Gå til innhold

Bursdagsproblemer

Anbefalte innlegg

Gjest hemmelig nick

1, klassingen skal feire bursdag, og hun vil kun invitere bestevenninnene sine i denne bursdagen. Det er 4 andre jenter fra klassen, og ei jente utenfra. Alle disse gikk i samme barnehage i fjor.

I klassen er det 4 jenter til. De er såkalt "fjernkulturelle". Hun har vært i en av disse jentenes bursdag, men de andre dukker ikke opp, og inviterer heller ikke i bursdager.

Jeg ønsker likevel at hun inviterer alle jentene i klassen, selv om hun leker veldig lite med de med utenlandsk opprinnelse (er 2 adopterte blant hennes bestevenninner, så dette går ikke på hudfarge).

Men vi bidrar aldeles ikke til integrering og fellesskap dersom vi ikke en gang inviterer i bursdag. Selv om vi vet at de sannsynligvis ikke kommer.Men datteren min blånekter - hun vil bare ha de nærmeste.

Synes dette er SÅ vanskelig! Skal jeg presse datteren min til å invitere alle jentene i klassen, eller er det OK å bare invitere bestevenninnene som hun har kjent siden hun var 1 år?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268282-bursdagsproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig vanskelig det der.

Hadde det vært hos oss tror jeg at jeg hadde insistert på at alle eller ingen fra klassen ble invitert. Særlig siden det bare er 8 jenter i klassen (hvis jeg forsto innlegget rett).

Grunnen til det er at jeg hadde ønsket å at min datter skulle være med å integrere de "fjernkulturelle". Så får det heller bli opp til foreldrene til disse barna å sende dem i bursdagen eller ikke.

Man kan jo også gjøre oppmerksom på at det ikke vil bli servert svin f.eks. (pølser). Da kan det kanskje bli litt mindre skummelt å sende barna bort.

Men jeg uttaler meg på veldig svakt grunnlag her altså. På skolen "vår" tror jeg at jeg bare har sett 1 barn med mørk hudfarge. Og jeg synes det er synd det ikke er fler.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268282-bursdagsproblemer/#findComment-2167759
Del på andre sider

Synes du skal respektere hennes ønske. Råder deg til å invitere utenom skoletiden.

Jeg synes dere skal be alle, det er for tidlig å utelukke noen allerede i første klasse. Min erfaring er at mange innandrere ikke kommer i bursdag, de gir heller ikke beskjed, men det er tross alt greit å gi dem et tilbud. Først etter ti års alder synes jeg det er greit at barna er selektive

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268282-bursdagsproblemer/#findComment-2167899
Del på andre sider

Annonse

Gjest synes jeg

Det er uaktuelt å gå i en klassevenninnes bursdag, og så ikke invitere denne til sin bursdag etterpå.

Når skillet mellom de hun vil invitere og de hun ikke vil invitere går mellom de som er innvandrere og de som ikke er det, blir det ekstra vanskelig å bare invitere disse fire, synes jeg.

Når det bare er åtte jenter i klassen, synes jeg at det er riktig å invitere alle åtte.

Skriv gjerne på invitasjonen at det serveres kalkunpølser når de kommer og kaker etterpå, eller noe annet som gjør at det kommer frem at det ikke serveres svin (hvis dette kan være et problem).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268282-bursdagsproblemer/#findComment-2167942
Del på andre sider

Gjest abrahamsen

Veldig vanskelig det der.

Hadde det vært hos oss tror jeg at jeg hadde insistert på at alle eller ingen fra klassen ble invitert. Særlig siden det bare er 8 jenter i klassen (hvis jeg forsto innlegget rett).

Grunnen til det er at jeg hadde ønsket å at min datter skulle være med å integrere de "fjernkulturelle". Så får det heller bli opp til foreldrene til disse barna å sende dem i bursdagen eller ikke.

Man kan jo også gjøre oppmerksom på at det ikke vil bli servert svin f.eks. (pølser). Da kan det kanskje bli litt mindre skummelt å sende barna bort.

