Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere når barnet deres nekter å pusse tennene om kvelden? Treåringen i huset har fått det for seg at han ikke skal pusse tennene, og vi kjemper den samme kampen hver kveld. Han blånekter og gjør alt han kan for å slippe. Noen som har tips om hva jeg skal gjøre for å få en litt fredeligere variant av tannpussen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268132-problemer-med-tannpuss/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg legger henne på fanget (hun er bare 2 da), holder fast ene armen hennes med magen min, den andre armen med den ene hånda mi, og pusser med den siste hånda. Hun har ALDRI fått slippe unna, men kjemper litt i noen dager, til hun innser at slaget er tapt, så er det greit en stund. Så kjemper hun litt til i noen dager, før det er greit igjen.

Det finnes overhodet ingenting som gjør at hun kan unnslippe tannpussen.

Jeg har hatt en kamp med alle mine rundt 1 års-alderen og ved ca 2,5 år, men det har gått kjapt over.

En på 3 år kan du snakke med, så jeg ville avtalt med han i god tid før leggetid. Spør han fint om han forstår hvorfor man må pusse tennene. Så kan du videre spørre om han klarer å la deg hjelpe han med den jobben. Hver gang han svarer positivt kan du spille overrasket og kjempebegeistret. Det fungerer veldig bra må jenta mi på 4 år. Hun liker ikke at jeg beordrer henne til ting, men spør jeg fint om hun kan klare noe, da er hun straks positiv. Hun vil jo så gjerne vise at hun kan..

Skryt etter hver fine tannpuss er jo bra. Til å begynne med kan du skryte for hver tann ;)

Har du prøvd å synge "Puss puss" for han når du pusser tennene? Jeg ville kanskje også sagt at det er så kjedelig å pusse tennene når han ikke vil, og understreket at denne stunden er så utrolig fin når han samarbeider.

Hvis du ikke synger kan dere jakte på Karius og Baktus mens du pusser. Påstå at du ser dem her og der, litt rødt hår som forsvant mellom noen tenner osv. Det synes ene jenta mi er kjempegøy.

tzatziki1365380058

Det pleier å gå over når de skjønner at de ikke har noe valg. Hos oss SKAL man pusse tenner, uansett hvor lang tid det tar, hvor mye hyling det blir, og om jeg må holde munnen deres oppe med håndkraft... :) Og trasse-periodene i forbindelse med tannpuss, har vart veldig kort hos oss.

Annonse

Prinsessemamma

Hva med å fortelle hva som blir konsekvensen av å ikke pusse tennene? Litt skremsel funker gjerne? Eller er h*n for liten til å forstå det? (husker ikke helt hvor små/store tre-åringer er, da jeg ikke selv har noen i den alderen akkurat nå)

Lese karius og baktus kanskje?

Vi gjorde det til en vane å gi fluortabletten som "belønning" etterpå, da ble det litt morsommere å pusse tenner. Morsom tannbørste og tannkrem med god smak på hjalp også. Vi gjorde det sånn at på morgenen kunne de pusse selv og holde på, men på kvelden gjorde jeg eller pappan det.

Vi hadde en runde med dette med eldstegutten vår da han var liten.

Vi invisterte i Karius og Baktus filmen, og jammen meg gapte han høyt når mamma eller pappa skulle pusse etter det! For vi skulle jo pusse ut disse små trollene! Og han studerte tannkremen han spyttet ut etterpå, for å se om de havnet i vasken ;)

Mange barn har en slik periode. På meg virker det som en måte å teste ut på.

Hos oss har det aldri vært noen bønn. Tennene SKAL pusses, samme hva.

Vi har hatt noen perioder med hylskrik. Men ved at vi har holdt oss harde, har det også gått smertefritt over etter en stund. Barnet forstår at her er det ikke noe å vinne, og gir seg.

Så godta litt skrik og hyl. Puss tennene hver eneste kveld. Det er ikke så farlig om tannpussen varer i 3 minutter. Men det skal pusses! Og ungen så må holdes opp ned, så skal tennene pusses.

Det går også an å prøve med belønningsskjema, men jeg tror dere kommer like langt ved å bare holde ut litt til.

Gjest Masahiro

Sikkert ikke ped. riktig, men vår 3-åring nekter også tannpuss, og kampen var ofte lang og hard. Nå blir hun "lurt" til å pusse! En av oss foreldre sier litt strengt : Nå må du IKKE gå på badet og pusse tenner! Hører du? Ikke lur meg nå!" Og ungen springer på badet og pusser mens hun strålende utbryter at nå lurer jeg deg!! Jeg pusser tenner!!! :) Det samme skjer når hun skal smøres i ansiktet (veldig tørre kinn). Funker utmerket - så lenge det varer! :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...