Gå til innhold

Småbarnsforeldre - hvorfor dømmer vi så raskt?

Anbefalte innlegg

Sitter her og grubler over et fenomen jeg har sett gang på gang.

Når vi ser foreldre som gjør noe utenfor den oppleste og vedtatte normen, hvorfor er vi så kjappe med å tenke at de er dårlige foreldre? Hvorfor er vi ikke litt rause, kan vi ikke et øyeblikk stoppe opp og tenke at det _kanskje_ er en bakenforliggende årsak?

Jeg vet selv at jeg har vært for raskt ute med å dømme foreldre. Noen ganger har jeg snakket med foreldrene, og forstått at de hadde sine meget gode grunner for å handle akkurat slik. De er gjerne også smertelig klar over at folk ser skjevt på dem.

Selv har jeg opplevd det ubehaget det er å ha med meg en seksåring utendørs i oslo midt på natten. Han var blitt akutt syk og måtte på legevakt og deretter apotek. Jeg måtte tåle kommentarer fra vilt fremmede som trodde jeg vanskjøttet barnet mitt. Selv om vi kom rett ut fra apoteket, skulle jeg tydeligvis få beskjed om at det var altfor sent å ha småbarn oppe på denne tiden av døgnet. Det så ikke ut til at det falt noen inn at det kunne være en årsak til at vi var der.

Jeg har også opplevd å bli slått midt i fjeset av en ustabil person som mente at jeg ikke hadde kledd på barnet mitt godt nok..

Dette er jo ekstreme eksempler, men likevel..

Er småbarnsforeldre skyldige inntil det motsatte er bevist? Hvorfor skal småbarnsforeldre være nødt til å forklare seg for alle mulige fremmede, selv når det gjelder bagateller.

Ser vi en unge med saft på tåteflaske på bussen, så tenker vi (nedlatende) at den moren er jammen en dust som gir saft på flaske. Uten at vi vet noe som helst om verken moren eller barnet - og det er faktisk heller ikke vår sak.

Hvis jeg spanderer på ungen min en sjokolade i butikken på en tirsdag, så er jeg nesten flau. Selv om det f.eks var belønningen jeg hadde lovet ham etter blodprøven han var så flink å ta hos legen. Jeg merker at jeg begynner å lure på hva folk tenker om meg, siden jeg lar ungen min spise sjokolade på en tirsdag ;o)

Andre som har tanker omkring dette temaet? Kanskje det er fordeler også med at det er sånn. Vi blir jo mer bevisst på hvordan vi forholder oss til barna våre - i hvertfall så lenge andre ser oss.

Fortsetter under...

DETTE innlegget synes jeg var veldig bra. Det er bare SÅÅÅÅ lett å dømme. Men så lenge vi ikke vet noe om en situasjon, så får vi bare holde kjeft.

Unntaket må være de gangene vi faktisk ser at unger blir misshandlet osv.

Vi bør også BRY oss. Dvs. holde et ekstra øye med noen om vi synes ting ikke ser bra ut. Men hele tiden huske at vi faktisk ikke VET DETTE.

Gjest MiaMariaa

Jeg er enig. Og jeg tror faktisk man blir ekstra "rar" av å lese her på DOL.

For her er jo alle perfekte. Ingen barn drikker brus annet enn i helgene, sjokoladepålegg eksisterer ikke i noen hjem, alle barna legger seg til forsvarlig tid, alltid. Ingen av barna spiser godteri annet enn i helga (om da i det hele tatt...) og de foreldrene som faktisk har problemer med barna sine, skriver under med et annet nick. Jeg fatter ikke hvorfor det må være så viktig å framstå som perfekt hele tiden? Og det er selvsagt med på at andre kanskje føler at de feiler, med mindre de gjør alt riktig, slik 99% av all DOL-mødre visstnok gjør.

For selvsagt har man ikke gjort noe galt eller feil om man serverer ungene brus på en mandag! Og det er mange som gjør det. Bare ikke folk her på DOL...

Flott innlegg. Vi har nok alle vært der!

