Gå til innhold

er det uvanlig å gi barn litt knips og dask?

Anbefalte innlegg

Tabben er å tro at voldsbruk er en snarvei til god oppdragelse, men det er ingenting som tyder på det.

Barnet vil oppleve frykt, skuffelse, sinne og hevnlyst. Og vil lære at vold er akseptabelt og en måte å løse konflikter på. Når jeg er sint på noen, så slår jeg, for det gjør mamma. Mamma er dessuten en drittsekk.

vel talt!

Fortsetter under...

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ylvali1365381015

13

• 1far

10

• morsan

7

• keinstein

5

Mest aktive i denne tråden

En av damene på det amerikanske nettstedet sa hun "så lyset" og skjønte at dette med "disiplinering" (i.e. fysisk avstraffelse) av barn ikke var veien å gå, da datteren hennes sa: "Hvorfor er det galt at pappa slår deg, men riktig at du slår meg?"

(dette var en dame som hadde blitt slått av sin tidligere ektefelle, men som nå var skilt)

Duverden, så glupt...

Duverden, så glupt...

Problemet er at dette med fysisk avstraffelse av barn er akseptert på generell basis - de har selv blitt oppdratt slik og "alle andre" oppdrar sine barn slik, og da blir det nesten umulig å forestille seg at man kan få veloppdragne barn uten å gjøre det på denne måten.

En annen dame mente at den eneste måte å lære et lite barn at man ikke skal stikke fingrene i stikkontakten, var å gi et lite, men velmenende knips på hånda hver gang barnet var i nærheten av stikkontakten! Bare på dne måten ville barnet lære seg å holde seg unna!!

Hun ble _meget_ sjokkert over at jeg sa at vi hadde satt propper i stikkontaktene, og ellers bare benyttet oss av det å _si_ nei, eventuelt å flytte barnet bort fra situasjonen.

Hun så nok for seg at hjemmet vårt var fullstendig styrt av en apekatt av en unge!! ;-)

ylvali1365381015

Min mor sa alltid til meg: Det er ikke lov til å slå barna sine, men ingen har sagt noe om kniping! Og så knep hun meg med neglene sine...

Kan ikke huske om det var fortjent eller ikke, men jeg har flere ganger sett svigers knipse ungene på nesen om de ikke oppfører seg.

Det er jo ikke lov egentlig, men er litt redd for at mye skjer bak lukkede dører.

Problemet er voksne menneser som ikke vet hvor grensen går.

Har du sett alle disse barnevakt programmene? Nanny 911?

Timeout fungerer flott hos oss.

Liker de programmene for de forteller meg at jeg ikke er helt på gjordet som bruker samme midler som dem.

Drphil.com har også tips om barneoppdragelse.

Det din mor sa og gjorde mot deg var ille.

Ikke fordi det er det mest grusomme hun kunne gjort, men fordi historien viser at hun ikke handlet i affekt, men resonnerte rundt klypingen. Hun ville gjøre deg vondt, og prøvde å finne en lovlig måte å gjøre det på, som ikke falt tilbake på henne selv.

Å stå slik foran sitt barn og si det du refererte, for så å klype med neglene, er intet annet enn barnslig hevn, et uttrykk for et lite flatterende (til dels sadistiske) personlighetstrekk.

Jeg ble kjempeprovosert av å lese det.

Håper voksnes maktdemonstrasjoner overfor barn snart er historie...

Håper du har konfrontert henne med det, og at du har et avklart og griet forhold til henne i dag.

Mvh,

vel talt!

Problemet er å holde hodet kaldt og ikke falle i impulsfella.

Barneoppdragelse er utallige gjentagelser og uendelig tålmodighet i ca 20 år :-)

Mange har lyst til å ta den ene og slå den andre med, men de fleste gjør det ikke.

Hva er det for slags unyansert sludder?

Det er fullt mulig å lære barn både om konsekvens, folkeskikk, regler og empati uten å være i nærheten av å bruke noen fysiske virkemidler. Og det er slett ikke sånn at vi som styrer unna denslags virkemidler ikke har kontroll på ungene våre.

hmm ...

Minner litt om han som fortalte om "drittungen" som stadig dunket handlevognen inn i den gamle damen i kassekøen.

Den gamle damen spurte pent om mor kunne be ungen om å la være. Det gjorde mor, uten at ungen sluttet. Mor nektet så konsevent å bruke "fysiske virkemidler" for å moderere barnet, med referanse til "fri barneoppdragelse".

En av de andre i køen åpnet på stedet en halvlitersboks med yogurt som ble tømt i hodet til mor, hvorpå mannen som tømte kunne bekrefte ... jeg har også hatt fri barneoppdragelse.

