Gå til innhold

tynn fireåring

Anbefalte innlegg

caspar1365380909

Hei! Vi er litt bekymret for vår vår sønn på 4,5 år. Han har alltid vært en slank fyr men nå i det siste har han blitt direkte mager. Vekten er 17,6 kg og han er 114,5 cm. Han har grov benbygning. Siste kontroll på helsestasjonen for 7 mnd siden var han 110 cm og 17.4 kg. Vekten i seg selv er vel kanskje ikke så viktig, men han er i tillegg veldig blek og har mørke ringer under øynene. Energien går litt opp og ned. Han tar seg ofte noen pauser i barnehagen, vil sitte på fanget og sier han er sliten, mens andre dager er det full fart.Det ble tatt blodprøver av han for et halvt års tid siden fordi han var så slapp (jern og blodsukker). Disse var fine. Avføringen er normal. Matlysten går litt opp og ned. Han er og har alltid vært, fryktelig sær i matveien. Og får han ikke noe han liker lar han bare være å spise. Han har prestert å ikke spise -noenting- på 5 dager.. da var han ett år, og gikk ned en hel kilo. Han spiser endel brød med makrell i tomat og leverpostei. Jucie, frukt og yoghurt liker han godt. Drikker også rundt to glass melk om dagen. Grønnsaker (også poteter) er helt umulig å få i ham. Spiser litt kjøtt i form av kjøttkaker, pølser ol., samt fiskepinner.Tar sanasol hver dag.Etter råd fra helsestasjonen har vi servert mat til han på linje med oss andre, der han må smake en bit. Hvis han deretter ikke vil ha er det greit. Han får ikke tilbud om annen mat da. Er det greit å fortsette slik? Han blir jo bare tynnere og tynnere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268317-tynn-fire%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min datter er 5,5 år. Hun er ca. 115 cm høy og veier litt over 18 kg. Alt av knokler synes, så jeg skulle ønske at hun fikk mer fett på kroppen. Hun er dårlig til å spise. Et måltid kan være 1/4 brødskive. Har ingen gode råd. Håper at det ordner seg etter hvert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268317-tynn-fire%C3%A5ring/#findComment-2168913
Del på andre sider

Gunnar Oftedal, barnelege

I min praksis som barnelege har jeg noen ganger møtt dette problemet. Barn som helt fra de startet med fast føde har vært uhyre utvelgende i matveien, som tilsynelatende har en lite utviklet sultfølelse og som derfor kan gå lang tid uten mat, og som når de spiser er småspisende. Likevel er det friske barn, uten mer sykdom enn barn flest. Noen er jernfattige, og trenger et lite daglig tilskudd av jern.

Din 4-åring er slank, men etter normaltabellen er han i den nedre delen, og altså ikke utenfor normalvariasjonen. Det betyr at dere har mestret situasjonen svært bra frem til nå. Jeg synes det er et godt råd dere har fått fra helsestasjonen ved at han må smake på maten, men slipper å spise den dersom han ikke liker det han får. På den annen side, må det også være riktig at dere med jevne mellomrom har til hovedrett det gutten liker, slik at dere sammen kan glede dere over pølser eller fiskepinner eller hva det måtte være.

Min erfaring er at dette er barn som fortsatt kommer til å være utvelgende i matveien, noe jeg tror at det kommer av at de har en svært godt utviklet smakssans. Likevel pleier situasjonen gradvis å bedre seg med årene. Hovedsaken er at helsa hans er god. Så lenge vekten er innen normal variasjon skulle det ikke være noe problem med hensyn til kaloritilførselen over tid. Det dere da må sørge for er at han får de vitaminene han skal ha hver dag, og vurdere om han får nok jern. Det kan tenkes at han i perioder er slapp fordi jernlagrene ikke er fullgode, slik at et lite jerntilskudd kan være hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268317-tynn-fire%C3%A5ring/#findComment-2168914
Del på andre sider

Vår 5-åring var sånn som din gutt. Veldig småspist og spiste kun når det var noe han likte ekstra godt.

Da han fylte 5, var han 100 cm og 13 kilo.

Vi valgte å heller gi han usunn mat som han spiste, istedet for å la han gå uten mat. Det ble mye knekkebrød med nugatti.

Vi sørget alltid for at det var noe som vi visste at han likte på bordet, sånn at han iallfall fikk i seg noe.

Det virket som om han i perioder hadde problemer med å svelge maten, og han bare spyttet den ut igjen.

Har din gutt problemer med det?

Etter råd fra kloke dolere fikk vi sjekket mandlene. Det viste seg at de var store.

Han ble operert før jul, og fikk fjernet mandlene og polyppene.

Det er godt å se at han nå setter pris på maten. Nå er han ikke så kresen lenger. Han spiser det meste og han koser seg med maten. Så nå har han endelig lagt på seg litt og strekt seg et par cm.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268317-tynn-fire%C3%A5ring/#findComment-2168975
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...