Enig med MiaMariaa som sier at her på dol er det mange "perfekte foreldre"; men det er likevel godt å ha noen å søke råd hos og diskutere med.

Det er jammen ikke lett å være foreldre. Den som sier noe annet må ha spesielle evner som ikke normale mennesker har. Alle gjør feil, og ofte er ikke feil feil. Som fek apoteket på natterstid.

Ja, dette var det ikke vanskelig å være enig i. Tror vi alle har tenkt "stygge tanker" om folk vi ikke kjenner, og som vi bare ser i en enkeltstående episode på bussen eller i butikken el lignende.

Men det er nyttig å tenke seg litt ekstra om og tenke at man ikke vet hele situasjonen.

Flott innlegg. Vi har nok alle vært der!

Enig med MiaMariaa som sier at her på dol er det mange "perfekte foreldre"; men det er likevel godt å ha noen å søke råd hos og diskutere med.

Det er jammen ikke lett å være foreldre. Den som sier noe annet må ha spesielle evner som ikke normale mennesker har. Alle gjør feil, og ofte er ikke feil feil. Som fek apoteket på natterstid.

Noen ganger er rett feil og feil rett - som ho Kari Bræmnæs sei ;o)

Annonse

For her er jo alle perfekte. Ingen barn drikker brus annet enn i helgene, sjokoladepålegg eksisterer ikke i noen hjem, alle barna legger seg til forsvarlig tid, alltid. Ingen av barna spiser godteri annet enn i helga (om da i det hele tatt...) og de foreldrene som faktisk har problemer med barna sine, skriver under med et annet nick. Jeg fatter ikke hvorfor det må være så viktig å framstå som perfekt hele tiden? Og det er selvsagt med på at andre kanskje føler at de feiler, med mindre de gjør alt riktig, slik 99% av all DOL-mødre visstnok gjør.

For selvsagt har man ikke gjort noe galt eller feil om man serverer ungene brus på en mandag! Og det er mange som gjør det. Bare ikke folk her på DOL...

Hehe, jeg har fnist godt og lenge over en del av trådene her på dol, og konkludert med at enten så er det ingen av de jeg kjenner som er aktive her inne, eller så holder de bare klokelig kjeft ;o)

Det er fascinerende hvor skadelig det aller meste er for våre søte små, og hvor fanatiske enkelte er på en del områder. Her drikkes det ikke saft og brus, men det er kun fordi mamma ikke liker det, og hun er den som handler. Men jeg kompenserer med å drikke vin mens ungene enda er våkne ;o)Nugatti er jeg faktisk prinsipiell motstander av å kjøpe, men på den andre siden så tvinger jeg ikke i dem grønnsakene, det holder at de smaker på dem de dagene de har fått det for seg at grønnsaker er vondt. Og sjokolade kan vi spise midt i uka, om vi føler for det. Men på den andre siden hender det at vi rett og slett glemmer å kjøpe lørdagsgodt. Eller spiser det på fredagen :o)

Tv forsøker vi å begrense bruken av, bortsett fra i helgene, da er det helt ok at storeøster glor på kopeboksen et par timer, så vi får ligge litt frampå.

Og jammen har vi ikke blitt godkjente som foreldre hele to ganger, på tross av dette ;o)

Av alle tingene jeg er overrasket mht når det gjelder dol-mødre er vel dette her med alkohol og barn som forunderer meg mest. At det virkelig er et så overveldende flertall som mener at det er en Dødssynd med stor D å drikke så mye som en dråpe alkohol foran barna. Jeg har faktisk enda til gode å møte et eneste menneske som har et like fantatisk forhold til alkohol. Og nei, jeg tar ikke ungene mine med meg på fyllefester ;o)

Ta det med ro og les denne tråden:

http://www.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=3166220

Hehe, jeg har fnist godt og lenge over en del av trådene her på dol, og konkludert med at enten så er det ingen av de jeg kjenner som er aktive her inne, eller så holder de bare klokelig kjeft ;o)

