Gå til innhold

Noen som så å si gikk rett på flaske etter fødsel?

Anbefalte innlegg

Gjest ninnii9

Hei!

Da jeg fikk sønnen min i feb.06, ammert jeg i 2 mnd med mye slit!! Så fikk jeg brystbetennelse og måtte operere. Da orket jeg ikke amme lenger.Det hadde heller ikke gått,da kuttet var helt inntil areola.

Det har gått helt fint med gutten vår! Fra den dagen han fikk erstatning,sov han hele natta.Og siden har han gjort det.Først da ble han skikkelig mett,lenge også.

Nå venter vi barn nr.2. Bare ved å tenke på amming blir jeg helt oppgitt.. Så vi lurer på å gå rett på flaske etter fødsel, og har lyst å høre om flere som har gjort det!?? Det er jo ikke så veldig vanlig.. Jeg tror ikke barn tar skade av det,ærlig talt.Det kan jo virke sånn..med alt det maset fra helsesøstre osv.

Det er selvf mange fordeler med å amme,men også ulemper.. Det samme med morsmelkerstaning.(ang.sykdom,vår gutt har vært forkjølet kun 1 gang på dette året..) Noen sier jo at barn som ikke ammes har lettere for å bli syk..

Håper du vil dele din erfaring med meg, og sikkert mange andre! :)

Lurer forresten på: barnet skal vel ha veldig lite i starten for å venne seg til denne melka? Det er jo ganske hardt for magen i forhold til morsmelk?

Og- det må velvære litt rart å ta med flaske,vannkoker osv på sykehuset..? Noen som har gjort det?

Hilsen

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

HEI.Jeg har en sønn på fire måneder.Jeg ammat og ga flaska samtidig.Det er ingen problemmer å gi flaska til ham.Først gang jeg ga flasken var på sykehuset fordi at jeg er sånn som ikke vill full amme ham,jeg synes det er slitsomt å gi ham pupp hele tiden,og jeg er ikke dårlig mor for det.Har godt greit det, og han virker stor og førnoid..Lykke til..

HEI.Jeg har en sønn på fire måneder.Jeg ammat og ga flaska samtidig.Det er ingen problemmer å gi flaska til ham.Først gang jeg ga flasken var på sykehuset fordi at jeg er sånn som ikke vill full amme ham,jeg synes det er slitsomt å gi ham pupp hele tiden,og jeg er ikke dårlig mor for det.Har godt greit det, og han virker stor og førnoid..Lykke til..

Hehe, trodde tråden handlet om en mamma som dro rett på fylla etter fødselen!

"Yes, endelig kan jeg drikke alkohol!"

• 3 uker senere...
Gjest ellen2

Hehe, trodde tråden handlet om en mamma som dro rett på fylla etter fødselen!

"Yes, endelig kan jeg drikke alkohol!"

Å få nr. 2 kan bli helt annerledes enn nr.1. For det første er barn veldig forskjellige, for det andre, har du erfaringer som kan gjøre deg tryggere når du får nr.2. Morsmelken i brystene i starten etter fødsel, er annerledes enn morsmelken senere. Morsmelkens sammensetning endrer seg etter barnets alder. Tenk ikke at 2.gangen trenger å bli som den første. Den aller første morsmelken inneholder svært mange viktige stoffer for babyen. Det er traumatisk å slite tungt med ammingen. Når en har strevd og strevd og likevel "mislyktes" (selv om barnet ditt fikk morsmelk i to mnd.), er det lett å tenke "jeg orker ikke gå gjennom dette en gang til". Særlig i Norge, er det mye fokus på at barn for enhver pris må ammes. Dette gir nederlagsfølelse, følelse av å ikke lykkes 100% som mor. Kanskje er det denne følelsen du vil unngå denne gangen, og alt slitet? Husk likevel, at hver dråpe er viktig, særlig de første måltidene med morsmelk. Som mamma selv, ønsker jeg deg lykke til både med fødsel og tiden som kommer. Ikke tenk så mye på dette med ammingen. Tenk "skitt la gå", og forsøk de første dagene. Du får hjelp på sykehuset. Og går det ikke, husk at erstanting gir like så flotte barn. Det viktigste for barn er å bli elsket.

• 3 uker senere...

Hei. En stund siden du skrev innlegget, men hadde lyst å si noen ord. Jeg fikk selv en gutt i oktober 06 og prøvde å amme, men gutten ville ikke suge (vorta mi var for liten). Jeg fikk den hjelpen jeg skulle til å kunne amme, men gav opp ganske fort etter at jeg kom hjem. Det ble for mye slit å krangle med pjokken hele tiden. Under sykehus oppholdet fikk han nan pga at jeg tok keisersnitt og ikke fikk igang produksjonen med en gang. Jeg fikk låne pumpe der og de steriliserte flaskene for meg etter tur. Jeg må si jeg ble ganske avhengig av flaska og var vel derfor jeg kutta ut ammingen ganske fort. Gutten trivdes bedre med flaska, og jeg trivdes bedre med pumping enn skriking. Nå er gutten 6 mnd og har fått både pumpemelk og nan hele tiden. Har jeg gått glipp av noe?

tja,, de som har fullamma sier det , men jeg har tillatt min mann å få del i matingen. Pga flaska ble han like delaktig. Et viktig argument for meg. Dessuten har sønnen min alltid vært "mett" da jeg har selv kontrollert mengden med mat!

