Gå til innhold

Drikker dine barn saft i hverdagen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• kaffepiken

6

• Lillemus

4

• pekkaline

3

• alwaysme

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Tatjana

Frokost: Melk eller juice.

Lunsj: melk i barnehagen, melk på skolen for førsteklassingen, vann på skolen for sjuendeklassingen (liker ikke melk.)

Middag: Vann.

Kveldsmat: Etter ønske, vanligvis velger de melk eller til nød juice, men ber de om saft så får de det.

saft, vann og melk ja. Hjelper det at saften er sukkerfri? ;)

Hvis du med "sukkerfri" mener at den har kunstige søtningsstoffer istedet så vet jeg sannelig ikke... Jeg prøver å la være å gi mine slike produkter så godt jeg kan, tror ikke slike kunstige saker er noe særlig for små kropper og hjerner i vekst.

Hvis du med "sukkerfri" mener at den har kunstige søtningsstoffer istedet så vet jeg sannelig ikke... Jeg prøver å la være å gi mine slike produkter så godt jeg kan, tror ikke slike kunstige saker er noe særlig for små kropper og hjerner i vekst.

Ja det er nok kunstig søtnings stoff i saften. Men jeg har kommet frem til at det meste vi drikker og spiser er farlig på en eller annen måte. Jeg drakk det samme (men sukkersaft) i min barndom, og min mor og mormor, og de lever alle enda :)

Vi har blitt flinke til å drikke mer vann her i huset. Jeg tror jeg ville blitt halvgal om jeg skulle passe meg for hva jeg handler. Vi blir revet med av verdens hysteriet. Så varer det noen år, og så mener de plutselig det motsatte med mye. Man blir lettere forvirret......

Men sukker opplysningen nå, den er nok fakta. Altfor mye lages med sukker. Helt på bærtur. Så det "jobber" vi litt med her :)

Annonse

Ja det er nok kunstig søtnings stoff i saften. Men jeg har kommet frem til at det meste vi drikker og spiser er farlig på en eller annen måte. Jeg drakk det samme (men sukkersaft) i min barndom, og min mor og mormor, og de lever alle enda :)

Vi har blitt flinke til å drikke mer vann her i huset. Jeg tror jeg ville blitt halvgal om jeg skulle passe meg for hva jeg handler. Vi blir revet med av verdens hysteriet. Så varer det noen år, og så mener de plutselig det motsatte med mye. Man blir lettere forvirret......

Men sukker opplysningen nå, den er nok fakta. Altfor mye lages med sukker. Helt på bærtur. Så det "jobber" vi litt med her :)

Det med sukkeret har du rett i, vi burde helt sikkert bli flinkere der vi og.

Her i huset er det stort sett bare saft til lørdagsgrøten, og søndagsmiddag hvis vi voksne tar et glass rødvin. I uka drikker vi juice og/eller melk til frokost, vann eller juice/melk til lunsj hvis det ikke er barnehagedag, og vann til middag.

Ikke saft mellom måltidene. Høres veldig bastant ut kanskje, men vi drikker faktisk utrolig lite saft og brus i det hele tatt.

Det forsøker vi også. Syltetøy begrenset vi en periode for å "vise" at det finnes alternativer, nå er det de selv som velger, og det blir sjelden syltetøy.

På skole/barnehagematen får de aldri syltetøy og nugatti(o.l. sjokoladepålegg)

Nugatti er forbeholdt lørdagsfrokosten.

Verken jeg eller samboeren er noe glade i saft, så det blir det aldri til at vi kjøper. Dermed blir det ikke drukket noe av det heller :) Brus har vi også veldig sjelden, jeg drikker cola en gang i blant men stortsett bare når vi er ute og spiser. Det har rett og slett ikke blitt til noen vane å kjøpe inn slikt.

Annonse

Hos oss drikkes det mest vann, både til måltider og utenom.

I barnehagen og på skolen får de melk til måltidene. Men mellomste får gjerne vann, da hun ikke er så veldig glad i melk.

Eldstemor spiser frokost hjemme, og får stort sett vann eller melk til.

Til middag stort sett vann. Kanskje 1 gang i uka at vi har saft.

Til kvelds får de juice, drikkeyoghurt eller vann.

Mellom måltider får de vann.

Om sommeren blir det gjerne litt mer saft enn om vinteren.

Vi har alltid vann til hverdags mellom måltider, og til middag. Melk til frokost og kvelds, ev. vann eller eplejuice noen ganger. Saft har vi hvis vi f.eks har besøk av andre barn el voksne en lørdag el søndag, eller vi skal kose oss med nybakte boller, pepperkaker osv.

Vi har alltid vann til hverdags mellom måltider, og til middag. Melk til frokost og kvelds, ev. vann eller eplejuice noen ganger. Saft har vi hvis vi f.eks har besøk av andre barn el voksne en lørdag el søndag, eller vi skal kose oss med nybakte boller, pepperkaker osv.

Når barna er syke får de også saft forresten.

Det forsøker vi også. Syltetøy begrenset vi en periode for å "vise" at det finnes alternativer, nå er det de selv som velger, og det blir sjelden syltetøy.

På skole/barnehagematen får de aldri syltetøy og nugatti(o.l. sjokoladepålegg)

Nugatti er forbeholdt lørdagsfrokosten.

Skolematen og barnehage maten har alltid vært den sunne. Så det har jeg holdt på med i snart 16år. Ungene forstår og godtar det. Men hjemme kan vi nok gjøre mer for å bli sunnere. Sukker gjør oss sløve....

Vi drikker saft til grøt (noen ganger melk til), pannekaker (vokste opp med saftsuppe til pannekaker og klarer bare ikke vann til pannekaker) og fiskeboller, ellers er det alltid vann eller melk. Sjelden juice og brus.

Ellers får de saft når de er syke.

Her i huset får de velge mellom vann og melk til hverdags, de ender stort sett alltid opp med vann.

I helgene er det juice til frokost, og noen ganger brus lørdagskvelden.

Vi drikker veldig lite saft, tror den flaska vi har nå har vart siden tidlig i høst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...