Gå til innhold

hva tenker dere om folk som har au pair?

Anbefalte innlegg

Sikkert litt dum jeg...

Hvilke fordommer skal man ha om dette?

Noen velger at noen skal bo hos seg en preriode. Dette mennesket som bor der velger å gjøre det. Da er vel alt OK så lenge begge involverte parter synes det er OK?????

Selvsagt forutsetter jeg at dere behandler au pairen godt.

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

6

• morsan

4

• tzatziki1365380058

4

• emin

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg har ikke fordommer mot folk som har au pair, men tenker at de må ha ganske god råd.

Også tenker jeg at de er ganske heldige som kan kjøpe seg ut av tidsklemma. Det hadde vært nydelig å ha noen til å hente ungene i barnehage/på skole fast, slik at jeg slapp å stresse hjem fra jobb, for ikke å snakke om å komme hjem til et nyvaska hus en dag i uka. Og kanskje en ferdig middag en gang eller to i uka... ;)

Man behøver ikke nødvendigvis å ha god råd.

Søsteren min hadde au pair til tvillingene da de var små; det kostet mindre enn to barnehageplasser.

Gjest anonym for anledningen

At de som har au pair har jækla god råd og jobber (for) mye.

Det er bare min første tanke. Har aldri helt satt meg inn i saken og hvem som har det og hvorfor.

Undertegnede som skal ha au pair jobber svært lite. Hvordan stiller saken seg da? hva i all verden skal vi med au pair så lenge jeg stort sett er hjemme alikevel....?

Jeg synes faktisk litt synd på ungene i familier som bytter au pair hvert år, og som bruker au pair'en mye til barnevakt. Ungene rekker da akkurat å bli kjent med en person før denne personen forsvinner ut av livet deres og erstattes av en ny. - Det er vel det mest negative med au pair, i mine øyne.

Annonse

Undertegnede som skal ha au pair jobber svært lite. Hvordan stiller saken seg da? hva i all verden skal vi med au pair så lenge jeg stort sett er hjemme alikevel....?

Jeg hadde nok kommet til å lurt på hvorfor man skulle hatt au pair hvis man likevel jobbet lite, ja. Hadde jeg jobbet lite så hadde jeg foretrukket barnehage, mend et er mitt valg.

Man behøver ikke nødvendigvis å ha god råd.

Søsteren min hadde au pair til tvillingene da de var små; det kostet mindre enn to barnehageplasser.

Jøss, det har jeg ikke tenkt på. Men det må ha vært mens maxprisen på barnehage lå heøyere enn nå?

"hva i all verden skal vi med au pair så lenge jeg stort sett er hjemme alikevel....? "

Den type reaksjoner må man nesten bare regne med - dessverre! Sånn er det jo med det meste: Hvis en selv "klarer" seg uten au pair eller vaskehjelp eller deltidsjobbing eller-hva-det-nå-er-som-avlaster-familien, så er det alltids noen som ikke skjønner hvorfor andre skal ha det "så godt".

De klarer kanskje selv både tre og fire unger og fulltidsjobb...;-)

Men man kan venne seg til alt, til og med heroin, så det at man "klarer seg uten" er ikke godt nok argument i seg selv.

Har man råd og lyst - hvorfor ikke.

Gjest også en mamma

At de som har au pair har jækla god råd og jobber (for) mye.

Det er bare min første tanke. Har aldri helt satt meg inn i saken og hvem som har det og hvorfor.

Enig. Jeg oppfatter generelt at de som velger au pair er mer opptatt av å jobbe, jobbe, jobbe enn å tilbringe tid med barna sine.

Gjest også en mamma

Så lenge du ikke heter Vendela Kirsebom, ikke omtaler svenske jenter som "støyende, krevende og som å ha en gjest i huset", og heller ikke omtaler filipinske jenter som "milde, behagelige og merkes nesten ikke" (og det skulle være en kompliment(!)), så har jeg ingen innvendinger...

Vendela må være like dum som hun er pen....

?? Fordi hun peker på at det finnes kulturforskjeller, så mener du hun er dum?

Hun er nok garantert ikke den eneste som opplever asiatiske jenter / kvinner som milde og behagelige.

Annonse

tzatziki1365380058

?? Fordi hun peker på at det finnes kulturforskjeller, så mener du hun er dum?

Hun er nok garantert ikke den eneste som opplever asiatiske jenter / kvinner som milde og behagelige.