Det er fascinerende hvor skadelig det aller meste er for våre søte små, og hvor fanatiske enkelte er på en del områder. Her drikkes det ikke saft og brus, men det er kun fordi mamma ikke liker det, og hun er den som handler. Men jeg kompenserer med å drikke vin mens ungene enda er våkne ;o)Nugatti er jeg faktisk prinsipiell motstander av å kjøpe, men på den andre siden så tvinger jeg ikke i dem grønnsakene, det holder at de smaker på dem de dagene de har fått det for seg at grønnsaker er vondt. Og sjokolade kan vi spise midt i uka, om vi føler for det. Men på den andre siden hender det at vi rett og slett glemmer å kjøpe lørdagsgodt. Eller spiser det på fredagen :o)

Tv forsøker vi å begrense bruken av, bortsett fra i helgene, da er det helt ok at storeøster glor på kopeboksen et par timer, så vi får ligge litt frampå.

Og jammen har vi ikke blitt godkjente som foreldre hele to ganger, på tross av dette ;o)

Av alle tingene jeg er overrasket mht når det gjelder dol-mødre er vel dette her med alkohol og barn som forunderer meg mest. At det virkelig er et så overveldende flertall som mener at det er en Dødssynd med stor D å drikke så mye som en dråpe alkohol foran barna. Jeg har faktisk enda til gode å møte et eneste menneske som har et like fantatisk forhold til alkohol. Og nei, jeg tar ikke ungene mine med meg på fyllefester ;o)

Dere som har adoptert har jo fordelen av å kunne vise fram et skriftlig dokument som bevis på dere er gått gjennom nåløyet og godkjent som Gode Foreldre! Det der er jeg faktisk litt misunnelig på! Hadde jeg hatt et sånt dokument skulle jeg jammen rammet det inn og hengt det på veggen.. ;o)

DETTE innlegget synes jeg var veldig bra. Det er bare SÅÅÅÅ lett å dømme. Men så lenge vi ikke vet noe om en situasjon, så får vi bare holde kjeft.

Unntaket må være de gangene vi faktisk ser at unger blir misshandlet osv.

Vi bør også BRY oss. Dvs. holde et ekstra øye med noen om vi synes ting ikke ser bra ut. Men hele tiden huske at vi faktisk ikke VET DETTE.

Ja, det går an å bry seg for lite også, og det er vel egentlig verre enn å bry seg for mye.

Dere som har adoptert har jo fordelen av å kunne vise fram et skriftlig dokument som bevis på dere er gått gjennom nåløyet og godkjent som Gode Foreldre! Det der er jeg faktisk litt misunnelig på! Hadde jeg hatt et sånt dokument skulle jeg jammen rammet det inn og hengt det på veggen.. ;o)

Fniiiz, vi har ikke rammet det inn, men vi spøker med at det skal brukes aktivt når ungene blir tenåringer, og ikke synes at vi er særlig godt egnet som foreldre. Akkura nå er jeg Verdens Beste Mamma i følge førsteklassingen, men noe sier meg at den statusen ikke varer evig ;o)

Annonse

Hva jeg tenker når jeg ser en mor på bussen som trekker fram tåteflaske med saft til en 2-åring, er det jo ingen som vet. :o) Jeg verken sier eller gjør noe som helst, så hva jeg tenker for meg selv er jo alle andre revnende likegyldig.

Og bare for å ha sagt det - jeg er overhode ikke perfekt selv! Selv om mine stort sett får godis kun på lørdag, de legger seg i rett tid om kvelden, vi har ikke saft til hverdags, brus veldig sjeldent og aldri sjokoladepålegg.

Men ungene har billige vinterdresser fra Europris, de spiste vafler til frokost i dag og ser alt for mye på tv og spiller for mye dataspill. :o) Klokka er straks 11:30 og hadde det ikke vært for at en kompis av poden nettopp dukket opp så hadde han gått i morgenkåpa enda, slik Snuppa gjør...

