Gå til innhold

Så var det oppkast i heimen :-(

Anbefalte innlegg

Jeg har fått med meg at det ikke er slike regler i din datters barnehage (eller at du ikke har fått med deg reglene, om de skulle finnes).

Men du har utallige ganger fått påpekt her at helsemyndighetene har retningslinjer ift. omgangssyke (og en del annen sykdom), men allikevel holder du hardnakket på DIN versjon av hvordan du vil forholde deg, fremfor å følge de råd, anbefalinger og retningslinjer som er gitt. Ikke alt trenger å være nedfelt i Norges Lover eller barnehage-reglementet før man bør føle en viss forpliktelse til å følge det.

Ja, det gjør jeg faktisk.

Fortsetter under...

• Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• smekka

8

• Gemini

6

• nanna

4

• Katt-ja

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg har fått med meg at det ikke er slike regler i din datters barnehage (eller at du ikke har fått med deg reglene, om de skulle finnes).

Men du har utallige ganger fått påpekt her at helsemyndighetene har retningslinjer ift. omgangssyke (og en del annen sykdom), men allikevel holder du hardnakket på DIN versjon av hvordan du vil forholde deg, fremfor å følge de råd, anbefalinger og retningslinjer som er gitt. Ikke alt trenger å være nedfelt i Norges Lover eller barnehage-reglementet før man bør føle en viss forpliktelse til å følge det.

Du kan gjerne synes jeg er egoistisk og det er jeg nok også.

For min del har det vært nok fravær fra jobb med min kronisk syke sønn. Etter at han fikk diagnose og medisiner har han blitt bedre. Men det er stadige kontroller på 3 forskjellige avdelinger på Riksen som gjør at det blir en del fravær.

Det er ikke uten grunn at jeg prøver å begrense fraværet mest mulig.

Jeg er sikkert egoistisk som ikke tar så veldig hensyn over at andre kan få omgangssyke, men jeg blåser i hva dere synes om det. For meg handler det nå først og fremst om min jobb og vår egen familie og jeg både skal kunne håndtere et kronisk sykt barn og samtidig beholde jobben min.

For meg kan du mene hva du vil om det.

Du kan gjerne synes jeg er egoistisk og det er jeg nok også.

For min del har det vært nok fravær fra jobb med min kronisk syke sønn. Etter at han fikk diagnose og medisiner har han blitt bedre. Men det er stadige kontroller på 3 forskjellige avdelinger på Riksen som gjør at det blir en del fravær.

Det er ikke uten grunn at jeg prøver å begrense fraværet mest mulig.

Jeg er sikkert egoistisk som ikke tar så veldig hensyn over at andre kan få omgangssyke, men jeg blåser i hva dere synes om det. For meg handler det nå først og fremst om min jobb og vår egen familie og jeg både skal kunne håndtere et kronisk sykt barn og samtidig beholde jobben min.

For meg kan du mene hva du vil om det.

Ja, meg meg meg er et fint utgangspunkt når man skal fungere i et samfunn.

Det har aldri slått deg da, at andre barn kan ha sine årsaker til at de tåler sykdom - inklusive omgangssyke - så dårlig at det hadde vært et visst poeng å følge retningslinjer for å unngå mer smitte enn nødvendig?

Les fx Shira sin tråd på Åpent (om du ikke allerede har gjort det), der hennes barns sykdom går ut over Shiras helse og muligheter for nødvendige undersøkelser.

Det har aldri slått deg da, at andre barn kan ha sine årsaker til at de tåler sykdom - inklusive omgangssyke - så dårlig at det hadde vært et visst poeng å følge retningslinjer for å unngå mer smitte enn nødvendig?

Les fx Shira sin tråd på Åpent (om du ikke allerede har gjort det), der hennes barns sykdom går ut over Shiras helse og muligheter for nødvendige undersøkelser.

"Det har aldri slått deg da, at andre barn kan ha sine årsaker til at de tåler sykdom - inklusive omgangssyke - så dårlig at det hadde vært et visst poeng å følge retningslinjer for å unngå mer smitte enn nødvendig?"

Da får man lage retningslinjer for alle typer smittsomme sykdommer i så fall.

Vet du hva, jeg tror ikke helt at andre heller har så mye omtanke at de går og bekymrer seg for at andre skal få omgangssyke. Men sånn er det gjerne her på dol. Man gjør seg bedre enn man er.

For hvis det er slik som dol-mødrene gir inntrykk av at de overholder 48-timers grensen og tar hensyn til andre, så skulle det vel ikke vært noe problem i følge dere.

Vet du hva. Jeg bryr meg om andre.Det skjærer meg i hjertet over å høre om barn som har det vondt, men jeg ikke så veldig bekymret over denne omgangssyken altså.

Herregud så bortskjemt man er i Norge som lager omgangssyke til et så jævla stort problem.