Det er vel mer sammenlikningen med svenske jenter jeg reagerer på. Og at hun ikke legger noe som helst vekt på hvorfor asiatiske kvinner er "milde og behagelige". En av hoverdårsakene til det er at de er opplært til "å tjene" andre, helst menn, naturligvis. Og at kvinnesak, kvinnekamp og kvinnerettigheter mildt sagt er et fremmedord! Spesielt når det gjelder kvinner fra Thailand, Filipinene, Vietnam osv. Står nok noe bedre til i Japan, tross alt.

Så når hun legger frem det som et ideal og til og med et argument for ikke å ha svensk au pair, så er hun rett og slett DUM ja - og rasistisk, og kvinnefiendtlig!

Jeg tviler ikke et sekund på at det ville vært behagelig å ha en kvinne i huset som sto på pinne for meg, som var livredd for å få kjeft, som hele tiden la vekt på mine behov. Jeg oppholdt meg en kort periode hos venner i India, og opplevde det. Behagelig og praktisk, ja, å være omgitt av folk som bare ønsker å gjøre livet ditt behagelig.

Men du skal være temmelig dum for ikke samtidig å få vondt i magen av den grenseløse makten man har over disse menneskene, for ikke å snakke om hvor sårbare de er, og den tvangssituasjonen de fleste av dem befinner seg i!

Når Vendela altså synes det er for krevende å ha sterke, svenske jenter i huset, så er det forståelig. At hun ikke samtidig sier et eneste ord om hvor bra det er at kvinner faktisk er sterke, er en skam.

Og å fremheve undertrykte asiatiske kvinner som befinner seg i Norge pga en tvangssituasjon - og det gjør mange av dem - som et ideal - det er forferdelig!

Det sier ikke noe om jentene, men det sier MYE om Vendelas hodninger!

Gjest da anonym!

Det er vel helt greit det. Jeg tror at for familier der begge foreldrene jobber fullt, og de har penger til det, så er det en kjempegod løsning.

Dagene blir roligere for både stor og liten.

Der jeg var au par jobbet ikke moren... Jeg gjorde ALT mens hun gikk på trening og café.

Det er vel mer sammenlikningen med svenske jenter jeg reagerer på. Og at hun ikke legger noe som helst vekt på hvorfor asiatiske kvinner er "milde og behagelige". En av hoverdårsakene til det er at de er opplært til "å tjene" andre, helst menn, naturligvis. Og at kvinnesak, kvinnekamp og kvinnerettigheter mildt sagt er et fremmedord! Spesielt når det gjelder kvinner fra Thailand, Filipinene, Vietnam osv. Står nok noe bedre til i Japan, tross alt.

Så når hun legger frem det som et ideal og til og med et argument for ikke å ha svensk au pair, så er hun rett og slett DUM ja - og rasistisk, og kvinnefiendtlig!

Jeg tviler ikke et sekund på at det ville vært behagelig å ha en kvinne i huset som sto på pinne for meg, som var livredd for å få kjeft, som hele tiden la vekt på mine behov. Jeg oppholdt meg en kort periode hos venner i India, og opplevde det. Behagelig og praktisk, ja, å være omgitt av folk som bare ønsker å gjøre livet ditt behagelig.

Men du skal være temmelig dum for ikke samtidig å få vondt i magen av den grenseløse makten man har over disse menneskene, for ikke å snakke om hvor sårbare de er, og den tvangssituasjonen de fleste av dem befinner seg i!

Når Vendela altså synes det er for krevende å ha sterke, svenske jenter i huset, så er det forståelig. At hun ikke samtidig sier et eneste ord om hvor bra det er at kvinner faktisk er sterke, er en skam.

Og å fremheve undertrykte asiatiske kvinner som befinner seg i Norge pga en tvangssituasjon - og det gjør mange av dem - som et ideal - det er forferdelig!

Det sier ikke noe om jentene, men det sier MYE om Vendelas hodninger!

I nettmøte utdyper Vendela dette:

"Hei Vendela.

Jeg leste et intervju med deg hvor du uttalte at det var så deilig å ha en filipinsk praktikant/aupair i huset, fremfor en svensk jente som dere hadde hatt tidligere, fordi svensken ble som "en gjest i huset", mens den filipinske var nærmest lydløs. Aner du i det hele tatt hvordan det høres ut? Som om hun filipinske er deres underdanige slave eller noe... Dessuten håper jeg ikke deres tidligere svenske aupair leste det intervjuet!"

Av og til kan ting man sier til pressen bli misforstått, selv av de beste journalister. Det jeg mente å si var at vår au pair følers som et familiemedlem og ikke en gjest i huset! Håper det retter opp i en del misforståelser.

Hilsen Vendela Kirsebom Thommessen

http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=1102

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...