Gå til innhold

Skolen setter ungene i bås


Anbefalte innlegg

Gjest Helt fortvilet

Har ei datter som begynte på skolen i fjor høst. Fra første stund har skolen delt klassen i to for å ha en gruppe for de flinkeste og en for de "dummeste". Dette gjør de både i matte og norsk. Dattera mi er blitt plassert i gruppa for de som liksom er svakest. Dette gjør meg oppgitt og deprimert. *Vi har jobbet aktivt med lekser fra første dag og jeg synes hun er flink. I mine øynde har hun alltid vært en inteligent øyne. Hun greide fort å lese og øver på å skrive bokstaver. Vi har lest mye opp igjennom årene for henne. Jeg har tenkt at hun sikkert kommer til å bli noe stort. Men skolen synes altså ikke hun er så begavet kan det se ut som. Hvordan skal det da gå? Vi har som sagt jobbet flittig fra første stund. Jeg er så fortvilet at jeg har mest lyst til å grine. Tenker på hvor dårlig selvtillit hun sikkert også kommer til å få når hun skjønner hva dette går ut på.

Hvordan er det på andre skoler?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268335-skolen-setter-ungene-i-b%C3%A5s/
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi, the scorpion

    10

  • ylvali1365381015

    7

  • puttelull

    4

  • laban

    3

"inteligent jente" skulle det stå.Beklager mange skrivefeil.

Dette er jo ikke lett da..men skolen har nok gjort dette for å kunne følge opp elevene bedre, og slik at de skal få en bedre undervisning som passer for deres nivå.

Så hva vil du velge da?

At barnet er i en gruppe som underviser på hennes nivå?

eller?

At hun er i en gruppe hvor hun ikke klarer å følge med?

Når det er sagt....er det egentlig tåpelig å snakke om nivåer og div.....det er jo tross alt bare 1. klasse.

...og hva tror du barnet ditt føler når hun ser din fortvilelse ?...tror du hun føler seg vellykket da ?

Det er store forskjeller på barna på første trinnet, og i kunnskapsløftet streber de etter tilpasset undervisning. Barna tilegner seg kunnskap i forskjellig tempo, og dette har ingenting med intelligens å gjøre....husk at de bare er 6 år gamle.

Gjest helt fortvilet

...og hva tror du barnet ditt føler når hun ser din fortvilelse ?...tror du hun føler seg vellykket da ?

Det er store forskjeller på barna på første trinnet, og i kunnskapsløftet streber de etter tilpasset undervisning. Barna tilegner seg kunnskap i forskjellig tempo, og dette har ingenting med intelligens å gjøre....husk at de bare er 6 år gamle.

Må jo selvsagt skjule min fortvilelse for henne. Har diskutert dette med andre foreldre også, de er like oppgitte som meg. Bare de med unga i den beste gruppa er strålende fornøyd.

Gjest Helt fortvilet

Dette er jo ikke lett da..men skolen har nok gjort dette for å kunne følge opp elevene bedre, og slik at de skal få en bedre undervisning som passer for deres nivå.

Så hva vil du velge da?

At barnet er i en gruppe som underviser på hennes nivå?

eller?

At hun er i en gruppe hvor hun ikke klarer å følge med?

Når det er sagt....er det egentlig tåpelig å snakke om nivåer og div.....det er jo tross alt bare 1. klasse.

Jeg er svært i mot dette med gruppeinndeling. Hvert enkelt barn burde heller fått sin individuelle opplæring og ikke deles inn i grupperinger.

Annonse

Gjest Helt fortvilet

...og hva tror du barnet ditt føler når hun ser din fortvilelse ?...tror du hun føler seg vellykket da ?

Det er store forskjeller på barna på første trinnet, og i kunnskapsløftet streber de etter tilpasset undervisning. Barna tilegner seg kunnskap i forskjellig tempo, og dette har ingenting med intelligens å gjøre....husk at de bare er 6 år gamle.

Hva om den "dummeste" gruppa er for lett da mens den flinkeste er for vanskelig?

Dette er langt i fra individuell tilpasset opplæring. Det er kun en måte for at læreren skal få det så enkelt som mulig. Hva med eleven oppi det hele?

Det er ikke uvanlig at f.eks. de som kan lese, holdes adskilt fra de som ikke engang kan bokstavene. Det er urettferdig for alle parter at alle må gjøre nøyaktig det samme hele tiden.

Men hvordan gjorde de dette, hvis det skjedde "fra første stund", slik du skriver? Testet de dem på noen måte?