Fniiiz, vi har ikke rammet det inn, men vi spøker med at det skal brukes aktivt når ungene blir tenåringer, og ikke synes at vi er særlig godt egnet som foreldre. Akkura nå er jeg Verdens Beste Mamma i følge førsteklassingen, men noe sier meg at den statusen ikke varer evig ;o)

Hehe, jeg nyter også tittelen Verdens Beste Mamma for tiden, enn så lenge... Har vurdert å forsøke å fange den uttalelsen på film.. ;oD

Hva jeg tenker når jeg ser en mor på bussen som trekker fram tåteflaske med saft til en 2-åring, er det jo ingen som vet. :o) Jeg verken sier eller gjør noe som helst, så hva jeg tenker for meg selv er jo alle andre revnende likegyldig.

Og bare for å ha sagt det - jeg er overhode ikke perfekt selv! Selv om mine stort sett får godis kun på lørdag, de legger seg i rett tid om kvelden, vi har ikke saft til hverdags, brus veldig sjeldent og aldri sjokoladepålegg.

Men ungene har billige vinterdresser fra Europris, de spiste vafler til frokost i dag og ser alt for mye på tv og spiller for mye dataspill. :o) Klokka er straks 11:30 og hadde det ikke vært for at en kompis av poden nettopp dukket opp så hadde han gått i morgenkåpa enda, slik Snuppa gjør...

Ingen av oss er perfekte.. Alle de små unntakene er jo det som gjør livet verdt å leve syns jeg :o)

Og som du sier, det er absolutt bedre å tenke sitt og holde munn, enn å blande seg opp i bagateller.

Bra innlegg!

Jeg har tenkt mitt noen ganger i årenes løp jeg også, når jeg har sett dårlig samspill/ting vi selv ikke ville gjort, mellom foreldre og barn. Du har rett - man skal ikke dømme for raskt.

Jeg er bl.a. dømt til å være dum, fordi jeg velger å være hjemme med ungene, slik at mannen i huset kan styre skip :/

Ja, dette var det ikke vanskelig å være enig i. Tror vi alle har tenkt "stygge tanker" om folk vi ikke kjenner, og som vi bare ser i en enkeltstående episode på bussen eller i butikken el lignende.

Men det er nyttig å tenke seg litt ekstra om og tenke at man ikke vet hele situasjonen.

Ja, jeg tror i hvertfall ikke det skader noen om vi tenker litt mer positivt om dem rundt oss :o)

Kanskje det er sånn at vi i dag vet nesten litt for mye om hva som er bra og hva som ikke er bra for barn.

Kanskje det begynner å bli vanskeligere for oss å skille hva som er viktig fra det som er litt mindre viktig?

Gjest girasol

Ja, jeg tror i hvertfall ikke det skader noen om vi tenker litt mer positivt om dem rundt oss :o)

Kanskje det er sånn at vi i dag vet nesten litt for mye om hva som er bra og hva som ikke er bra for barn.

Kanskje det begynner å bli vanskeligere for oss å skille hva som er viktig fra det som er litt mindre viktig?

"Kanskje det begynner å bli vanskeligere for oss å skille hva som er viktig fra det som er litt mindre viktig?"

Godt sagt! Og forøvrig også et veldig godt og eviktig innlegg!

Jeg lurer på om vi er raske til å tenke eller snakke negativt om andre foreldre fordi vi selv går rundt med noe dårlig samvittighet for et eller annet vi sjøl gjør litt feil... f.els.kan det være godt å se på supper-nanny og da kunne lene seg tilbake og si at "så ille som det er det ikke hos oss" Eller "nå skjønner jeg at vi gjør en del som er bra og riktig" - for man sammenligner seg med andre!

Som lillemus sier: ho er ingen perfekt mor, og kanskje tenker reimatec-foreldre sitt når de ser de billige dressene fra europris, mens lillemus tenker sitt når ho ser foreldre gi ungene sjokolade på en tirsdag... kjepphestene våre bekrefter for oss hva vi sjøl gjør riktig på en måte!

Men er det riktig av oss? Nei sikkert ikke... Kan vi bli mere romslige med hvandre? Ja ganske sikkert! :)

Gjest girasol

Det kan godt hende at dol-folk gjør mye rart og, tenker jeg, men da inrømmer man det ikke i en tråd som etterspør det direkte :P...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...