Gå til innhold

Arbeids jus!! (Utenom tema)

Anbefalte innlegg

Kan en arbeidsgiver(Sykehus) si opp en arbeidstaker og kalle vedkommende for "Overtallig"? Vedkommende har over 10 år ansiennitet,og det er flere på avdelingen som har begynt etter henne.

Hun fikk en telefon nå nylig der hun fikk beskjed om dette.Hunjobber 50% dag/kveld.Arbeidsgiver gadd ikke engang å spørre henne om hun var interessert i nattevakter,de bare "antok" at det ikke var noe for henne.Dermed fikk hun altså beskjed at hun var "overtallig",og dermed ikke hadde noe jobb der lenger.

Vedkommende er langtidssykemeldt p.g.a en kronisk sykdom.

Spørsmålet blir da: Kan en arbeidsgiver slippe unna med dette? Har hun ingen rettigheter? Hun er den som har lengst ansiennitet på avdelingen.

Takknemlig for svar.

Hilsen en venninne!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/267664-arbeids-jus-utenom-tema/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Under ellers like vilkår skal den med kortest ansiennitet gå først. Har kandidatene ulik kompetanse, kan arbeidsgiver velge å beholde den som besitter kompetansen som trengs. Selv om stillingene er de samme, kan det hende de andre har (etter arbeidsgives mening) bedre kompetanse for den.

Gjest môvenpink

Høres ut som avdelingen ønsker å "bli kvitt" henne da hun er langtidssykemeldt. Bygger denne slutningen på det du skriver om at hun er den med lengst ansiennitet på avdelingen. Det rimer jo ikke da at hun er den som må gå nå og således skal lide under at de er "overtallige". Oppsigelser skal gå etter ansiennitetsprinsippet dersom det ikke er store grunner til noe annet (trengt/behøvd kompetanse på avdelingen som en med kortere ansiennitet besitter). Men siden hun er den som har arbeidet der lengst, må det da være mange aktuelle som bør vurderes som overtallig før din venninne!!

Dessuten er det heller ikke anledning så vidt jeg vet til å si opp en arbeidstager som er sykemeldt i forhold til gjeldende lovverk om arbeidsliv (Arbeidsmiljøloven).

At de heller ikke forespør henne om hun kan tenke seg å ha en nattevaktstilling, viser at de er lite interesserte i å beholde henne, synes jeg. Dette er veldig dårlig av en arbeidsgiver!

Om jeg var deg, ville jeg kontaktet Jussbus (gratis justjeneste ledet av sisteårs jusstudenter i Oslo). De har kompetanse om lovverk og regler for arbeidslivet. I tillegg ville jeg hjulpet din venninne som er syk med å forfatte et brev til arbeidsgiver der hun ber om en redegjørelse for hvorfor de mener det er hun som skal gå sammenlignet med alle de i resten av sykehusavdelingsstaben som samtlige har kortere ansinennitet enn henne. Dette ber hun be om et snarlig svar på. Jeg ville heller ikke godtatt et slikt oppsigelsesgrunnlag.

Synes oppriktig synd på venninnen din. Godt du hjelper henne! Håper dette ordner seg. Stå på og kjemp - det nytter!

Høres ut som avdelingen ønsker å "bli kvitt" henne da hun er langtidssykemeldt. Bygger denne slutningen på det du skriver om at hun er den med lengst ansiennitet på avdelingen. Det rimer jo ikke da at hun er den som må gå nå og således skal lide under at de er "overtallige". Oppsigelser skal gå etter ansiennitetsprinsippet dersom det ikke er store grunner til noe annet (trengt/behøvd kompetanse på avdelingen som en med kortere ansiennitet besitter). Men siden hun er den som har arbeidet der lengst, må det da være mange aktuelle som bør vurderes som overtallig før din venninne!!

Dessuten er det heller ikke anledning så vidt jeg vet til å si opp en arbeidstager som er sykemeldt i forhold til gjeldende lovverk om arbeidsliv (Arbeidsmiljøloven).

