Gå til innhold

er det uvanlig å gi barn litt knips og dask?

Anbefalte innlegg

Er du fullstendig syk i hodet?!!

eh... nei :) men jeg har muligens andre meninger enn deg.

Godt mulig at jeg tar feil i at det generelt er slik, men slikt jeg har opplevd verden er de fremste driverene for voldsutøvelse følgende:

ekskludering,

fordommer,

og moralisering

Og, slik jeg opplever den gjengse tone i dette forumet er det blottlagt for balanse og meningsmessige alternativer. De aller fleste jatter med rundt det samme svaret.

De fleste legger også for dagen en selvprektighet som i beste fall er komisk.

Som du sikkert forstår, innerst inne, tar jeg sterk avstand fra voldsutøvelse mot barn, men drister meg til å stille spørsmål med om det er formålstjenelig å isolere barn totalt fra selve begrepet vold.

Og, hvis en gammel bestefar skulle bli for å knipse fingrene til en unge som etter hans realitetetsoppfatning bør korrigeres slik vil jeg ikke være den som tyr til fordommer.

For det første er jeg ikke sikker på at den utviklingen vår generasjon har representert hva angår barneoppdragelse er en forbedring. Det gjenstår å se, når statistikken foreligger. Og, for det andre tror jeg at man med hell kan være litt mer ydmyk ovenfor de metoder som har vært praktisert ... sånn et tusen år eller to. I alle fall til den nevnte statistikken foreligger.

Personlig vil heller, dersom jeg har ork til det, forsøke å benytte positiv forsterkning både ovenfor barnet og bestefaren,- som forresten sikkert er glad i barnebarnet.

Fortsetter under...

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ylvali1365381015

13

• 1far

10

• morsan

7

• keinstein

5

Mest aktive i denne tråden

Å overleve i et moderne samfunn som vårt krever helt andre karaktertrekk og ferdigheter enn i steinalderen. Heldigvis! Å hevde seg og utvikle seg på en gunstig måte i velferdssamfunnet er noe fundamentalt annet enn å drepe sabeltigre eller sloss mot konkurrerende stammer. Evolusjonen består nettopp i dette enorme fremskrittet! Evolusjonen er velferdssamfunnet og dets lover som regulerer dyreadferden i mennesket.

"Feministjævlene" som du så respektfullt kaller bla meg, har kanskje bare gitt evolusjonen en annen retning? Denne krever ikke vold som virkemiddel, men etterstreber å fjerne vold som "språk".

Du er i alle fall saklig .. det skal du ha!

Beklager min provoserende og usaklige tone:)

Dersom du gidder å svare på et par konkret spørsmål...

"Tror du at vi har fordel av at barn isoleres totalt fra begrepet vold?"

"Kan det tenkes at jeg har rett i at fordommer og ekskludering er sterke drivere for vold blandt barn?"

Man slår ikke barn på noen som helst måte. Det er både stygt, vemmelig og ikke minst misbruk av makt!

Det hender jeg har lyst å kaste ungen ut vinduet, men jeg ville jo aldri gjort det, og dessuten sier jeg det til ham på en fin måte, så han ikke aner ugler i mosen.

Nei, da er det ikke mitt innlegg du har lest.

Å kle av et barn for så å slå det er dobbelt nedverdigelse, i tillegg til fysisk vold.

Å slå er å slå, uansett styrke på slaget. Det er en aktiv handling, et aggressivt utfall som kontrolleres av gjerneingsmannen.

Det er ulovlig.

Å løfte et barn vekk eller forhindre at barnet feks slår andre er ikke vold. Det er en preventiv handling - passivt beskyttende adferd med annet i fokus enn egne aggressive følelser.

Helheten bestemer når inngripen skjer, men ikke om voldelig inngripen skal aksepteres. Det gjør den ikke i vårt samfunn, man får bøter og fengselsstraffer for slikt vet du! Det har jeg fortalt mine barn. Og at de selvfølgelig beskyttes av de samme lover som oss voksne.

By the way ...

Har denne lovteksten du refererer til vært igjennom presedensskapende sak i retten?

Intill da finnes det i så fall ingen tolkning av lovgivers intensjon, og uten det er vel selve teksten nokså lite verdt. Såvidt jeg husker er det lovgivers intensjon som gjelder og ikke tekstens ordlyd.

Jeg vil gjette på at en sak mot en bestefar som har knipset en finger vil ende med en frifinnelse, og dermed kokludere med at lovgiver hadde andre scenarier i tankene når loven ble vedtatt.

Du er muligens uenig ...

eh... nei :) men jeg har muligens andre meninger enn deg.