I så fall må de jo teste dem på nytt etter en stund, og evt. justere gruppene og den tilpassede undervisningen. Du kan spørre kontaktlæreren hvordan de har tenkt å gjøre dette. Jeg har vanskelig for å tro at pedagoger oppfatter nivået ved skolestart som noe uforanderlig.

På mange skoler, i hvert fall de med en viss størrelse, setter de uansett storgruppene (= klassene) sammen på nytt etter det første året, så det er lite sannsynlig at denne inndelingen vil vare evig.

Gjest Helt fortvilet

Det er ikke uvanlig at f.eks. de som kan lese, holdes adskilt fra de som ikke engang kan bokstavene. Det er urettferdig for alle parter at alle må gjøre nøyaktig det samme hele tiden.

Men hvordan gjorde de dette, hvis det skjedde "fra første stund", slik du skriver? Testet de dem på noen måte?

I så fall må de jo teste dem på nytt etter en stund, og evt. justere gruppene og den tilpassede undervisningen. Du kan spørre kontaktlæreren hvordan de har tenkt å gjøre dette. Jeg har vanskelig for å tro at pedagoger oppfatter nivået ved skolestart som noe uforanderlig.

På mange skoler, i hvert fall de med en viss størrelse, setter de uansett storgruppene (= klassene) sammen på nytt etter det første året, så det er lite sannsynlig at denne inndelingen vil vare evig.

Jeg har snakket med en mor som har en andreklassing. Han har hele tiden vært på samme gruppe. Det virker som det skal enormt mye til for at de skal klare å komme seg høyere opp.

De testet ut ganske tidleg hvor de sto men har inntrykk av at desse testene ikke ble tatt særlig nøye. Dattera mi knekkte lesekoden bare etter noen uker på skolen. Har hatt besøk av barn som har skrytt av å tilhøre den flinkeset gruppa. Ungene er ikke så dumme at de ikke skjønner hva dette betyr selv om vi foreldre ikke liker å tenke på det.

Selv får jeg ikke gjort så mye mere . Kan jo ikke presse henne til skolearbeid i timesvis heller.

Gjest abrahamsen

Milde himmel.... For det første er det DU som har laget "navn" på de to gruppene. Elevne tenker sikkert ikke over det engang. Ikke uten at de har hørt foreldrene snakke om det.....

Det går nok veldig bra med jenata di skal du se. Hun får undervisning som er tilrettelagt for henne. Men det kan virke som om du kunne trenge å få beina ned på jorda. Jenta di har ikke godt av at du har så enorme forventninger og krav til henne.

Jeg synes ikke du skal se negativt på dette. Det er fordel for jenta di at hun blir undervist i mindre grupper. Jo mindre gruppa er, jo bedre oppfølging får hun.

Og selvsagt er ikke barnet ditt noe dummere av den grunn. Det må du ikke tro.

Også på ungdomskolen blir man etter det første halvåret plassert i grupper med elever som ligger på noen lunde samme nivå.

Jeg har ikke inntrykk av at ungene selv gjør noe nummer ut av dette.

Gjest abrahamsen

Hva om den "dummeste" gruppa er for lett da mens den flinkeste er for vanskelig?

Dette er langt i fra individuell tilpasset opplæring. Det er kun en måte for at læreren skal få det så enkelt som mulig. Hva med eleven oppi det hele?

Det at du kaller den ene gruppa den"dummeste" sier ganske mye om deg.

Annonse

Gjest helt fortvilet

Milde himmel.... For det første er det DU som har laget "navn" på de to gruppene. Elevne tenker sikkert ikke over det engang. Ikke uten at de har hørt foreldrene snakke om det.....

Det går nok veldig bra med jenata di skal du se. Hun får undervisning som er tilrettelagt for henne. Men det kan virke som om du kunne trenge å få beina ned på jorda. Jenta di har ikke godt av at du har så enorme forventninger og krav til henne.

Jo en del elever er helt bevisste på det. Har hatt besøk av barn som har vært så kry fordi de har vært i den beste gruppa. Dattera mi har ikke skjønt det enda heldigvis. Jeg regner allikevel med at hun en dag forstår det.

Nå kalles ikke gruppene det men foredlrene vet jo hva de to gruppene innebærer.

Gjest abrahamsen

Jo en del elever er helt bevisste på det. Har hatt besøk av barn som har vært så kry fordi de har vært i den beste gruppa. Dattera mi har ikke skjønt det enda heldigvis. Jeg regner allikevel med at hun en dag forstår det.

Nå kalles ikke gruppene det men foredlrene vet jo hva de to gruppene innebærer.