Men jeg uttaler meg på veldig svakt grunnlag her altså. På skolen "vår" tror jeg at jeg bare har sett 1 barn med mørk hudfarge. Og jeg synes det er synd det ikke er fler.

Ikke vanskelig i det heletatt spør du meg..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268282-bursdagsproblemer/#findComment-2168030
Del på andre sider

Man trenger ikke å tvinge. Det går fint an å snakke med 7 åringer å få de til å forstå at det er vondt å bli satt utenfor.

Det har du selvfølgelig rett i. Men det virket som om denne 7-åringen var veldig bestemt på at det bare var 4 fra klassen + en utenom som skulle inviteres.

Men, jeg kjenner hverken moren eller barnet, så kanskje det hadde vært lett å overtale.

Jeg skulle i alle fall ganske greit ha overtalt min datter :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268282-bursdagsproblemer/#findComment-2168239
Del på andre sider

Annonse

Gjest abrahamsen

Det har du selvfølgelig rett i. Men det virket som om denne 7-åringen var veldig bestemt på at det bare var 4 fra klassen + en utenom som skulle inviteres.

Men, jeg kjenner hverken moren eller barnet, så kanskje det hadde vært lett å overtale.

Jeg skulle i alle fall ganske greit ha overtalt min datter :)

Vi hadde lignende samtale med vår sønn for noen måneder siden og han aksepterte og skjønte våre meninger. Hva om vi ikke hadde gjort det? Hva hadde han da lært av det?

Jo, at man bare kan ture frem å ikke bry seg om andre. Bare tenke på seg selv. Slike unger vil ikke jeg ha.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268282-bursdagsproblemer/#findComment-2168244
Del på andre sider

Gjest En anonym mamma idag

Vi hadde lignende samtale med vår sønn for noen måneder siden og han aksepterte og skjønte våre meninger. Hva om vi ikke hadde gjort det? Hva hadde han da lært av det?

Jo, at man bare kan ture frem å ikke bry seg om andre. Bare tenke på seg selv. Slike unger vil ikke jeg ha.

I prinsippet er jeg helt enig i at alle bør inviteres, at man ikke skal ture fram som man vil osv.

Men det er likevel ikke så enkelt bestandig.

Min sønn som snart har bursdag har sagt krystallklart fra at han ønsker bare å invitere 4-5 stykker av de 12 guttene i klassen. Årsaken er _en_ spesiell gutt som han ikke vil ha i bursdagen sin. Egentlig ville han ha invitert alle bortsett fra denne gutten, men som den empatiske gutten han er, skjønner han at det er dårlig gjort overfor han det gjelder. Da utelukker han heller majoriteten av klassen for å slippe å ha "Ole" i bursdagen sin. Ole er er krevende gutt som i følge min sønn har ødelagt i bursdagene til Mads, Christian, Jonas og Mathias de siste månedene. Sønnen min sier at bursdagsbarna har vært lei seg fordi Ole har revet i stykker bursdagskortene, tråkket i stykker lekene deres, sparket og slått de andre gjestene.

Han har gått så langt som å si at hvis han _må_ invitere alle, så vil han heller la være å feire bursdagen sin. Sukk.

Og hva gjør man da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268282-bursdagsproblemer/#findComment-2168339
Del på andre sider

I prinsippet er jeg helt enig i at alle bør inviteres, at man ikke skal ture fram som man vil osv.

Min sønn som snart har bursdag har sagt krystallklart fra at han ønsker bare å invitere 4-5 stykker av de 12 guttene i klassen. Årsaken er _en_ spesiell gutt som han ikke vil ha i bursdagen sin. Egentlig ville han ha invitert alle bortsett fra denne gutten, men som den empatiske gutten han er, skjønner han at det er dårlig gjort overfor han det gjelder. Da utelukker han heller majoriteten av klassen for å slippe å ha "Ole" i bursdagen sin. Ole er er krevende gutt som i følge min sønn har ødelagt i bursdagene til Mads, Christian, Jonas og Mathias de siste månedene. Sønnen min sier at bursdagsbarna har vært lei seg fordi Ole har revet i stykker bursdagskortene, tråkket i stykker lekene deres, sparket og slått de andre gjestene.