Annonse

ylvali1365381015

Hva er det for slags unyansert sludder?

Det er fullt mulig å lære barn både om konsekvens, folkeskikk, regler og empati uten å være i nærheten av å bruke noen fysiske virkemidler. Og det er slett ikke sånn at vi som styrer unna denslags virkemidler ikke har kontroll på ungene våre.

Du sa det for meg - takk!

Et meget godt oppsummert og poengtert svar!

hmm ...

Minner litt om han som fortalte om "drittungen" som stadig dunket handlevognen inn i den gamle damen i kassekøen.

Den gamle damen spurte pent om mor kunne be ungen om å la være. Det gjorde mor, uten at ungen sluttet. Mor nektet så konsevent å bruke "fysiske virkemidler" for å moderere barnet, med referanse til "fri barneoppdragelse".

En av de andre i køen åpnet på stedet en halvlitersboks med yogurt som ble tømt i hodet til mor, hvorpå mannen som tømte kunne bekrefte ... jeg har også hatt fri barneoppdragelse.

Det er forskjell på å barbere seg og kappe av seg huet!

Det er ikke påkrevd med fysisk avstraffelse for å stoppe barnet i den situasjonen der.

Dessuten vrir du på historien for å få den til å passe med ditt første innlegg: Poenget er ikke at moren ikke tror på bruk av fysiske virkemidler, men at hun sa at hun er for en fri barneoppdragelse uten irettesettelse, der barnet selv ved prøving og feiling skal finne ut hva som er rett og galt.

ylvali1365381015

hmm ...

Ja, denne urbane legenden har vi hørt i 20 år nå, kanskje lenger...

Den tar overhodet ikke poenget fra Mrs. wallace's svar til deg.

Skal barn sosialiseres, innebærer det å vise dem allemt aksepterte adferdsmønster, lære dem hensiktsmessige strategier for å takle aggresjon og redskaper å benytte i møte med konflikter. Det lærer man dem ikke ved å klype, daske og slå.

Gjennom rollemodeller lærer barn hvordan de skal hanskes med egne og andres følelser. Man kan utmerket godt sette barn grundig på plass og være konsekvent uten å ty til vold. Kanskje lærer også barnet å reflektere og sette ord på ting i tillegg?

Ja, denne urbane legenden har vi hørt i 20 år nå, kanskje lenger...

Den tar overhodet ikke poenget fra Mrs. wallace's svar til deg.

Skal barn sosialiseres, innebærer det å vise dem allemt aksepterte adferdsmønster, lære dem hensiktsmessige strategier for å takle aggresjon og redskaper å benytte i møte med konflikter. Det lærer man dem ikke ved å klype, daske og slå.

Gjennom rollemodeller lærer barn hvordan de skal hanskes med egne og andres følelser. Man kan utmerket godt sette barn grundig på plass og være konsekvent uten å ty til vold. Kanskje lærer også barnet å reflektere og sette ord på ting i tillegg?

Når du først er i gang med å teoretisere over verden,- hvor setter du grensen for hvilken fysisk inngripen som er å anse som voldsbruk?

ylvali1365381015

Når du først er i gang med å teoretisere over verden,- hvor setter du grensen for hvilken fysisk inngripen som er å anse som voldsbruk?

Du verden. det var da en nedlatende tone du!

Menmenmen, folk er jo så ymse, og det hender behovet for å være litt nedlatende melder seg hos enkelte individer. Kjent strategi forøvrig.

Jo du, jeg var etter sigende i gang med å teoretisere over verden, ja...

Og jeg er fullt på det rene med hvor grensa mellom vold og inngripen går. Det håper jeg du også er, men jeg skal konkretisere:

Å flytte vekk en krakilsk unge (for å skåne omgivelsene eller ungen selv) er akseptablet og ikke voldelig.

Å slå, klype, sparke, daske, lugge, dytte etc. (aggressive, fysiske utfall) er å betrakte som voldelig, og følgelig ike akseptert.

En enkel syretest: Ville du anerkjent adferden dersom ditt barn gjorde det?

Dersom du ikke ville akseptert handlingen av hvem som helst andre, burde du ikke selv gjøre det.

Dersom det var ditt barn som markerte seg gjennom fysisk makt, ville du ikke reagert negativt eller sanksjonerende på den type adferd? Nettopp for å sosialisere barnet??

Annonse

Menmenmen, folk er jo så ymse, og det hender behovet for å være litt nedlatende melder seg hos enkelte individer. Kjent strategi forøvrig.

Og jeg er fullt på det rene med hvor grensa mellom vold og inngripen går. Det håper jeg du også er, men jeg skal konkretisere:

Å flytte vekk en krakilsk unge (for å skåne omgivelsene eller ungen selv) er akseptablet og ikke voldelig.