Godt mulig at jeg tar feil i at det generelt er slik, men slikt jeg har opplevd verden er de fremste driverene for voldsutøvelse følgende:

ekskludering,

fordommer,

og moralisering

Og, slik jeg opplever den gjengse tone i dette forumet er det blottlagt for balanse og meningsmessige alternativer. De aller fleste jatter med rundt det samme svaret.

De fleste legger også for dagen en selvprektighet som i beste fall er komisk.

Som du sikkert forstår, innerst inne, tar jeg sterk avstand fra voldsutøvelse mot barn, men drister meg til å stille spørsmål med om det er formålstjenelig å isolere barn totalt fra selve begrepet vold.

Og, hvis en gammel bestefar skulle bli for å knipse fingrene til en unge som etter hans realitetetsoppfatning bør korrigeres slik vil jeg ikke være den som tyr til fordommer.

For det første er jeg ikke sikker på at den utviklingen vår generasjon har representert hva angår barneoppdragelse er en forbedring. Det gjenstår å se, når statistikken foreligger. Og, for det andre tror jeg at man med hell kan være litt mer ydmyk ovenfor de metoder som har vært praktisert ... sånn et tusen år eller to. I alle fall til den nevnte statistikken foreligger.

Personlig vil heller, dersom jeg har ork til det, forsøke å benytte positiv forsterkning både ovenfor barnet og bestefaren,- som forresten sikkert er glad i barnebarnet.

Okay, så er du kanskje ikke det da.... Men jeg synes formuleringen din i det forrige innlegget ditt, og noen av de andre - virket sykt. Ok, så vil du kverulere litt for å få frem andre synspunkt.

"Og, slik jeg opplever den gjengse tone i dette forumet er det blottlagt for balanse og meningsmessige alternativer. De aller fleste jatter med rundt det samme svaret."

Jeg er ikke enig. Her kommer det som oftest frem flere sider av samme sak, ofte saklig begrunnet, og det hender til og med det refereres til statistikk, som du synes å være stor tilhenger av.

Selv er jeg ikke avhengig av statistikk for å forstå at vold mot barn (eller andre), er fullstendig uakseptabelt, og til og med skadelig mentalt (og i noen tilfeller fysisk). All bruk av fysisk (og psykisk) overmakt mot barn er horribelt. Og ulovlig. Om en tenkt bestefar hadde "knipset" til mine barn, eller for den saks skyld andre barn, ville jeg ikke dust på å irettesatt ham grundig - og saklig!

"Som du sikkert forstår, innerst inne, tar jeg sterk avstand fra voldsutøvelse mot barn,

Jo, etter å ha lest dette nå, tror jeg forsåvidt det. Men det virker som du er noe uenig med deg selv her, mht hvor grensene går.

"...men drister meg til å stille spørsmål med om det er formålstjenelig å isolere barn totalt fra selve begrepet vold."

Her er jeg faktisk enig med deg! Men bare viss det gjelder selve "begrepet". Barn skal ikke måtte oppleve vold for å vite at det finnes.

Men at de skal bli fortalt om det, er en helt annen sak. Og en viktig sak. Kan trekke frem meg selv som eksempel her: Min barndom/ungdom var rosenrød. Virkelig rosenrød. Jeg ble skjermet fra alt som var det minste brutalt, både verbalt og fysisk. Både i real life, og på fjernsyn. Osv. Jeg vokste opp til å bli fryktelig godtroende og naiv. Så skjedde det at mannen jeg flyttet sammen med, som relativt ung, var _svært_ voldelig (fysisk og psykisk), fra dag 1 under samme tak. Jeg gikk i en sjokktilstand, og våget ikke fortelle det til familien, fordi dette var så totalt uforståelig og fremmed for meg. Jeg følte heller ikke at jeg kunne belaste min kjære familie med alt dette, for de var så lykkelige på mine vegner, at jeg ikke klarte å fortelle sannheten. Klarte ikke skuffe dem.

Jeg bebreider dem overhodet ikke, men vet med meg selv, at dersom vi hadde hatt en åpen dialog om dette hjemme hos mine foreldre, på forhånd, ville jeg nok ha klart å fortelle, og dermed kommet meg ut av dette helvetet langt tidligere.

Så ja, jeg er tilhenger av å la barn/unge få vite hvordan livet kan være - men altså IKKE _skal_ være!!

Annonse

Som kjent gir aggreson ekstra krefter.

Og dårlig vurderingsevne... Så du har nok helt rett.

I tillegg fungerer aggresjon dårlig sammen med oppdragelse. Man bør klare å ta tak i ting lenge før man blir sint. Da er man mye mer konstruktiv:-)

MEN det fungerer jo selvsagt ikke alltid i praksis...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...