Gå til innhold

Så var det oppkast i heimen :-(

Anbefalte innlegg

Vi hadde norovirus i heimen for et par år siden, og det er MYE værre enn vanlig omgangssyke! (39-40*C i feber i flere dager, null matlyst i over en uke m.m.) Etter vanlig omgangssyke holder det å være hjemme et døgn etter oppkast, hvis formen ellers er OK.

Fortsetter under...

• Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• smekka

8

• Gemini

6

• nanna

4

• Nabodama

2

Mest aktive i denne tråden

Forkjølelse er ingen sykdom.

Influensa er en sykdom, lungebetennelse, kihoste, bihulebetennelse osv også.

Når behandling er påbegynt kan de komme i barnehagen. Det vil si at når de behandles med penicillin eller andre medikamenter.

Rennende nese er ingen sykdom.

Grønt barnehagesnørr kan tyde på tette bihuler, det ber vi foreldre sjekke.

Feber er også et symptom, der er det karantenetid.

Alvorlig hoste likeså - spesielt fordi de da reagerer på temperaturforandringer (ute/inne), og ikke kan delta i alle bhg. aktiviteter.

Motsier du meg for å være vanskelig og fordi du _vil_ kverrulere? Eller forstår du faktisk ikke at man skal ha en viss respekt for å ikke smitte andre med sykdommer man selv har?

Hva med andre smittsomme sykdomer, livsvarige i så måte - synes du det er greit å bli utsatt for det bare for "man ikke dauer" av det?

Herpes f.eks? Man dør jo ikke av det, ikke er det direkte farlig heller, det er bare plagsomt. Så da antar jeg det er greit å utsette f.eks deg for den type smitte?

"Motsier du meg for å være vanskelig og fordi du _vil_ kverrulere? Eller forstår du faktisk ikke at man skal ha en viss respekt for å ikke smitte andre med sykdommer man selv har?"

Jeg synes du ganske ofte dreier over til å bli ganske spydig når du diskuterer med meg. Det er synd at uenighet skal bli til usaklighet.

Selvsagt er jeg ikke uenig med deg for å kverrulere med deg.

Jeg skjønner ikke hvorfor du skulle tro det.

Jeg er bare uenig og i andre saker kan jeg være enig og også støtte deg. Det burde du snart både ha sett og forstått nå.

Du synes at jeg er respektløs. Javel, men jeg synes det er like respektløst å si at forkjølelse ikke er noen sykdom, når jeg sier at det slår meg fullstendig ut, fordi det utvikler seg og setter seg i bronkiene hver gang. For ikke å snakke om hvor mange problemer sønnen min får.

Omgangssyke er for meg blåbær å regne sammenlignet med forkjølelse.

Når du da sier at det blir man ikke syk av, så er det like respektløst som du påstår at jeg er.

Jeg har hørt det på puls også. Men det er et råd, ikke noe mer enn det.

Det finnes ingen lov som sier at man skal være i isolat i 48 timer.

At andre er mer redd for en så uskyldig og kortvarig sykdom som omagngssyke i forhold til andre sykdommer får være deres sak:)

Dessuten har jeg opplevd at smittefaren er så stor som mange her skal ha det til.

Rart at jeg ikke ble smittet da, når kollegaen min fikk omgangssyke og kom tilbake på jobb langt under grensen på 48 timer. Ingen av oss andre ble smittet.

Det er vel neppe noe som er lovfestet i forhold til sykdom, men man bør jo forsøke å forholde seg til den infoen man har fått... Det er skikkelig trasig når ungene får omgangssyka igjen og igjen (som minsten ifjor vinter).

Enig i at 48 timer høres lenge ut når du har et barn som kanskje har spydd en gang og er i full vigør like etter.. I dette tilfellet ville jeg antagelig holdt henne hjemme kun neste dag.

Man kan ikke gå i rundt å bekymre seg over andres bekymringer. At du er hysterisk redd for omgangssyke er ikke mitt problem.

Jeg er ikke hysterisk på noen som helst måte. Jeg er fornuftig og tar normal hensyn til mine medmennesker. Heldigvis!

