fuji1365380447 Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Pippelippen er nå syv måneder gammel, og er syk for første gang. (Nesten). Hun har 39,5 i feber, men virker ikke forkjølet. Bare sutrete og grinete og litt slapp. Hun har spist og drukket i dag. Jeg aner virkelig ikke om jeg gjør det rette for å ta vare på henne nå. Føler meg helt inkompetent og uerfaren - det er nesten uansvarlig å la MEG få ansvaret for en syk baby. Jeg aner jo ikke hva jeg skal gjøre... Nå har jeg gitt henne en liten stikkpille med paracet, og nå sover hun igjen. Er det noe annet jeg må gjøre? Når må man evt ta kontakt med lege? Hva kan det være som forårsaker feberen når hun ikke virker forkjølet osv.? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/267688-f%C3%B8ler-meg-s%C3%A5-uerfaren-og-dum-feber-hos-baby/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
April Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Du gjør helt sikkert akkurat det du skal gjøre, gir henne masse kos, passer på feberen, gir henne drikke (la henne drikke mye), lar henne sove. Mer kan du ikke gjøre. Stiger feberen eller allmenntilstanden endres og du føler deg utrygg, tar du selvfølgelig kontakt med legen. Bedre med en telefon for mye enn for lite. God bedring til den lille. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/267688-f%C3%B8ler-meg-s%C3%A5-uerfaren-og-dum-feber-hos-baby/#findComment-2161345 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Neida, selvfølgelig klarer du ta vare på en syk baby! Du er jo mammaen hennes, og mamma er alltid best når de små er syke.. Bare se an allmentilstanden og ta tempen av og til. Jeg gir ikke feberdempende hvis ungen er i god form og har under 39. Er han slapp og utilpass får han over 38. Men han er stort sett ikke utilpass før det går over 39, nærmere 40. Gi masse å drikke. Pass på at bleiene blir våte som vanlig. ha på bare body og strømpebukse eller bare bleie (med helseteppe over) hvis hun er veldig varm, pass på så soverommet ikke er for varmt. Luft godt før hun legger seg (nå blir det kanskje for kaldt) og sørg for at hun ikke blir for varm i senga. Bare å kose og være mamma. Hvis hun ikke er iverig p å drikke kan du gi 50/50 vann og eplejucie uten sukker på flaske. Da blir i hvert fall hele flaska til gutten min tom. Gutten min pleier å kvikne til av et bad - da blir han i hundre igjen. Selvfløgelig bader jeg han ikke hvis han er ghelt slakt og har over 40 i feber.. Ellers så ligger han på sofaen med mor også leser vi litt og peker på dyr osv. Så koselig så. Også får han litt is hvis han ikke vil ha mat, og mariekjeks til og med! Jada, her fores han med "snop" når han er syk. Neida, men bare for å få i han noe så¨får han litt andre ting enn han vanligvis får. Nå vet ikke jeg hva snuppa di spiser da, men saftis kjøler litt ned og får i dem væske. God bedring til veslefrøkna da. Dette går så bra så! Man føler seg hjelpesløs når de små er syke.. men vi kan ikke gjøre mer enn å bare være der for dem og gi dem det de trenger; drikke, kos/stell, mat og paracet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/267688-f%C3%B8ler-meg-s%C3%A5-uerfaren-og-dum-feber-hos-baby/#findComment-2161502 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuji1365380447 Skrevet 22. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2007 Neida, selvfølgelig klarer du ta vare på en syk baby! Du er jo mammaen hennes, og mamma er alltid best når de små er syke.. Bare se an allmentilstanden og ta tempen av og til. Jeg gir ikke feberdempende hvis ungen er i god form og har under 39. Er han slapp og utilpass får han over 38. Men han er stort sett ikke utilpass før det går over 39, nærmere 40. Gi masse å drikke. Pass på at bleiene blir våte som vanlig. ha på bare body og strømpebukse eller bare bleie (med helseteppe over) hvis hun er veldig varm, pass på så soverommet ikke er for varmt. Luft godt før hun legger seg (nå blir det kanskje for kaldt) og sørg for at hun ikke blir for varm i senga. Bare å kose og være mamma. Hvis hun ikke er iverig p å drikke kan du gi 50/50 vann og eplejucie uten sukker på flaske. Da blir i hvert fall hele flaska til gutten min tom. Gutten min pleier å kvikne til av et bad - da blir han i hundre igjen. Selvfløgelig bader jeg han ikke hvis han er ghelt slakt og har over 40 i feber.. Ellers så ligger han på sofaen med mor også leser vi litt og peker på dyr osv. Så koselig så. Også får han litt is hvis han ikke vil ha mat, og mariekjeks til og med! Jada, her fores han med "snop" når han er syk. Neida, men bare for å få i han noe så¨får han litt andre ting enn han vanligvis får. Nå vet ikke jeg hva snuppa di spiser da, men saftis kjøler litt ned og får i dem væske. God bedring til veslefrøkna da. Dette går så bra så! Man føler seg hjelpesløs når de små er syke.. men vi kan ikke gjøre mer enn å bare være der for dem og gi dem det de trenger; drikke, kos/stell, mat og paracet. Takk for gode råd, og litt oppmuntring! Hun er i litt bedre form nå, etter paracet, og ligger å pludrer litt for seg selv nå... Jeg vet jo at jeg virker helt hysterisk, og jeg ser jo at det ikke akkurat er livstruende (!)