Forkjølelse er faktisk ingen sykdom i så måte. Om det utvikler seg til noe mer hos deg er det en HELT annen sak.

Om man generelt har dårlig immunforsvar, kan selv en uskyldig hostekule bli et problem.

For barn med alvorlig astma kan husstøv være et problem.

Forskjellen her er at DU reagerer verre en på type smitte enn andre, og DU synes den er mindre ille. Imidlertid er den smitten vi her snakker om (omgangssyke) langt verre for DE FLESTE, og slår ut langt flere enn en vanlig forkjølelse.

Jeg vet veldig godt at vi er enige i mye annet, og jeg er ikke spydig - men jeg må innrømme at jeg stusser over at noen forkjemper sin "rett" til å sende smittsomme barn i barnehagen? Det vitner for meg om et ekstremt respektløst syn på andre menneskers helse, økonomi, trivsel, arbeidsplass - i det hele tatt.

Når det i tillegg har vært messet opp og ned i media over lang tid, folkehelseinstituttet har uttalt seg, vi vet at barnehager og skoler må stenge - så MÅ vel det si deg at dette viruset akkurat nå er ekstremt?

Det er kanskje ikke så ille til vanlig - men nå er det ILLE i vår by, og det MÅ vi ta hensyn til for å bli kvitt det.

Jeg har foresten ikke lagt merke til at det er ille å vår by.Mulig det er det, men da har vi nok hvert heldige så langt.Jeg tror ikke en gang det går noen omgangssyke i minstemor sin barnehage enda.

Dessuten har jeg aldri hørt om at en barnehage må stenge pga. sykdom.

Jeg har hatt 3 barn i barnehage gjennom mange år og har aldri opplevd at en barnehage må stenge.

Høres ut som du snakker om svartedauen.

Gjest Persille

Ro deg ned nå.

Nå kan jeg egentlig ikke huske at dette har vært noe problemstilling i det hele tatt for vår del.

I år har det fremdeles ikke kommet noen omgangssyke i barnehagen og jeg kan ikke huske at dette har vært noe tema tidligere heller.

Jeg vil selvfølgelig ta hensyn om minstemor skulle få omgangssyke, men om det skulle ha gått 46 timer og det mangler 2 timer, vil jeg ikke holde henne hjemme enda en dag, bare fordi en eller annen har funnet på det.

Og det er for å ta hensyn til min arbeidgiver. Du vet dette her med tid og penger og fravær av personale som du snakker så mye om.Det er flere arbeidsgivere enn deg vet du.

Det er stor forskjell på 46 og 24 timer, selv om det mangler 2 på de 48 man anbefaler...

Annonse

Det er stor forskjell på 46 og 24 timer, selv om det mangler 2 på de 48 man anbefaler...

Jeg får nesten spørre som deg. Så meg krangler du for å kverrulere med meg?

Dagen etter en spysjau er det som regel for tidlig å sende i barnehagen, fordi barnet er veldig slapt etter en slik sjau.

Når det gjelder barnet til hun som skrev hovedinnlegget, var imidlertid barnet frisk og hadde kastet opp en gang. Det blir noe annet.

Det blir foresten veldig dumt å argumentere med at forskjølelse ikke er noen sykdom hvis folk faktisk blir syke av det. Smittsomt er det også.

Du kan argumentere med at jeg er egoistisk, men slik jeg ser det er vi vel ganske egoistiske begge to. Vi tenker først og fremst på vårt og slik er det gjerne.

Jeg aksepterer at du har regler for din barnehage, så får du akseptere at jeg forholder meg til minstemor sin barnehage frem til jeg får høre noe annet.

Så får du også akseptere at jeg holder meg hjemme når barnet er sykt og ikke noe utover det. Det er slik vi gjør det på min arbeidsplass.

Og det du sa om immunforsvaret og hostekule, tyder jo på at du setter likhetstegn mellom dårlig immunforsvar og immunsvikt.

Man kan godt ha et dårlig immunforsvar uten å ha immunsvikt. Det er ikke det samme. Immunsvikt er noe helt annet. Bare en liten oppklaring.

"Det har aldri slått deg da, at andre barn kan ha sine årsaker til at de tåler sykdom - inklusive omgangssyke - så dårlig at det hadde vært et visst poeng å følge retningslinjer for å unngå mer smitte enn nødvendig?"

Da får man lage retningslinjer for alle typer smittsomme sykdommer i så fall.

Vet du hva, jeg tror ikke helt at andre heller har så mye omtanke at de går og bekymrer seg for at andre skal få omgangssyke. Men sånn er det gjerne her på dol. Man gjør seg bedre enn man er.

For hvis det er slik som dol-mødrene gir inntrykk av at de overholder 48-timers grensen og tar hensyn til andre, så skulle det vel ikke vært noe problem i følge dere.

