Gå til innhold

Sovner ikke om kvelden!

Anbefalte innlegg

Min 2.klassing har fått problmer med å sovne om kvelden. Det har vært lenge, men nå har det blitt værre. sikkert noe pga ferien, kan sove litt lenger og sånn, men nå synes jeg det begynner å bli et problem. Og det fordi hun er supertrøtt om morgenen.

Hun legger seg i utgangspunktet kl.20.00, men det blir ofte kl.21.00. Hun er veldig treig og tuller mye før leggetid ("jeg skal bare....").

Når hun er i seng klager hun over at hun ikke får sove. I går sovner hun ikke før nærmere 23.00!!!

Hun hører ofte på lydbok før hun sovner. Da slapper hun av og ligger i senga si i et mørkt rom. Hvis hun ikke får lov til å høre lydbok romsterer hun noe veldig og klager over at hun ikke får sove. Hvilket hun heller ikke gjør. Jeg lurer imidlertid på om lydbok-vanen er blitt en uvane; at hun MÅ ha lydbok for å sovne, samtidig som at lydboka på en måte holder henne våken....? Forstår dere?

Jeg trenger hjelp til hvordan vi kan få henne inn i drømmeland litt tidligere, sånn at hun er mer opplagt om morgenen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268049-sovner-ikke-om-kvelden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med Klara Q at en halvtime før kan gjøre mye.

En annen ting er kanskje at du må ta litt mer styring? Hvis klokka alltid blir 21, fordi din datter "skal bare", så får hun kanksje lov til å styre litt for mye underveis?

Hun får sjans til å gire seg opp med mye i den timen der.

Jeg har selv en datter i 2. klasse, og leggetid her også er kl. 20. Da er det ikke mer "skal bare", da er det fast rutine, på pysj, tannpuss, og senga.

Tror ikke det trenger være noen uvane at hun hører på lydbok eller musikk om kvelden. Dere kan bytte ut lydboka og heller lese ett eventyr for henne da. KAnskje blir hun roligre av det? Hvis dere får henne i seng klokka 20.00 ligger hun kanskje fortsatt våken i en og en halv time, men hun kommer til å sovne før. Og ikke la henne ligge lenger om morgenen selv om dere har fri.

Gjest 4lesdis

barnet ditt høres ut som om hun føler seg uttrygg på et eller annet. kanskje mobbes hun (ikke nødvendigvis et typisk mobbeoffer) var jeg deg ville jeg eksvis lest for henne. ikke snakk om hennes problemer når hun først er i seng. vil da bare ligge å fundere på det.mvh 2 barns mor som nå er voksne.

Annonse

barnet ditt høres ut som om hun føler seg uttrygg på et eller annet. kanskje mobbes hun (ikke nødvendigvis et typisk mobbeoffer) var jeg deg ville jeg eksvis lest for henne. ikke snakk om hennes problemer når hun først er i seng. vil da bare ligge å fundere på det.mvh 2 barns mor som nå er voksne.

Det var kanskje å trekke hobbyspykologien litt langt?

Når barn har uregelmessige leggetider i f.eks ferier, og også får sove litt lenger om morgenen, så tar det litt tid å komme i rute igjen.

Sett foten ned for somling ved kveldsmat/kveldsstell. Å "skulle bare" i en time er ikke greit (med mindre man har bestemt at det er lov, på en måte...)

Lydbok er kjempefin måte å roe ned på, men jeg ville satt et tidspunkt hvor man skrur den av. Jo treigere hun er med å komme seg i seng, jo mindre lydbok blir det (hvis den skrus av til samme tidspunkt hver kveld).

11-åringen her i huset er ekstremt treig om kvelden, og det irriterer meg grønn innimellom. Men faren tar ikke spesielt tak i det, og jeg orker ikke være den slemme stemor (han er min stesønn) som jager og pisker (pappa'n er flink ellers altså, så det er bare her jeg føler meg "strengere", egentlig). Men jeg ser at guttungen hadde hatt bedre av å faktisk legge seg til rett tid istedenfor å lese Donald på do en halvtime etter sengetid...

Jeg skal prøve et par tips jeg har fått av dere. Legge seg en halv time tidligere. Skru av lydboka til et visst klokkeslett. Ikke godta "skal bare" (kan bli vanskelig). Og kanskje prøve å finne mer ut om det er noe som plager henne i hverdagen. Man vet jo egentlig aldri hva som skjer på skolen og sfo, hun forteller også lite.

Vi leser også mye høyt, det har vi alltid gjort.

Jeg skal prøve et par tips jeg har fått av dere. Legge seg en halv time tidligere. Skru av lydboka til et visst klokkeslett. Ikke godta "skal bare" (kan bli vanskelig). Og kanskje prøve å finne mer ut om det er noe som plager henne i hverdagen. Man vet jo egentlig aldri hva som skjer på skolen og sfo, hun forteller også lite.

Vi leser også mye høyt, det har vi alltid gjort.

Vet at det ikke er så lett å kutte ut "skal bare"...

Et par tips som har funket her:

Si fra på forhånd at ting forandrer seg. Si fra om at du ikke kommer til å godta ting hun har "glemt" å gjøre tidligere på kvelden f.eks.

OG gi beskjed en halvtime før hun skal gå på badet, f.eks. Altså, si at "nå er det en halvtime til du skal på badet. Har du noe du vil/må gjøre før det, så må du gjøre det NÅ. Når jeg sier fra etterpå, så er det for sent".

De fleste unger protesterer på endringer og ting som går dem imot, samtidig som de synes det er fint å vite hva de har å forholde seg til. Men som sagt, informer henne om at ting skal endres, og si fra en liten stund før hun skal på badet sånn at hun rekker "skal bare"-ting da.

Det tar nok noen dager før hun skjønner at ting virkelig endres, men da får hu mor bare stå på sitt ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...