At de heller ikke forespør henne om hun kan tenke seg å ha en nattevaktstilling, viser at de er lite interesserte i å beholde henne, synes jeg. Dette er veldig dårlig av en arbeidsgiver!

Om jeg var deg, ville jeg kontaktet Jussbus (gratis justjeneste ledet av sisteårs jusstudenter i Oslo). De har kompetanse om lovverk og regler for arbeidslivet. I tillegg ville jeg hjulpet din venninne som er syk med å forfatte et brev til arbeidsgiver der hun ber om en redegjørelse for hvorfor de mener det er hun som skal gå sammenlignet med alle de i resten av sykehusavdelingsstaben som samtlige har kortere ansinennitet enn henne. Dette ber hun be om et snarlig svar på. Jeg ville heller ikke godtatt et slikt oppsigelsesgrunnlag.

Synes oppriktig synd på venninnen din. Godt du hjelper henne! Håper dette ordner seg. Stå på og kjemp - det nytter!

Takker for svar.

Har ikke fått undersøkt så mye,hun fikk vite det i går.Men er det et sted på nettet hvor en kan finne noen holdepunkter? Jeg sa hun måtte kontakte forbundet(NSF)

Synes oppriktig synd på henne.

Heldigvis har hun ressurser i seg til å gripe fatt i saken. I verste fall kontakter de bare en advokat.

Hadde jeg kunne si at hun var en "pest og en plage",men det er hun alldeles ikke.Hun er den fødte sykepleier.Derfor er dette så innmari dårlig gjort.

Hun må kontakte sykepleierforbundet hvis hun er fagorganisert, der kan de hjelpe henne. Jeg tror arbeidsgiver er på gyngende grunn her! Hun har absolutt en sak. Hvis hun ikke er fagorganisert kan hun ikke regne med hjelp fra sykepleierforbundet og da bør hun vurdere å skaffe seg en advokat.

Gjest môvenpink

Takker for svar.

Har ikke fått undersøkt så mye,hun fikk vite det i går.Men er det et sted på nettet hvor en kan finne noen holdepunkter? Jeg sa hun måtte kontakte forbundet(NSF)

Synes oppriktig synd på henne.

Heldigvis har hun ressurser i seg til å gripe fatt i saken. I verste fall kontakter de bare en advokat.

Hadde jeg kunne si at hun var en "pest og en plage",men det er hun alldeles ikke.Hun er den fødte sykepleier.Derfor er dette så innmari dårlig gjort.

Hei igjen, fant en link til ei nettside nå som jeg tror du og venninnen din kan finne noe nyttig på. Det er om arbeidsmiljøloven i forhold til oppsigelser. Linken er:

http://www.oppsigelse.no/default.asp

Beste hilsen

Annonse

Gjest arbeids juss(anonym i dette tilfellet)

Hei

Jeg har vært selv oppe i det samme, men jeg var ikke sykmeldt. 1. så lenge ansinitetsprinsippet ikke er benyttet, ikke lovlig

2, kan bli definert overtallig, har da rett til å velge blandt de ledige stillingene så lenge hun fyller formalkompetansen for stillingen. 3. Kontakt forbundet, håper for hennes del at hun er organisert. 4. den avd.lederen kan umulig kjenne til regelverket ang. overtallighet.5. melding ang overtallighet skal komme i samtale med arb.taker og representant fra forbundet, skal ikke giest over telefon eller pr brev!!!! Vikarer er de som skal siet opp først, de har som regel 1 mnd oppsigelse. Mens fast ansatte har minimumm 3 mnd. men kan være lenger i forhold til hvor lang ansiniteten er.

Som dere forstår så har jeg vært igjennom tilsvarende selv, og den støtten og hejlpen jeg fikk i fra forbundet var av uvurderlig verdi. Ønsker din vennine lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...