Gå til innhold

Lei av faste utgifter!

Anbefalte innlegg

Gjest lizabeth

Noen andre her som er lei av å bare betale faste utgifter og regninger, og ikke kunne ta en shoppingtur fordi kontoen er tom? Vi har det sikkert ikke trangere økonomisk enn andre, men jeg synes det er så lite igjen på kontoen når alle utgiftene er betalt. Noen som har tips om hva jeg kan gjøre for å kunne unne meg litt frotsing? Jeg får nesten dårlig samvittighet når jeg spenner ivei over tusen kroner for å fixe håret på frisøren...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/267715-lei-av-faste-utgifter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

7

• Katt-ja

5

• amber sun

3

• Osiris

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest just4fun

Jeg har ikke råd til frisør, og når regninger er betalt har vi kun til mat igjen. Noe må jo gå til bensin og et klesplagg i ny og ne, men ellers går pengene til regninger.

Satt å pratet med gemalen om akkurat dette i går...

Noen av de på jobben går å gleder seg til lønning, og snakker ikke om annet enn shopping når det nærmer seg den 20.

Men jeg derimot, gruer meg til den datoen, hater å se masse penger på konto, og i neste øyeblikk er de borte alle sammen (nesten) Det som er igjen er til mat og det aller nødvendigste...

Kan ikke huske sist jeg kjøpte meg klær, for ikke å snakke om frisøren, det er gubben som klipper meg:o)

Det er drit kjipt å aldri kunne unne seg noe ekstra!

Jeg er dritt lei hele greia, jobber og sliter og har ingenting igjen!! Eller jo.... vi har jo mat og tak over huet når jeg tenker meg om, skal kanskje være fornøyde da...??

Men du er ikke alene om dette, det skal du vite:o)

Gjest lizabeth

Noen av de på jobben går å gleder seg til lønning, og snakker ikke om annet enn shopping når det nærmer seg den 20.

Men jeg derimot, gruer meg til den datoen, hater å se masse penger på konto, og i neste øyeblikk er de borte alle sammen (nesten) Det som er igjen er til mat og det aller nødvendigste...

Kan ikke huske sist jeg kjøpte meg klær, for ikke å snakke om frisøren, det er gubben som klipper meg:o)

Jeg er dritt lei hele greia, jobber og sliter og har ingenting igjen!! Eller jo.... vi har jo mat og tak over huet når jeg tenker meg om, skal kanskje være fornøyde da...??

Det er som jeg skulle sagt det selv. Synes det er litt leit at vi ikke ska sitte igjen med noe særlig etter alle utgifter. Er lei av denne tilværelsen. Har av og til lurt på om vi skal selge huset og kjøpe et lite, billig et. Bare for å få ned utgiftene og heller "leve litt". Men med to små barn er det kanskje litt urealistisk siden vi er vandt til en ganske bra standard. Og det er jo ikke no synd på oss siden vi både har tak over huet og mat og klær... Så vi får vel bare fortsette å leve sparsommelig...sukk...

Gjest frossenpinn

Jeg har en venninne som shopper et par ganger i uken, og det er sjelden jeg kan være med. Alle jeg kjenner eier egen bolig mens vi leier, og jeg forstår ikke hvorfor "alle" andre har mer enn nok mens vi ikke kan ta ferie en gang.

Annonse

Ja, om du bruker 1000 kroner på å fikse håret på frisøren så forstår jeg hvorfor du er blakk. Prøv å bruke pengene på ditt eget hår neste gang *ler*

Ellers har jeg nok ikke mange gode tips. Prøv å handle når ting er på tilbud. Gjelder både klær og mat. Da synes jeg pengene holder lenger. Og du må absolutt ikke handle mat når du er sulten.

Men i dag bør jeg nok ikke si noe. Blåste 1200,- på en ny vinterdress til snuppa....

Gjest lizabeth

Jeg synes du "unner deg litt", jeg da, hvis du svir av over 1000 kroner hos frisøren :)

jeg har ikke vært hos frisøren siden i fjor vår. Da klippet jeg det og stripet det, og ja, det kom på over 1000 kr her i byen. Siden da har håret grodd, så nå er det langt og slitt, og behovet for en klipp stort...men jeg gruer meg, siden det er så dyrt:( Derfor blir det hele tiden utsatt...