De som skryter av at de er på den beste gruppa må jo ha hørt det fra noen. Eller?

Gjest helt fortvilet

Det at du kaller den ene gruppa den"dummeste" sier ganske mye om deg.

Herlighet, det var jo for å skille de to gruppene. Det er jo akkuratt slik det er selv om man ikke kan bruke de ordene. Det ser man jo på planen skolen sender ut at det er stor forskjell i vanskelightesgrad på de to gruppene.

Jeg har snakket med en mor som har en andreklassing. Han har hele tiden vært på samme gruppe. Det virker som det skal enormt mye til for at de skal klare å komme seg høyere opp.

De testet ut ganske tidleg hvor de sto men har inntrykk av at desse testene ikke ble tatt særlig nøye. Dattera mi knekkte lesekoden bare etter noen uker på skolen. Har hatt besøk av barn som har skrytt av å tilhøre den flinkeset gruppa. Ungene er ikke så dumme at de ikke skjønner hva dette betyr selv om vi foreldre ikke liker å tenke på det.

Selv får jeg ikke gjort så mye mere . Kan jo ikke presse henne til skolearbeid i timesvis heller.

Nei, jeg vet at det ikke hjelper å kalle gruppene for gul og rød, osv. Ungene forstår fort hva det gjelder uansett.

Men det har jo ingen hensikt hvis gruppene aldri justeres. Da kunne de jo like godt delt dem inn tilfeldig. Det at én elev ikke har byttet gruppe, trenger ikke å bety at systemet er statisk.

Bli enig med noen andre foreldre om at dere skal ta opp dette på foreldremøte. Det er vanskeligere å avvise dere hvis det er flere som kommer med spørsmål til samme sak. Forsøk å ikke sutre over at barna deres er stemplet, men still interesserte spørmål om hvordan de organiserer den tilpassede undervisningen og hvor ofte de evaluerer elevene og ordningen.

Gjest helt fortvilet

De som skryter av at de er på den beste gruppa må jo ha hørt det fra noen. Eller?

Det har de sikkert. Foreldrene er sikkert like stolte de og har sikkert gitt sitt barn mye skryt for å være "bedre enn de andre". Selv har jeg aldri sagt et ord om hva som er forskjellen på de to gruppene til dattera mi.

Jeg har snakket med en mor som har en andreklassing. Han har hele tiden vært på samme gruppe. Det virker som det skal enormt mye til for at de skal klare å komme seg høyere opp.

De testet ut ganske tidleg hvor de sto men har inntrykk av at desse testene ikke ble tatt særlig nøye. Dattera mi knekkte lesekoden bare etter noen uker på skolen. Har hatt besøk av barn som har skrytt av å tilhøre den flinkeset gruppa. Ungene er ikke så dumme at de ikke skjønner hva dette betyr selv om vi foreldre ikke liker å tenke på det.

Selv får jeg ikke gjort så mye mere . Kan jo ikke presse henne til skolearbeid i timesvis heller.

Det som virker negativt ved opplegget på din skole er at det bare er TO grupper. Det gir ikke rom for individuell opplæring. Og det er helt nødvendig i 1.klasse. Jeg har hørt at kunnskaps- og modenhetsnivået spenner fra 3 til 10 år for 1.klassingene.

Dersom det er tilfelle at de beholder de samme gruppene utover i 2.klasse også, så er det helt forkastelig.

Og som du sier,- ungene vet utmerket godt hvem som er flinke og ikke så flinke. Kanskje allerede i 1.klasse.

Jeg hadde tatt dette opp på foreldremøte eller foreldresamtale. Du kan spørre hvordan de tenker, og når de har planer om å omrokkere på gruppene, når ordningen skal evalueres osv.

Lykke til

Gjest Helt fortvilet

Det som virker negativt ved opplegget på din skole er at det bare er TO grupper. Det gir ikke rom for individuell opplæring. Og det er helt nødvendig i 1.klasse. Jeg har hørt at kunnskaps- og modenhetsnivået spenner fra 3 til 10 år for 1.klassingene.

Dersom det er tilfelle at de beholder de samme gruppene utover i 2.klasse også, så er det helt forkastelig.

Og som du sier,- ungene vet utmerket godt hvem som er flinke og ikke så flinke. Kanskje allerede i 1.klasse.

Jeg hadde tatt dette opp på foreldremøte eller foreldresamtale. Du kan spørre hvordan de tenker, og når de har planer om å omrokkere på gruppene, når ordningen skal evalueres osv.

Lykke til

Takk skal du ha, det var et lurt forslag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...