Vet du hva. Jeg bryr meg om andre.Det skjærer meg i hjertet over å høre om barn som har det vondt, men jeg ikke så veldig bekymret over denne omgangssyken altså.

Herregud så bortskjemt man er i Norge som lager omgangssyke til et så jævla stort problem.

Det er bare så merkelig hvordan du velger å bagatellisere omgangssyke, fordi du selv føler at andre bagatelliserer forkjølelse.

Ja, vi er bortskjemte i Norge, vi hater å bli syke av bagatellmessige sykdommer, mens barna i Afrika dør av malaria, sult og en masse annet, gjerne samtidig som de blir foreldreløse fordi aids dreper store deler av befolkningen.

Men våre problemer her i landet er nå engang våre problemer.

Og du ser som sagt ikke ut til å ha noe problem med å problematisere forkjølelse selv.

Det er bare så merkelig hvordan du velger å bagatellisere omgangssyke, fordi du selv føler at andre bagatelliserer forkjølelse.

Ja, vi er bortskjemte i Norge, vi hater å bli syke av bagatellmessige sykdommer, mens barna i Afrika dør av malaria, sult og en masse annet, gjerne samtidig som de blir foreldreløse fordi aids dreper store deler av befolkningen.

Men våre problemer her i landet er nå engang våre problemer.

Og du ser som sagt ikke ut til å ha noe problem med å problematisere forkjølelse selv.

Jeg problimatiserer forkjølesle på lik linje som du problimatiserer omgangssyke.

Gjest Persille

Jeg problimatiserer forkjølesle på lik linje som du problimatiserer omgangssyke.

Men Wita - om vi ser på dette rent objektivt, ikke din og min familie:

Du må vel si deg enig i at langt flere blir slått ut, sengeliggende, "arbeidsuføre", osv av omgangssyke enn forkjølelse?

Og da snakker vi ikke influense, lungebetennelse, bronkitt osv - kun vanlig forkjølelse.

Gjest Persille

Jeg får nesten spørre som deg. Så meg krangler du for å kverrulere med meg?

Dagen etter en spysjau er det som regel for tidlig å sende i barnehagen, fordi barnet er veldig slapt etter en slik sjau.

Når det gjelder barnet til hun som skrev hovedinnlegget, var imidlertid barnet frisk og hadde kastet opp en gang. Det blir noe annet.

Det blir foresten veldig dumt å argumentere med at forskjølelse ikke er noen sykdom hvis folk faktisk blir syke av det. Smittsomt er det også.

Du kan argumentere med at jeg er egoistisk, men slik jeg ser det er vi vel ganske egoistiske begge to. Vi tenker først og fremst på vårt og slik er det gjerne.

Jeg aksepterer at du har regler for din barnehage, så får du akseptere at jeg forholder meg til minstemor sin barnehage frem til jeg får høre noe annet.

Så får du også akseptere at jeg holder meg hjemme når barnet er sykt og ikke noe utover det. Det er slik vi gjør det på min arbeidsplass.

Og det du sa om immunforsvaret og hostekule, tyder jo på at du setter likhetstegn mellom dårlig immunforsvar og immunsvikt.

Man kan godt ha et dårlig immunforsvar uten å ha immunsvikt. Det er ikke det samme. Immunsvikt er noe helt annet. Bare en liten oppklaring.

Jeg har ikke satt likhetstegn mellom immunforsvar og -svikt noe sted.

Jeg sa at en hostekule kunne være farlig for en med dårlig immunforsvar, eller bare det å ta t-banen, for den saks skyld.

"Når det gjelder barnet til hun som skrev hovedinnlegget, var imidlertid barnet frisk og hadde kastet opp en gang. Det blir noe annet."

Og - han kastet opp igjen i helgen, etter 2,5 dager, iflg et annet innlegg på åpent.

Så - det er faktisk ikke sånn at man er frisk dersom man ikke kaster opp mer enn én gang én dag.

Dette handler ikke om min barnehage, eller mine regler - det er mange nok som har svart deg i denne tråden til at dette gjelder flere steder, flere tenker som meg, og færre som deg.

Dersom ALLE hadde respektert disse reglene - så hadde faktisk smitten bredt seg mindre enn det den gjør nå.

Og det er en kjennsgjerning at dette har rammet Oslos barnehager og skoler ekstra hardt, og at det kommer i flere runder.

Det er ikke noe jeg dikter opp...

Bra svart.

Gjest får da være grenser....

Nei, man dauer ikke av omgangssyke - men jeg synes det er forbanna respektløst at hele min familie, personalet i barnehagen og alle de andre barna skal bli syke, bare fordi DU mener det ikke er noe problem å ha omgangssyke!

Er det så vanvittig vanskelig å respektere andres ønske om å ikke bli smittet?? Eller å holde barna hjemme ÉN eneste dag ekstra?