Jeg sier som jeg har sagt før. Jeg kan ikke se at det skal være noe grunn til at omganssyke skal ha noen spesialbehandling i forhold til andre sykdommer.

Å ta hensyn til andre mtp smitte er jo en selvfølge uansett om det er omgangssyke, vannkopper, smittsom hjernehinnebetennelse, herpes, brennkopper, influensa eller what ever. Det er snakk om å ikke gjørs på å smitte andre bare fordi man selv er ferdig med det. Utrolig egoistisk rett og slett å gi f.

"Jeg er ikke redd for å spy - men jeg har (som alle andre) ikke spesielt lyst til å være syk"

Selvsagt har du ikke lyst til å være syk. Det har ikke jeg heller. Spesielt ikke forkjølet.

"Det er så ignorant å si at det ikke plager deg å ha spysyken, at du ikke bryr deg om noen andre får det - så derfor kan du sende smittsomme unger i barnehagen"

Jeg sier at jeg ikke tar mer hensyn til omgangssyke-smitte enn andre tar til forkjølelsses-smitte.

"Men jeg vil ikke være hjemme fra jobb, at barnet mitt skal bli sykt, eller måtte stenge barnehagen bare fordi enkelte foreldre ikke har noen respekt for andre menneskers tid og helse"

Ingen har vel lyst til å bli syk. For min del blir jeg sykere av forkjølelse enn av omgangssyke.

Hvorfor skal omgangssyke speialbehandles?

"Og om vi skal begynne å huske gamle innlegg, så var vel du blant de som synes det var greit å hente for sent i barnehagen også fordi jobben din var så viktig at du ikke bare kunne gå, og det måtte personalet ha respekt for? Man kunne ikke bare legge på telefonen, eller si til kundene at man måtte stenge? Barnehageansattes fritid var ikke så nøye"

Jeg kom ikke for sent. Det var det som var poenget. Kommer man for sent får man bot og det har jeg aldri hatt problemer med å aksptere.

"Poenget er; det finnes karanteneregler mot smitte av en grunn - det er ikke fordi vi er redde for å spy, og det gjelder flere sykdommer enn denne"

Det finnes kanskje det i din barnehage, men ikke i minstemor sin barnehage.

FORDI OMGANGSSYKE ER MYE MER SMITTSOMT ENN FORKJØLELSE!!!!!!!

Annonse

Gjest tahensyn

Ja, hvis de er i fin form og hopper spretter og danser, så er det vel ikke noe som skulle tilsi at de ikke kunne dra i barnehage og skole, men jeg ville ikke tatt noen avgjørlse på det før i morgen.

Ser at du i flere innlegg i denne tråden viser til at forkjølelse er like ille. Vel, det er vel en grunn til at det er smittevernsregler når det gjelder omgangssyke og ikke for vanlig forkjølelse. Folkehelsa sier at barn bør være hjemme 48 timer etter siste oppkast/diare, og flere og flere er blitt oppmerksom på dette og følger det opp. Se for eksempel Trondheim kommune

http://www.trondheim.kommune.no/attachment.ap?id=9860

Omgangssyke slår ut hele familier, og arbeidssteder.Forkjølelse gjør det ikke på langt nær samme grad, og smitter heller ikke like lett.

Gjest tahensyn

Vi hadde norovirus i heimen for et par år siden, og det er MYE værre enn vanlig omgangssyke! (39-40*C i feber i flere dager, null matlyst i over en uke m.m.) Etter vanlig omgangssyke holder det å være hjemme et døgn etter oppkast, hvis formen ellers er OK.

Norovirus er faktisk den vanligste formen for omgangssyke, men den kan jo slå forskjellig ut hos forskjellige personer. Noen har faktisk et gen som gjør at de ikke får infeksjon (heldiggrisene!!).

Gjest tahensyn

Norovirus er faktisk den vanligste formen for omgangssyke, men den kan jo slå forskjellig ut hos forskjellige personer. Noen har faktisk et gen som gjør at de ikke får infeksjon (heldiggrisene!!).

Dette skriver lommelegen, som også viser til at barn bør holdes hjemme fra barnehage/skole i 2 døgn etter siste oppkast/diare

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322812

Har ikke hørt et pip om det i vår barnehage.