Gjest Elextra

jeg har ikke vært hos frisøren siden i fjor vår. Da klippet jeg det og stripet det, og ja, det kom på over 1000 kr her i byen. Siden da har håret grodd, så nå er det langt og slitt, og behovet for en klipp stort...men jeg gruer meg, siden det er så dyrt:( Derfor blir det hele tiden utsatt...

Klipp deg hos en lærling, da vel. Koster gjerne under halvparten :-).

OK, hvis ikke du har vært hos frisøren på nesten et år, så skjønner jeg utsagnet litt bedre. Hørtes ut som om det var den dagligdagse turen til frisøren, liksom...

Annonse

Gjest lizabeth

OK, hvis ikke du har vært hos frisøren på nesten et år, så skjønner jeg utsagnet litt bedre. Hørtes ut som om det var den dagligdagse turen til frisøren, liksom...

hihi...ja, hadde jeg bare hatt mulighet til det;) Men ser at den setningen var lett å misforstå...:)

Gjest lizabeth

Ja, om du bruker 1000 kroner på å fikse håret på frisøren så forstår jeg hvorfor du er blakk. Prøv å bruke pengene på ditt eget hår neste gang *ler*

Ellers har jeg nok ikke mange gode tips. Prøv å handle når ting er på tilbud. Gjelder både klær og mat. Da synes jeg pengene holder lenger. Og du må absolutt ikke handle mat når du er sulten.

Men i dag bør jeg nok ikke si noe. Blåste 1200,- på en ny vinterdress til snuppa....

;)

Det vi har spart en del på er at vi for det første ikke har kjøpt dyrere bolig enn vi har råd til, og at vi kjøper billig brukt bil istedet for en dyrere nyere bil.

Og sånn i hverdagen sløser vi ikke, selv om jeg ikke alltid er så nøye med hva matvarene koster.

Om jeg betaler 10 kr mer for blomkålet spiller ikke så stor rolle når jeg kjøpte en bil for 30000 istedet for en til 130000.

Vi har to middels bra inntekter og er rimelig økonomiske, og jeg synes vi klarer oss bra.

Og så sparer vi mye penger på at vi hverken røyker eller drikker :-)

Finn en frisyre som er enkel å holde vedlike, og som ikke krever klipp så ofte. Å farge håret selv er veldig lettvint og mye billigere.

Jeg sa opp fasttelefonen og har nå bare mobil og Skype. Mobilen er forhåndsbetalt abb. Forhåndsbetalt ble mye billigere enn det jeg hadde hos Netcom. Nå betaler jeg ikke månedsavgift og betaler i nettbanken når det begynner å bli lite igjen å ringe for. Bare på å endre mobilabbonnement sparte jeg nesten 3 tusen på ett år.

Gjest girasol

Jeg har som regel råd til det jeg vil... men jeg bruker ikke over 1000 kr.på frisør heller da ;-) Det handler vel om hva man synes er verdt å bruke penger på. Vi har greid å kutte ned på en del faste utgifter. Vi bor i borettslag nå, så veldig mange av våre tidligere faste utgifter dekkes av borettslaget. Vi har også kuttet ut bokklubber og andre abbonnementer, fått fri familie telefonabbonnement, skriver alltid handleliste før vi går på butikken... det er noen av tingene som vi ser reduserer utgiftene våre.

Jeg er alene med et barn, og følte det akkurat slik som deg lenge. Så satte jeg meg ned å tok et realt oppgjør med meg selv, og kuttet ned på utgifter.

Jeg er blitt veldig bevisst på mitt strømforbruk, har kuttet i telefonutgifter, tenkt meg om når jeg handler inn mat, og tatt en totalrenovering av min egen økonomi.

Resultatet har blitt at jeg har klart å bygge meg opp en gangske god buffer, slik at jeg nå hver måned setter vekk nesten halv lønna mi på en konto som hele tiden betjener avdrag og regninger.

Nå vet jeg akkurat hva jeg kan bruke, og overskuddet har gitt meg to ferieturer som jeg ellers hadde rotet bort i "dill".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...