Gå til innhold

Hjemmelaga fiskegrateng - nam nam

Anbefalte innlegg

I går fant vi på at vi skulle ha det i dag. Hadde et par skreiskiver i kjøleskapet fra onsdag.

Sånn ca midtveis i kokinga - en gryte med ris, en gryte med makaroni, en gryte med fisk (var litt lite så jeg måtte koke et par frosne resteskiver med lettsalta torsk i tillegg) og frenetisk koking av hvit saus på gang - husket jeg plutselig hvorfor det var så lenge siden sist vi hadde det. Argh. Så masse styr! Og oppvasken ville jeg helst ikke tenke på!

Men så kom maten på bordet, og det er altså bare så usannsynlig godt med hjemmelaga fiskegrateng!! Nam nam! Så da blir det vel det en annen gang også, på tross av alt styret. Slitet har jeg allerede glemt, men smaken huskes lenge ;-) Og seksåringen elsker det!

Nå skal jeg sette meg i sofa'n med avisa; oppvasken er ferdig :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/267906-hjemmelaga-fiskegrateng-nam-nam/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Jeg syntes det var mye styr i begynnelsen å lage hjemmelaget fiskegrateng. Nå går det fort og greit. Pga allergibarn kan vi uansett ikke kjøpe frossen grateng i butikken. Hjemmelaget er kjempegodt, samt at man faktisk da _vet_ at det faktisk _er_ fisk i den. Det er ofte mye saus og lite fisk i de ferdigproduktene man får kjøpt.

Kan du skrive oppskriften her?

Hadde vært artig å prøvd å laget det.

På forhånd takk.

Oppskrift og oppskrift... det er sånn typisk svigermoroppskrift med "man tager hva man haver" og mengdene er "sånn passe" av alt. Men den jeg lagde i går ble sånn:

Ca 400g fisk, kokt og renset og i små biter

Ca 2dl makaroni, kokt

To porsjoner ris (1,5dl) kokt

En kokt potet (rest) og bittelitt kokte grønnsakrester (brokkoli og gulrøtter) i biter

Alt blandes sammen i en ildfast form.

To porsjoner hvit saus (2 ss smør, 2ss hvetemel, spedd med 8 dl melk/vann og 2 fiskebuljonterninger, litt muskat og salt) slås over og blandes inn. To egg røres sammen og blandes i. (Ops, det glemte jeg visst i går, det var _derfor_ den ikke hang så godt sammen ;-)

Strøkavring på toppen, noen små klatter med smør oppå, og inn i ovnen på 180-200gr i ca 30 minutter til toppen er gylden.

Lykke til :o)

Jeg syntes det var mye styr i begynnelsen å lage hjemmelaget fiskegrateng. Nå går det fort og greit. Pga allergibarn kan vi uansett ikke kjøpe frossen grateng i butikken. Hjemmelaget er kjempegodt, samt at man faktisk da _vet_ at det faktisk _er_ fisk i den. Det er ofte mye saus og lite fisk i de ferdigproduktene man får kjøpt.

Det skal være sikkert, særlig de "barnevennlige" gratengene... Der må man lete lenge etter noe som ligner på fiskebiter...

Oppskrift og oppskrift... det er sånn typisk svigermoroppskrift med "man tager hva man haver" og mengdene er "sånn passe" av alt. Men den jeg lagde i går ble sånn:

Ca 400g fisk, kokt og renset og i små biter

Ca 2dl makaroni, kokt

To porsjoner ris (1,5dl) kokt

En kokt potet (rest) og bittelitt kokte grønnsakrester (brokkoli og gulrøtter) i biter

Alt blandes sammen i en ildfast form.

To porsjoner hvit saus (2 ss smør, 2ss hvetemel, spedd med 8 dl melk/vann og 2 fiskebuljonterninger, litt muskat og salt) slås over og blandes inn. To egg røres sammen og blandes i. (Ops, det glemte jeg visst i går, det var _derfor_ den ikke hang så godt sammen ;-)

Strøkavring på toppen, noen små klatter med smør oppå, og inn i ovnen på 180-200gr i ca 30 minutter til toppen er gylden.

Lykke til :o)

Glemte å si at vi er to voksne og et barn (og han spiser mye når det er fiskegrateng :-), og det ble nesten en porsjon igjen, så dette burde være en ok porsjon for to voksne og to barn.

Enig i at å lage alt til en fiskegrateng er et forferdelig styr! Og frister ikke til gjentagelse...

Jeg har forøvrig en middagsplan fpr hver ukedag, og da koker jeg ekstra makaroni en dag, ekstra med fisk en annen dag, og så er det bare å mikse det hele ihop på "gratengdag". Et lite tips, bare!

Sparer både arbeid, penger og ikke minst: OPPVASK!;-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...