Han har gått så langt som å si at hvis han _må_ invitere alle, så vil han heller la være å feire bursdagen sin. Sukk.

Og hva gjør man da?

Da lar man vel helt klart gutten få invitere 4-5 gutter av 12, det kan jo ikke være noe problem i det hele tatt??

Synes gutten din virker veldig reflektert jeg som så dette som en løsning for å slippe å ha "Ole" i bursdagen sin.

For å utelate ett eller to barn det gjør man bare ikke..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268282-bursdagsproblemer/#findComment-2168372
Del på andre sider

Gjest En anonym mamma idag

Da lar man vel helt klart gutten få invitere 4-5 gutter av 12, det kan jo ikke være noe problem i det hele tatt??

Synes gutten din virker veldig reflektert jeg som så dette som en løsning for å slippe å ha "Ole" i bursdagen sin.

For å utelate ett eller to barn det gjør man bare ikke..

Ja, det blir nok 4-5 gutter. Men jeg føler litt på det siden det har vært en "regel" i klassen at alle inviteres. Og det ser det ut til at alle fortsetter med - bortsett fra oss.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268282-bursdagsproblemer/#findComment-2168388
Del på andre sider

Ja, det blir nok 4-5 gutter. Men jeg føler litt på det siden det har vært en "regel" i klassen at alle inviteres. Og det ser det ut til at alle fortsetter med - bortsett fra oss.

Det må være lov å feire i mindre målestokk.

Nettopp av den grunn er jeg imot "alle eller ingen". Men jeg er selvsagt imot "alle unntatt noen få" eller "alle unntatt en bestemt gruppe" (f.eks. unntatt de med glatt hår, blå øyne eller mørk hud).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268282-bursdagsproblemer/#findComment-2168396
Del på andre sider

Gjest abrahamsen

Og hva gjør man da?

Det var en slik "Ole" her også, som nesten greide å ødelegge bursdagen i fjor. Sønnen vår ville ikke invitere ham igjen i år, men vi sa at vi skulle holde kustus på ham og heller sende ham hjem dersom det ble tull. Vi gjorde det klinkende klart for denne gutten da han kom at dersom fjorårets hendelser gjentok seg ble han sendt hjem. Gutten oppførte seg ok, og alle var glade.

Men når sønnen din vil invitere 4-5 av 12 ser jeg ikke noe problem i det heletatt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268282-bursdagsproblemer/#findComment-2168399
Del på andre sider

Gjest hemmelig nick

Skjønner at du ikke vil ha unger som turer frem. Problemet vårt, er at vi har en datter som er altfor snill. Som alltid lar seg overtale hvis vi prøver, og som får vondt i hjertet omtrent, hvis hun gjør noe galt.

Dette er en av de aller første gangene hun har sagt klart fra om noe som helst - noe vi har oppmuntret til. Jeg er faktisk ikke helt sikker på om jeg ønsker å få henne til å forandre mening i denne saken. Det er ikke noe problem å få henne til å gjøre det, men hun er som sagt altfor snill til vanlig. Helt ekstremt i forhold til småsøsken.

Og hvilket signal sender vi DA? Vi har oppmuntret henne til å sette grenser og bli mer tydelig, og når hun gjør det, så sier vi at hun ikke få lov likevel?

Jeg heller mer og mer til at hun skal få bestemme selv, denne gangen. De 4 jentene kommer hun ikke til å ha mye kontakt med fremover uansett - det er bare en kjennsgjerning vi vet for mye om, vi som bor i slike sammensatte miljø.

Jeg liker absolutt ikke å bidra til at det fortsetter sånn, men i forhold til å overkjøre datteren min, så tror jeg at vi ender med det likevel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268282-bursdagsproblemer/#findComment-2168514
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...