Jeez...

3 barn, 3 dager ekstra hjemme i tillegg til de 2 pr barn dagen de kaster opp og dagen etter = 9 dager borte fra jobb,

Da har jeg en sykt - barn dag igjen til resten av året. Det er helt uaktuelt å ta så mye hensyn til at andre kanskje blir smittet. Da får heller andre tåle å bruke av sine sykedager, også.

Så slem er jeg faktisk.

Annonse

Gjest Persille

3 barn, 3 dager ekstra hjemme i tillegg til de 2 pr barn dagen de kaster opp og dagen etter = 9 dager borte fra jobb,

Da har jeg en sykt - barn dag igjen til resten av året. Det er helt uaktuelt å ta så mye hensyn til at andre kanskje blir smittet. Da får heller andre tåle å bruke av sine sykedager, også.

Så slem er jeg faktisk.

Om ett barn kaster opp mandag, et onsdag og ett fredag - så kan alle gå jobb/bhg mandag igjen, og du har brukt fem dager.

Om ett spyr mandag, kan du jobbe torsdag og fredag om den neste ikke spyr før lørdag.

Og dere har 30 dager til sammen, så i praksis har du da 21 dager igjen, ikke 1.

Gjest Persille

Dette gjelder jo for alle smittsomme sykdommer.

Man har beskyttet sex for en grunn, man besøker ikke folk om man brennkopper, uten å dekke dem til, man sender ikke barn med væskende vannkopper i bhg - osv.

Veldig bra svar - og veldig enig.

Bra svart.

Takk!

Men jeg tror jeg bare kastet bort tiden min ved å prøve å si noe. Absolutt ingenting ser ut til å nå inn, verken av hva jeg har skrevet eller hva en rekke andre har skrevet i denne tråden og tilsvarende diskusjoner her ellers. .

Takk!

Men jeg tror jeg bare kastet bort tiden min ved å prøve å si noe. Absolutt ingenting ser ut til å nå inn, verken av hva jeg har skrevet eller hva en rekke andre har skrevet i denne tråden og tilsvarende diskusjoner her ellers. .

Hehe, jeg gadd ikke engang å melde meg inn i diskusjonen. ;)

Men Wita - om vi ser på dette rent objektivt, ikke din og min familie:

Du må vel si deg enig i at langt flere blir slått ut, sengeliggende, "arbeidsuføre", osv av omgangssyke enn forkjølelse?

Og da snakker vi ikke influense, lungebetennelse, bronkitt osv - kun vanlig forkjølelse.

Det som betyr noe er hvordan en vanlig forkjølesle slår ut på folk og hvis det slår ut folk hver eneste gang uten unntak, kan ikke jeg se hvorfor du skal ha noe mer rett til å bagatalisere det.

I barnehagetiden fikk ungene i verste fall omgangssyke en gang i året og ikke det en gang. Senere når de blir større, virker det som de er mer motstandsdyktige.

Den ene gangen i året, kastet de opp en eller to dager.

Det er vel omtrent så lenge det varer og ikke noe som går rundt og rundt og slår ut folk i lange tider som man skulle få inntrykk av her på dol.

Jeg har ikke satt likhetstegn mellom immunforsvar og -svikt noe sted.

Jeg sa at en hostekule kunne være farlig for en med dårlig immunforsvar, eller bare det å ta t-banen, for den saks skyld.

"Når det gjelder barnet til hun som skrev hovedinnlegget, var imidlertid barnet frisk og hadde kastet opp en gang. Det blir noe annet."

Og - han kastet opp igjen i helgen, etter 2,5 dager, iflg et annet innlegg på åpent.

Så - det er faktisk ikke sånn at man er frisk dersom man ikke kaster opp mer enn én gang én dag.

Dette handler ikke om min barnehage, eller mine regler - det er mange nok som har svart deg i denne tråden til at dette gjelder flere steder, flere tenker som meg, og færre som deg.

Dersom ALLE hadde respektert disse reglene - så hadde faktisk smitten bredt seg mindre enn det den gjør nå.

Og det er en kjennsgjerning at dette har rammet Oslos barnehager og skoler ekstra hardt, og at det kommer i flere runder.

Det er ikke noe jeg dikter opp...

At flere svarer som deg, hva har det med saken å gjøre?

Hvis folk virkelig har den samme meningen som deg, ja så skulle det vel ikke være noe problem da.

Jeg har inntrykk av at det er et kjempeproblem i din barnehage. At det går rundt og rundt og rundt og at de anstatte blir syke om igjen og om igjen og du må stenge.

Har aldri hørt maken.

Jeg tror ikke du har noen Dol-mødre i din barnehage nei. De er ikke sånn. Ja bortsett fra meg da, men i "min" barnehage har det ikke vært noen omgangssyke enda, så vidt jeg vet. Skal forresten spørre i dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...