Men jeg ville selvsagt ikke sende en unge i barnehage med brannkopper, fordi dette kan smitte til hele kroppen og varer ikke bare i et par dager som omgangssyke gjør.

Jeg spør IGJEN. Hvilke regler gjelder for forkjølelse?

Vet du hva? Omgangssyke er ekstremt smittsomt og kan være en stor belastning for sarte kropper (og oss andre). Du kan ikke sammenlikne forkjølelse.

Det handler om å ta hensyn.

Jeg har hørt det på puls også. Men det er et råd, ikke noe mer enn det.

Det finnes ingen lov som sier at man skal være i isolat i 48 timer.

At andre er mer redd for en så uskyldig og kortvarig sykdom som omagngssyke i forhold til andre sykdommer får være deres sak:)

Dessuten har jeg opplevd at smittefaren er så stor som mange her skal ha det til.

Rart at jeg ikke ble smittet da, når kollegaen min fikk omgangssyke og kom tilbake på jobb langt under grensen på 48 timer. Ingen av oss andre ble smittet.

Det er ingen som har påstått at det er en LOV - vi snakker om retningslinjer gitt av helsepersonell.

Og det er *litt* forskjell på voksne på et kontor og på barnehagebarn som leker tett og sikler på hverandre, vel?

Jeg har også forstått som Mirabell, at det er forskjell på noroviruset og andre typer magevirus, selv om det vanligste er norovirus. Jeg vet ganger hvor barna har vært veldig dårlige over flere dager med mer feber og andre medfølgende symptomer, hvor jeg er sikker på at det har vært norovirus. Andre ganger har de vært fine igjen etter kort tid, slik som Prust beskriver.

Så på en annen link hos lommelegen, hvor det står at omgangssyke også kan være forårsaket av mange andre typer virus og bakterier.

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321112

Vet ikke om denne linken fungerer...

Annonse

Vet du hva? Omgangssyke er ekstremt smittsomt og kan være en stor belastning for sarte kropper (og oss andre). Du kan ikke sammenlikne forkjølelse.

Det handler om å ta hensyn.

"Du kan ikke sammenlikne forkjølelse"

Neivel?

Jo, for noen er det verre.

Gjest Persille

"Motsier du meg for å være vanskelig og fordi du _vil_ kverrulere? Eller forstår du faktisk ikke at man skal ha en viss respekt for å ikke smitte andre med sykdommer man selv har?"

Jeg synes du ganske ofte dreier over til å bli ganske spydig når du diskuterer med meg. Det er synd at uenighet skal bli til usaklighet.

Selvsagt er jeg ikke uenig med deg for å kverrulere med deg.

Jeg skjønner ikke hvorfor du skulle tro det.

Jeg er bare uenig og i andre saker kan jeg være enig og også støtte deg. Det burde du snart både ha sett og forstått nå.

Du synes at jeg er respektløs. Javel, men jeg synes det er like respektløst å si at forkjølelse ikke er noen sykdom, når jeg sier at det slår meg fullstendig ut, fordi det utvikler seg og setter seg i bronkiene hver gang. For ikke å snakke om hvor mange problemer sønnen min får.

Omgangssyke er for meg blåbær å regne sammenlignet med forkjølelse.

Når du da sier at det blir man ikke syk av, så er det like respektløst som du påstår at jeg er.

Forkjølelse er faktisk ingen sykdom i så måte. Om det utvikler seg til noe mer hos deg er det en HELT annen sak.

Om man generelt har dårlig immunforsvar, kan selv en uskyldig hostekule bli et problem.

For barn med alvorlig astma kan husstøv være et problem.

Forskjellen her er at DU reagerer verre en på type smitte enn andre, og DU synes den er mindre ille. Imidlertid er den smitten vi her snakker om (omgangssyke) langt verre for DE FLESTE, og slår ut langt flere enn en vanlig forkjølelse.

Jeg vet veldig godt at vi er enige i mye annet, og jeg er ikke spydig - men jeg må innrømme at jeg stusser over at noen forkjemper sin "rett" til å sende smittsomme barn i barnehagen? Det vitner for meg om et ekstremt respektløst syn på andre menneskers helse, økonomi, trivsel, arbeidsplass - i det hele tatt.

