Gå til innhold

Drikker dine barn saft i hverdagen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• kaffepiken

6

• Lillemus

4

• pekkaline

3

• alwaysme

3

Mest aktive i denne tråden

Håper ikke du har noe imot at jeg spør: Er det noen årsak til at han er så tynn?

Jeg lurer fordi jeg har en 9-åring med en BMI på 12,5 og det er jo undervektig ifølge alle tabeller. (Færre enn én prosent er så tynne i forhold til høyde) Jeg syns det er litt rart at han er så tynn for han spiser jo normalt. Den siste uka har han vært syk og antagelig har han blitt enda tynnere nå :o(

Legger ved en bmi-tabell jeg fant:

http://apps.nccd.cdc.gov/dnpabmi/Calculator.aspx?CalculatorType=Metric

Testet nettopp hans høyde, vekt og alder og fikk beskjed om å ta ham til lege..

Han lar være å spise på dagen og tar heller igjen på kvelden, dette er nok pga at han går på medisiner som kan dempe matlysten.

Samtidig har han angst for å spise borte så hanspiser kun hjemme(aldri på skolen heller)

Han har gått jevnlig til ernæringsfysiolog nå en stund for å følge med på utviklingen.

Medisinene må han ha og det er prøvd ulike typer medisiner og funnet at den han har nå er best i forhold til matlyst.

Han lar være å spise på dagen og tar heller igjen på kvelden, dette er nok pga at han går på medisiner som kan dempe matlysten.

Samtidig har han angst for å spise borte så hanspiser kun hjemme(aldri på skolen heller)

Han har gått jevnlig til ernæringsfysiolog nå en stund for å følge med på utviklingen.

Medisinene må han ha og det er prøvd ulike typer medisiner og funnet at den han har nå er best i forhold til matlyst.

Det er ikke alltid like enkelt med disse barna, nei.

Skjønner at det ikke er helt samme årsak til at min sønn er så tynn, det kan hende det kommer av at han er så aktiv. Han klarer ikke å sitte i ro overhodet. Setter vi oss i sofaen for å se TV, så begynner f.eks han på hodet i sofaen i stedet. Jeg mistenker også at han ikke har ro på seg til å spise seg ordentlig mett. Han er alltid på farten til noe. (Han er under utredning for AD/HD.) Hvis han skal begynne med medisiner etter hvert lurer jeg på hvordan det blir med appetitten. Jaja, den tid, den sorg.

Nei, vi drikker ikke saft i hverdagen. Jeg er ikke noe glad i saft selv, og siden det er jeg som handler, så blir det rett og slett ikke kjøpt. Vi har storhandel på fredager, og da kjøpes det inn juice. Den varer så lenge den varer, og drikkes til måltider. Ellers går det i vann, både til måltider og utenom måltider. Minstemann drikker havremelk et par ganger til dagen, storesøster har laktoseredusert melk til maten på skolen.

Vi har ikke noe prinsipielt mot saft og brus, men siden vi voksne ikke er særlig glade i det, blir det ikke til at vi har det i hus, bortsett fra når det er anledninger. Men er vi steder hvor det blir servert, så får ungene drikke det om de ønsker. Det trenger ikke å være noen fast ukedag for at vi skal drikke søtt. Nå har vi hatt vinterferie ei uke, og der var det juice til måltidene hver dag. Vi hadde også nugatti, og der fikk ungene spise en skive med nugatti for hver med annet pålegg. Den med annet pålegg først. Akkurat _det_ var et prinsipp ;o)

Annonse

Det er ikke alltid like enkelt med disse barna, nei.

Skjønner at det ikke er helt samme årsak til at min sønn er så tynn, det kan hende det kommer av at han er så aktiv. Han klarer ikke å sitte i ro overhodet. Setter vi oss i sofaen for å se TV, så begynner f.eks han på hodet i sofaen i stedet. Jeg mistenker også at han ikke har ro på seg til å spise seg ordentlig mett. Han er alltid på farten til noe. (Han er under utredning for AD/HD.) Hvis han skal begynne med medisiner etter hvert lurer jeg på hvordan det blir med appetitten. Jaja, den tid, den sorg.