... he he.. Men alt som er ukjent og nytt er jo litt skummelt med de små. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/267688-f%C3%B8ler-meg-s%C3%A5-uerfaren-og-dum-feber-hos-baby/#findComment-2161596 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Hun kan godt ha influensa uten å være forkjølet. Det du gjør når et barn har feber er å kle av barnet så mye som mulig. Her har de stort sett hatt på seg bare bleie eller bleie og kortermet body og sokker hvis de er ute og går litt. (Noe jeg ikke vil tro Pippelippen din er enda ) Gi masse å drikke. Det er lov med både saft og utvannet juice i store mengder. Alt for å få dem til å drikke mye. Så lenge de spiser er det flott. Blir matlysten dårlig kan du prøve med litt eplebiter, salte kjeks eller noe annet du tror barnet kan like. Men ikke stress med maten når de er syke. Matlysten kommer tilbake etterhvert. Det viktige er at de drikker og har noen våte bleier om dagen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/267688-f%C3%B8ler-meg-s%C3%A5-uerfaren-og-dum-feber-hos-baby/#findComment-2161602 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Føler med deg, for et par uker siden ble snuppa mi syk, og hun er 2 år... Følte meg helt amatør og tulling, og ble litt småstressa. Har vært veldig heldig med sykdom hos henne. Ser du har fått gode tips her nå. Få i drikke, gi masse kos, gi paracet hvis feberen blir for høy eller plagsom for henne, eller om hun skriker uten at du klarer å trøste henne. Har hørt at 3 dager med feber skal føre til legebesøk. Ellers hvis hun skriker utrøstelig og du skjønner at det er noe annet galt. F.eks kan du trykke på den øreklaffen, og hvis hun hyler ekstra da kan det være ørebetennelse. Ellers er det fullt mulig å ringe legevakta for å få råd. Da kan de vurdere om det er nødvendig med tur eller ikke. Ellers får du prøve å nyte all kos og kroppskontakt du får, men det kan bli litt overdose. Å ha kroppskontakt med en febervarm person 24 timer i døgnet er SLITSOMT, selv om man stort sett bare sitter stille. Det går helt sikkert bra. Om hun tydelig blir helt "utafor" ringer du legen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/267688-f%C3%B8ler-meg-s%C3%A5-uerfaren-og-dum-feber-hos-baby/#findComment-2161611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Takk for gode råd, og litt oppmuntring! Hun er i litt bedre form nå, etter paracet, og ligger å pludrer litt for seg selv nå... Jeg vet jo at jeg virker helt hysterisk, og jeg ser jo at det ikke akkurat er livstruende (!)... he he.. Men alt som er ukjent og nytt er jo litt skummelt med de små. Sånn er det nok for alle mødre. Må innrømme jeg vurderte legevakta forrige uke da poden hadde 40,2 i feber, var gloheit og rød av varme og helt slappfisk og sov hele dagen.. Ringte legen og fikk time kl. 20 på kvelden, og ikke før jeg hadde lagt på satt poden foran garasjen sin og lekte med biler og sa "tut-tut". Da ringte jeg og avbestilte timen.. Følte meg litt dust da, men han hadde vært unormalt slapp de siste dagene og kvikna ikke til av paracet heller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/267688-f%C3%B8ler-meg-s%C3%A5-uerfaren-og-dum-feber-hos-baby/#findComment-2161629 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest morentilfire Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Den influensanen som farer over landet nå er ganske ekkel. Både store og små får kjempevond langvarig hoste. Når de små får høy feber: Kontroller tempen ofte (via anus, øret er ikke pålitelig nok) Når tempen er over 39, gi febernedsettende, og kle av barnet! Ved feberkramper, gå i bad/ i dusjen sammen med barnet og sørg for huden og hodet blir avkjølt. Det er som regel virus, og legen vil si at kroppen skal lege dette selv. Men noen ganger er det bakterielt, som for eks. bronkitt og antibioteka må utskrives. Når du ringer legevakten, la mannen din ringe, for legevakten stoler visst mest på en manns beskrivelse av barns symptomer. Hvis du synes at almentilstanden til barnet ditt er alvorlig redusert, oppsøk lege, ikke 'vent og se'. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/267688-f%C3%B8ler-meg-s%C3%A5-uerfaren-og-dum-feber-hos-baby/#findComment-2166193 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.