annet innlegg her.

Har ikke hørt et pip om det i vår barnehage.

Men jeg ville selvsagt ikke sende en unge i barnehage med brannkopper, fordi dette kan smitte til hele kroppen og varer ikke bare i et par dager som omgangssyke gjør.

Jeg spør IGJEN. Hvilke regler gjelder for forkjølelse?

Gjest Persille

Hva slags regel har forkjølelse?

I vår barnehage har jeg ikke hørt om noen sånne regler.

Jeg har lest råd i avisene, men råd er ikke det samme som regler.

Forkjølelse er ingen sykdom.

Influensa er en sykdom, lungebetennelse, kihoste, bihulebetennelse osv også.

Når behandling er påbegynt kan de komme i barnehagen. Det vil si at når de behandles med penicillin eller andre medikamenter.

Rennende nese er ingen sykdom.

Grønt barnehagesnørr kan tyde på tette bihuler, det ber vi foreldre sjekke.

Feber er også et symptom, der er det karantenetid.

Alvorlig hoste likeså - spesielt fordi de da reagerer på temperaturforandringer (ute/inne), og ikke kan delta i alle bhg. aktiviteter.

Motsier du meg for å være vanskelig og fordi du _vil_ kverrulere? Eller forstår du faktisk ikke at man skal ha en viss respekt for å ikke smitte andre med sykdommer man selv har?

Hva med andre smittsomme sykdomer, livsvarige i så måte - synes du det er greit å bli utsatt for det bare for "man ikke dauer" av det?

Herpes f.eks? Man dør jo ikke av det, ikke er det direkte farlig heller, det er bare plagsomt. Så da antar jeg det er greit å utsette f.eks deg for den type smitte?

Gjest Persille

Har ikke hørt et pip om det i vår barnehage.

Men jeg ville selvsagt ikke sende en unge i barnehage med brannkopper, fordi dette kan smitte til hele kroppen og varer ikke bare i et par dager som omgangssyke gjør.

Jeg spør IGJEN. Hvilke regler gjelder for forkjølelse?

Jeg har svart lenger ned.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...