Jeg har til nå hatt bare positive opplevelser og venter nå nr 2 om 5-6 mnd.. skal ikke presse barnet til amming. Har jo fått noe større vorter nå pga all pumpingen, og skal forsøke, men går det ikke så går det ikke. Jeg synes en skal gjøre som en selv føler for - og ikke hva andre mener er riktig!

Lykke til!!

• 2 måneder senere...

Hei. En stund siden du skrev innlegget, men hadde lyst å si noen ord. Jeg fikk selv en gutt i oktober 06 og prøvde å amme, men gutten ville ikke suge (vorta mi var for liten). Jeg fikk den hjelpen jeg skulle til å kunne amme, men gav opp ganske fort etter at jeg kom hjem. Det ble for mye slit å krangle med pjokken hele tiden. Under sykehus oppholdet fikk han nan pga at jeg tok keisersnitt og ikke fikk igang produksjonen med en gang. Jeg fikk låne pumpe der og de steriliserte flaskene for meg etter tur. Jeg må si jeg ble ganske avhengig av flaska og var vel derfor jeg kutta ut ammingen ganske fort. Gutten trivdes bedre med flaska, og jeg trivdes bedre med pumping enn skriking. Nå er gutten 6 mnd og har fått både pumpemelk og nan hele tiden. Har jeg gått glipp av noe?

tja,, de som har fullamma sier det , men jeg har tillatt min mann å få del i matingen. Pga flaska ble han like delaktig. Et viktig argument for meg. Dessuten har sønnen min alltid vært "mett" da jeg har selv kontrollert mengden med mat!

Jeg har til nå hatt bare positive opplevelser og venter nå nr 2 om 5-6 mnd.. skal ikke presse barnet til amming. Har jo fått noe større vorter nå pga all pumpingen, og skal forsøke, men går det ikke så går det ikke. Jeg synes en skal gjøre som en selv føler for - og ikke hva andre mener er riktig!

Lykke til!!

helt enig,nå tenker jeg ikke på det så veldig mye lenger.det får gå som det går,han klarer seg uansett. og- det at far blir delaktig i matinga,er kjempeviktig. syns faktisk flaska har maange fordeler,selvom det er litt jobb. denne gang skal det bli kos helt fra starten,ikke først fra han er 2 mnd... det var et vanvittig press fra alle med førstemann,ble stressa av det.

takk for svar, god sommer! :)

Annonse

Gjest ta det litt som det kommer.

Når det gjelder barns helse og morsmelk, så må man selvsagt se på en stor gruppe barn for å trekke en statistisk sammenheng. Barn som kanskje er utsatt for flere infeksjoner enn andre, vil ha enda mer nytte av morsmelk, enn barn som stort sett er friske uansett. Så du kan ikke ut fra ditt friske barn, sette forkningen om morsmelkens egenskaper i tvil :-)

Men erstating er en _god_ erstating for morsmelk, ingen tar _skade_ av å få erstatning. Jeg har selv gitt flaske med erstatning til en av mine en lang periode, fordi jeg måtte ta medisiner som ikke babyen skulle ha gjennom melken. Jeg var allikevel glad for at jeg kunne amme de første viktige månedene, det er særlig stoffene i denne melken som er ekstra viktig for den lille, med uutiviklet fordøyelsessystem.

Jeg ville gått til fødselen med "åpen sinn" og gitt ammingen en fair sjanse. Min erfaring etter tre barn er at amming den første måneden er slitsom og forbundet med en del smerte. Deretter er amming greiere og greiere, og etterhvert _mye_ mer lettvint enn flaske, særlig hvis man er endel på farten. Når man får barn nr 2 (eller fler), så er man oftere et annet sted enn man har planlagt, men blir litt lenger i barneagen ved henting, eller må bli igjen i en barnebursdag hvor eldstemann ikke vil være alene allikevel osv osv, og da er det kjekt å vte at man har maten i puppen, og ikke i pulverform som kanskje ikke var med..

Finner man ut etter fullamming i noen måneder at man allikevel dil kombinere eller gå helt over til erstatning, så har babyen fått den viktigste melken. En kombinasjon er kanskje det aller beste, får den litt morsmelk hver dag, får den masse antistoffer.

Finner man ut at man ikke vil amme i det hele tatt, gi beskjed til lege, slik at du kan få medisiner som stopper melkeproduskjonen. Hvis ikke får du veldig lett betennelser, hvis du ikke får tømt brystene for melk.

Det er ingen som vil nekte deg å gi flaske på sykehuset, særlig fordi du kan henvise til operasjonen du hadde sist. Men du kan heller ikke nekte helsepersonalet å allikevel oppmuntre til å gi babyen mormelk, fordi de ønsker å tilby det beste til babyen. Snakk gjerne med jordmor om det på kontrollene, så kan dere få skrevet i papirene dine om din erfaring og tanker om dette. Det kan lette prosessen på sykehuset.

Men ikke bestem deg 100% for det ene eller andre på forhånd, ta det litt som det kommer. Plutselig ligger du i sengen på barsel i en uke med kateter som jeg gjorde etter andremann, da hadde jeg ikke hatt sjansen til å stå opp og lage erstatning eller ordne flasker, da ble babyen lagt til meg for pupp, og noen andre stelte ham.. Pappaen er ikke der så mye som med førstemann heller, for han måtte jo være sammen med eldstemann.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...