Gå til innhold

Lang sykemelding mens man venter på barn

Anbefalte innlegg

Gjest noen som vet?

En venninne av meg er midt inne i en adopsjonsprosess, og har fått det vanskelig på jobb. Det er sikkert en kombinasjon av jobb og privatliv, men sykemeldt er hun i hvert fall Og det har hun vært i sju uker, og er nå i gang med en ny toukers periode. Vet dere om dette kan få noe å si i fhd til adopsjonssøknaden deres? De har sendt søknaden til utlandet, og venter på å få tildelt et barn nå.

Fortsetter under...

Jeg vil tro at dette er litt avhengig av hva som feiler henne din venninne. Om man for eksempel pådrar seg et komplisert brudd eller tilsvarende, og må være borte fra jobben i noen uker, kan jeg aldri tenke meg at det har noe å si for adopsjonsplanene. Men det er muligens annerledes om man pådrar seg en alvorlig psykisk lidelse eller annen alvorlig eller permanent sykdom, og for eksempel må medisineres for dette i lang tid, også etter at sykemeldingen har gått ut. Jeg tror man har plikt til å melde fra til adopsjonsmyndighetene dersom det oppstår store endringer i forhold til helse eller økonomi, men jeg er sannelig ikke helt sikker på om dette kun gjelder for enkelte land, og hvor grensene går for hvor store endringer det er snakk om. Men når det gjelder helse, tror jeg altså at det må være snakk om alvorlig eller permanent sykdom som strekker seg over mer enn noen få uker, og som i tillegg også vil kreve lang medisinering eller vil få permanent betydning for førlighet o.l.

brilleslangen

Dårlig arbeidsmiljø/mobbing på arbeidsplassen/ stort arbeidspress ender ofte med sykmelding. Det at man blir sykmeldt i en slik situasjon kan faktisk bety at man bryter ut av det ødeleggende miljøet før det greier å ødelegge deg. Og det kan jo være svært så positivt på sikt det da, og trenger absoluttikke ha noe innvirkning på egnetheten som forelder. Så når vi ikke vet sikkert hva som er bakgrunnen for sykmeldingen synes jeg ikke vi skal dømme eller mene for mye om denne familien.

Gjest noen som vet?

Dårlig arbeidsmiljø/mobbing på arbeidsplassen/ stort arbeidspress ender ofte med sykmelding. Det at man blir sykmeldt i en slik situasjon kan faktisk bety at man bryter ut av det ødeleggende miljøet før det greier å ødelegge deg. Og det kan jo være svært så positivt på sikt det da, og trenger absoluttikke ha noe innvirkning på egnetheten som forelder. Så når vi ikke vet sikkert hva som er bakgrunnen for sykmeldingen synes jeg ikke vi skal dømme eller mene for mye om denne familien.

Takk for seriøse svar. Problemet ligger på det psykiske området, og det har ikke med mobbing eller arbeidsmiljø å gjøre. Jeg er vel egentlig mest ute etter noe å berolige henne med. Syns det er viktig og riktig å ta tak for å komme ut av en ond sirkel når man er i en slik situasjon. Men hun har ekstra belastning fordi hun er redd for eventuelle konsekvenser i forhold til adopsjonen.

Jeg er enig med det som Bayley skriver under her. Det er vel ikke snakk om noen alvorlig psykisk lidelse (kronisk) det du beskriver. Jeg kan ikke se hvordan det skulle ha innvirkning på adopsjonsprosessen. Jeg ser heller ikke noen grunn til at hun skal behøve å informere adopsjonsmyndighetene eller giverlandet om det. Noe annet er at hun (for noen land) må ut med ny legeattest ved tildeling. Hun bør i så tilfelle drøfte litt med legen sin på forhånd, hva som der skal stå.

Be din venninne om å søke hjelp, hun må ta kontakt med noen som kan hjelpe henne ut av tankene som gjør at hun er sykemeldt. Jeg tror ikke det er bra å bare gå hjemme under sykemeldingen, spesielt ikke med tanker om ta det kan "skade" og eventuelt stoppe adopsjonsprosessen. Det finnes effektive metoder for å bryte ut av destruktive tankemønster!:)

Annonse

Gjest en annen ventende mamma

Jeg var sykemeldt i 11 måneder mens vi ventet på tildeling og etterpå ventet 8 måneder på å få hente førstemann. Det største problemet ble å fylle ventetida..

Når du var sykemeldt så lenge, reagerte da ikke din arbeidsgiver evt kolleger på at du var "frisk nok" til å få et barn, men ikke "frisk nok" til å jobbe? Hvis du skjønner hva jeg mener? Bare lurer på det selv, siden jeg også har vært sykemeldt deler av venteprosessen.

Gjest ChiengMai

Når du var sykemeldt så lenge, reagerte da ikke din arbeidsgiver evt kolleger på at du var "frisk nok" til å få et barn, men ikke "frisk nok" til å jobbe? Hvis du skjønner hva jeg mener? Bare lurer på det selv, siden jeg også har vært sykemeldt deler av venteprosessen.

Det kommer da an på hva som feiler deg og hva slags jobb du har, ikke sant?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...