Det er nok mye det samme for gutten vår har adhd og var svært aktiv han også før medisinering.

Han hadde heller aldri roen på seg til å spise og så var han som din sønn en stå på hodet oppi sofa og stoler gutt han også :)

Rart egentlig at det selges så mye brus, når så få kjøper/drikker det.... ;-)

Men kanskje ikke tråden her er representativ for det norske folk.....

Her er det reelt... vi kjøper brus kun til barnebursdager, jul, påske etc. Ungene syntes brus var for sterkt da de var mindre, og jeg rører alltid ut kullsyren når jeg drikker brus (blir så mett + raper ellers), så derfor har det liten hensikt å kjøpe brus... kommer faktisk ikke ¨på å kjøpe brus...

Jo, forresten vi drikker brus når vi spiser på McDonalds (ca 6 ganger i året).

Det er nok mye det samme for gutten vår har adhd og var svært aktiv han også før medisinering.

Han hadde heller aldri roen på seg til å spise og så var han som din sønn en stå på hodet oppi sofa og stoler gutt han også :)

OK, da høres det ikke så ulikt ut likevel :o)

Han har ikke fått noen diagnose enda, men jeg tror vel at det blir det. Det er merkelig å se på syns jeg, vi andre sitter rolig og ser på TV, mens han hopper rundt med akrobatiske krumspring og klarer absolutt ikke sitte stille. Det er som om han har maur i buksene.. Han spiser jo greit til alle måltider, men kaloriene forbrukes vel like fort. Jeg tror han tar seg veldig sammen på skolen, og så får han mye mer uro i kroppen her hjemme.

Kanskje jeg skulle prøve å kopiere ham en ukes tid, jeg kunne kanskje ta av et par kilo ;o)

Vi har ikke saft i huset annet enn på vinteren, det er godt med litt varmt drikke når vi er ute på tur. Det går i Hyllebærsaft som vi søter med litt honning.

Vi er ikke noe særlig glad i saft noen av oss, så vi kjøper det aldri. Vi drikker vann til alle måltider evt. soya eller havremelk. Mellom måltider drikker vi vann. Når vi er på hytta eller det er en annen spesiell anledning drikker barna brus. Vi drikker juice til frokosten i helgen.

Mattilsynet advarer mot lettprodukter til barn, deriblant brus etc. Tror ikke det er stor forskjell mellom brus og saft...

Det er vel stort sett de samme kunstige søtningsstoffene i lettbrus og lettsaft ja. Og jeg burde kutte ned på bruken av suketter, men jeg vet liksom ikke hva som er verst da - sukker i teen eller et par suketter. :o/

OK, da høres det ikke så ulikt ut likevel :o)

Han har ikke fått noen diagnose enda, men jeg tror vel at det blir det. Det er merkelig å se på syns jeg, vi andre sitter rolig og ser på TV, mens han hopper rundt med akrobatiske krumspring og klarer absolutt ikke sitte stille. Det er som om han har maur i buksene.. Han spiser jo greit til alle måltider, men kaloriene forbrukes vel like fort. Jeg tror han tar seg veldig sammen på skolen, og så får han mye mer uro i kroppen her hjemme.

Kanskje jeg skulle prøve å kopiere ham en ukes tid, jeg kunne kanskje ta av et par kilo ;o)

Ja man kunne tenkt seg litt av energien deres av og til.

Lager din gutt masse lyder som skjærer i ørene?

Annonse

Ja man kunne tenkt seg litt av energien deres av og til.

Lager din gutt masse lyder som skjærer i ørene?

Nei, han er ikke så støyete av seg. Det er mest den fysiske uroen. Men han går og nynner og småprater hele tiden. Han er veldig pratsom!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...