Å slå, klype, sparke, daske, lugge, dytte etc. (aggressive, fysiske utfall) er å betrakte som voldelig, og følgelig ike akseptert.

Dersom du ikke ville akseptert handlingen av hvem som helst andre, burde du ikke selv gjøre det.

Dersom det var ditt barn som markerte seg gjennom fysisk makt, ville du ikke reagert negativt eller sanksjonerende på den type adferd? Nettopp for å sosialisere barnet??

"En enkel syretest: Ville du anerkjent adferden dersom ditt barn gjorde det? Dersom du ikke ville akseptert handlingen av hvem som helst andre, burde du ikke selv gjøre det. Dersom det var ditt barn som markerte seg gjennom fysisk makt, ville du ikke reagert negativt eller sanksjonerende på den type adferd? Nettopp for å sosialisere barnet?? "

En god test, men for å ta høyde for at det er mange folk der ute som aksepterer det utroligste fra sine egne englebarn, så føler jeg meg litt fristet til å endre litt på den og si: "Ville et normalt oppegående menneske anerkjenne adferden hvis den kom fra vedkommendes eget barn?" *s*

Eventuelt: "ville du akseptert adferden av hvem som helst andre hvis den var rettet mot _deg_?" ;-)

"En enkel syretest: Ville du anerkjent adferden dersom ditt barn gjorde det? Dersom du ikke ville akseptert handlingen av hvem som helst andre, burde du ikke selv gjøre det. Dersom det var ditt barn som markerte seg gjennom fysisk makt, ville du ikke reagert negativt eller sanksjonerende på den type adferd? Nettopp for å sosialisere barnet?? "

En god test, men for å ta høyde for at det er mange folk der ute som aksepterer det utroligste fra sine egne englebarn, så føler jeg meg litt fristet til å endre litt på den og si: "Ville et normalt oppegående menneske anerkjenne adferden hvis den kom fra vedkommendes eget barn?" *s*

Eventuelt: "ville du akseptert adferden av hvem som helst andre hvis den var rettet mot _deg_?" ;-)

Det er underlig at noen mener at man kan slå barn, men ikke voksne?

Jeg har mange ganger etterlyst respekt for barn. Alt for mange voksne mener de ikke trenger respektere barn eller høre hva barn tenker og mener.

De er små mennesker med rettigheter som egentlig er mye større enn voksnes.

ylvali1365381015

En god presisering. :-)

Det er altså greit med en fysisk inngripen, bare at den energi som overføres mellom hånden som griper og barnet, er liten nok, og at trykket på overflaten av barnets hud holdes såpass lavt at huden ikke tar skade?

I såfall vil jeg minne om at det ikke er energioverføringen mellom hånd og hud som oppleves som avstraffelse for barnet, men, først og fremst det faktum at en autoritetsprerson benytter tvang. Det er altså tvangsbruken i seg selv som blir opplevd som straff av barnet, og ikke den direkte fysiske påvirkningen.

Hvis min forståelse av din tankegang er korrekt er det i såfall ok å legge barnet over kneet, kneppe ned buksen og rise barnet bed bar hånd, bare at energioverføringen mellom hånd og barnehud er tilnærmet lik null?

Det er underlig at noen mener at man kan slå barn, men ikke voksne?

Jeg har mange ganger etterlyst respekt for barn. Alt for mange voksne mener de ikke trenger respektere barn eller høre hva barn tenker og mener.

De er små mennesker med rettigheter som egentlig er mye større enn voksnes.

Jeg er såååå enig!!

I Norge er vel de fleste nå enige i at man ikke skal slå barn (håper jeg), men fortsatt kan man se mange tilfeller av respektløs behandling av barn!

Det er nesten som om folk tror at det å "sette grenser" for barn er ensbetydende med å være streng, kjefte på barnet, osv.

Det er altså greit med en fysisk inngripen, bare at den energi som overføres mellom hånden som griper og barnet, er liten nok, og at trykket på overflaten av barnets hud holdes såpass lavt at huden ikke tar skade?

I såfall vil jeg minne om at det ikke er energioverføringen mellom hånd og hud som oppleves som avstraffelse for barnet, men, først og fremst det faktum at en autoritetsprerson benytter tvang. Det er altså tvangsbruken i seg selv som blir opplevd som straff av barnet, og ikke den direkte fysiske påvirkningen.

Hvis min forståelse av din tankegang er korrekt er det i såfall ok å legge barnet over kneet, kneppe ned buksen og rise barnet bed bar hånd, bare at energioverføringen mellom hånd og barnehud er tilnærmet lik null?

Er du hundepsykolog eller noe sånt?

Det heter vel ikke rise, knipse eller daske hvis energioverføringen er lik null?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...