Gå til innhold

Sen språkutvikling

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ingen hysterisk mor, men har en hysterisk svigermor som tror det er noe alvorlig galt med sitt barnebarn. Sønnen min er 2 1/2 år og er sen ute med språket sitt. Han har selvsagt noen ord men det er ikke mange. Han blir naturlig nok frustrert når han ikke får gjort seg forstått og svarer da med hyling. Han har god forståelse når vi sier noe, og gjør det vi sier. Hva er normalt og hva skal vi forvente av ham? Vet jo at barn er forskjellige, søsteren hans pratet da hun var 2. Bør jeg være bekymret? Jeg har selvsagt tatt dette opp med helsestasjonen men de mener vi bør avvente situasjonen. Han går hos dagmamma, men det er inge større barn der han kan lære av. Håper å få plass til ham i barnehage fra høsten av, fikk ikke plass i fjor høst. Helsesøster mener det kan hjelpe. Hilsen mamma til verdens skjønneste 2 1/2 åring

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/267675-sen-spr%C3%A5kutvikling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Jeg oppfatter deg ikke som hysterisk.

Det du beskriver hos ditt barn er normalt. Språkutviklingen varier normalt noe fra barn til barn, men den utvikling du beskriver ligger godt innefor det normale. Du skriver at barnet har god forståelse, det betyr at barnet hører normalt, har oppfattet din komuninasjon og har fått språkforståelse. At han har vansker med å uttrykke seg, utrykke det han ønsker å si, ligger godt innenfor det normale og at barnet gir uttrykk for frustasjon " når han ikke for det til" er normalt.

Fortsett å kommunisere, snakke med barnet slik du pleier, og forsøk å være bevisst på språket og samtalen. Du kan også ta dette opp med dagmamma.

Min vurdering ovenfor forutsetter at barnet forøvrig er normalt utviklet, og jeg forstår deg slik at alt ellers er normalt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...