Gå til innhold

Tannpuss morgen og kveld?

Anbefalte innlegg

Er dere flinke å pusse tennen til barna både morgen og kveld?

Jeg må innrømme at jeg ofte har sløyfet morgentannpussen (*flau*), ofte fordi de har gått rett til frokost i barnehagen.

Men nå spiser de hjemme, bla fordi det ikke er frokost på skolen.

Jeg har nå endelig begynt å skjerpe meg; tannpåusse MÅ gjøres før vi går ut. Som alt det andre, kle på seg, gre håret, spise osv.

Jeg maser meg opp, for alt tar SÅ lang tid, og vi har det travelt.

Men allikevel: heretter er det ingen bønn: tennene skal pusses!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268176-tannpuss-morgen-og-kveld/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenkte akkurat på det tidligere i dag faktisk, at jeg er flink til å pusse når hun har spist frokost hjemme, men at det fort glipper om hun skal spise i bhg...

De tre eldste (mine stebarn) pusser selv om morgenen (de er 6, 7 og 11).

Full skjerpings her også! Tennene skal pusses selvom hun skal spise rett etterpå! (hun er bare 15 mnd, så forhåpentligvis klarer jeg å skjerpe meg i tide).

Mine barn har ikke pusset tennene når de ikke har spist frokost hjemme. De har ikke hatt noen ting i munnen (bortsett fra fluortablett og vann) mellom kveldstannpussen og frokosten.

Vi begynte med morgentannpuss da de begynte å spise frokost hjemme. De har pusset selv om morgenen. Da flyttet vi også fluoren fra kvelden til morgenen.

Man kan jo ofte ha skikkelig morgenånde, så en liten tannpuss er ikke å forakte uansett! ;-)

Vi har en ekstra tannbørste i et krus på kjøkkenet, fordi det er mye mindre tidsspille å pusse tennene ved kjøkkenbenken enn å bevege seg til badet som er i en annen etasje.

Og særlig da poden var mindre, kunne en slik "etasjeforflytning" gjøre at han oppdaget noe spennende leker på veien, som distraherte ham ytterligere...;-)

Gjest trultemor26

Man kan jo ofte ha skikkelig morgenånde, så en liten tannpuss er ikke å forakte uansett! ;-)

Vi har en ekstra tannbørste i et krus på kjøkkenet, fordi det er mye mindre tidsspille å pusse tennene ved kjøkkenbenken enn å bevege seg til badet som er i en annen etasje.

Og særlig da poden var mindre, kunne en slik "etasjeforflytning" gjøre at han oppdaget noe spennende leker på veien, som distraherte ham ytterligere...;-)

Smart!

Annonse

Takk for tipset om ekstra tannbørster på kjøkkenet! Det skal vi jammen ha vi også.

Å jada, her pusses tennene både morgen og kveld. Vel, av og til i helgene går det litt i ball med morgenpussen (og påkledning) med det er unntakene. Minstespretten har i perioder prøvd å nekte, men da er det opp på fanget og pusse mens jeg holder armene hennes fast. Ikke gøy for henne, så det går lenger og lenger mellom hver gang hun prøver å protestere (er snart 4 og over værste trassen da). Men så har hun også vært hos tannlegen og boret et hull. Uten bedøvelse og uten et kny. Hun syns bare det var tøft og litt gøy (mens jeg stod og kaldsvettet og ønsket jeg hadde med en lommelerke med styrkedråper!). Vi var temmelig stolte begge to etterpå. Så her pusses Karius og baktus ut og spyttes høytidelig i vasken med streng beskjed om at det ikke er lov å spise på tennene til barn! De må værsågod komme seg ut i havet og finne noe godt å spise der.Så ønsker vi dem god tur og spyler dem ned med litt vann.

Eldstejenta har en perlerad av jerntenner og har aldri vært i nærheten av å ikke ville pusse tennene.

Gjest karius og baktus

Jeg sløyfet den om morgenen - helt til det viste seg at 4-åringen hadde fått et hull i tennene og måtte bore hos tannlegen! Da fikk jeg kjempedårlig samvittighet og nå pusser vi alltid tennene om morgenen også. Men det hender at jeg lar barnet ta pussen selv om morgenen, med bare litt assistanse av meg på slutten. Kveldspussen tar jeg alltid.

Annonse

Pusser morgen og kveld,som alminnelig rutine. Jukser en sjelden gang, skal innrømmes. De tygger en fluortablett hver kveld i tillegg til pussen, og får en tablett likevel hvis det jukses med pussen om kvelden.

Både 5 og 3-åringen hadde null hull ved sine tannsjekker nÿlig, aldri vært hull på barna.

Jeg vil si at vi er nøye med tannpuss i vår familie.

Åh, takk for tipset. Her i huset utgår nemlig morgentannpussen av og til, nettopp av den årsaken. Men nå skal jeg sannelig fikse tannbørste på kjøkkenet. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...