Når det i tillegg har vært messet opp og ned i media over lang tid, folkehelseinstituttet har uttalt seg, vi vet at barnehager og skoler må stenge - så MÅ vel det si deg at dette viruset akkurat nå er ekstremt?

Det er kanskje ikke så ille til vanlig - men nå er det ILLE i vår by, og det MÅ vi ta hensyn til for å bli kvitt det.

Forkjølelse er faktisk ingen sykdom i så måte. Om det utvikler seg til noe mer hos deg er det en HELT annen sak.

Om man generelt har dårlig immunforsvar, kan selv en uskyldig hostekule bli et problem.

For barn med alvorlig astma kan husstøv være et problem.

Forskjellen her er at DU reagerer verre en på type smitte enn andre, og DU synes den er mindre ille. Imidlertid er den smitten vi her snakker om (omgangssyke) langt verre for DE FLESTE, og slår ut langt flere enn en vanlig forkjølelse.

Jeg vet veldig godt at vi er enige i mye annet, og jeg er ikke spydig - men jeg må innrømme at jeg stusser over at noen forkjemper sin "rett" til å sende smittsomme barn i barnehagen? Det vitner for meg om et ekstremt respektløst syn på andre menneskers helse, økonomi, trivsel, arbeidsplass - i det hele tatt.

Når det i tillegg har vært messet opp og ned i media over lang tid, folkehelseinstituttet har uttalt seg, vi vet at barnehager og skoler må stenge - så MÅ vel det si deg at dette viruset akkurat nå er ekstremt?

Det er kanskje ikke så ille til vanlig - men nå er det ILLE i vår by, og det MÅ vi ta hensyn til for å bli kvitt det.

Ro deg ned nå.

Nå kan jeg egentlig ikke huske at dette har vært noe problemstilling i det hele tatt for vår del.

I år har det fremdeles ikke kommet noen omgangssyke i barnehagen og jeg kan ikke huske at dette har vært noe tema tidligere heller.

Jeg vil selvfølgelig ta hensyn om minstemor skulle få omgangssyke, men om det skulle ha gått 46 timer og det mangler 2 timer, vil jeg ikke holde henne hjemme enda en dag, bare fordi en eller annen har funnet på det.

Og det er for å ta hensyn til min arbeidgiver. Du vet dette her med tid og penger og fravær av personale som du snakker så mye om.Det er flere arbeidsgivere enn deg vet du.

"Du kan ikke sammenlikne forkjølelse"

Neivel?

Jo, for noen er det verre.

At du mener at for få tar hensyn til deg og dine når det gjelder forkjølelse forsvarer vel ikke din rett til å lage egne regler enn de anbefalte når det gjelder omganssyke?

At du mener at for få tar hensyn til deg og dine når det gjelder forkjølelse forsvarer vel ikke din rett til å lage egne regler enn de anbefalte når det gjelder omganssyke?

Jeg lager ikke mine egne regler iom at det ikke finnes noen sånne regler i minstemor sin barnehage. Jeg har ihvertfall ikke hørt noenting om det.

Hvis det kommer slike regler må jeg selvfølgelig forholde meg til dem.

Men som sagt det finnes ingen sånne regler og derfor teller jeg ikke timer.

Jeg lager ikke mine egne regler iom at det ikke finnes noen sånne regler i minstemor sin barnehage. Jeg har ihvertfall ikke hørt noenting om det.

Hvis det kommer slike regler må jeg selvfølgelig forholde meg til dem.

Men som sagt det finnes ingen sånne regler og derfor teller jeg ikke timer.

Jeg har fått med meg at det ikke er slike regler i din datters barnehage (eller at du ikke har fått med deg reglene, om de skulle finnes).

Men du har utallige ganger fått påpekt her at helsemyndighetene har retningslinjer ift. omgangssyke (og en del annen sykdom), men allikevel holder du hardnakket på DIN versjon av hvordan du vil forholde deg, fremfor å følge de råd, anbefalinger og retningslinjer som er gitt. Ikke alt trenger å være nedfelt i Norges Lover eller barnehage-reglementet før man bør føle en viss forpliktelse til å følge det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...