Gå til innhold

Skolen setter ungene i bås


Anbefalte innlegg

Jeg er svært i mot dette med gruppeinndeling. Hvert enkelt barn burde heller fått sin individuelle opplæring og ikke deles inn i grupperinger.

Ja er helt enig med deg på det punktet. Men det er nok desverre umulig med dagens skoleøkonomi.

Fortsetter under...

  • Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi, the scorpion

    10

  • ylvali1365381015

    7

  • puttelull

    4

  • laban

    3

Gjest abrahamsen

Herlighet, det var jo for å skille de to gruppene. Det er jo akkuratt slik det er selv om man ikke kan bruke de ordene. Det ser man jo på planen skolen sender ut at det er stor forskjell i vanskelightesgrad på de to gruppene.

Da har lærerne gjort en utrolig dårlig jobb. De burde "dekket" over dette på en eller annan mæte. Min sønns klasse ble delt inn på nytt i andre klasse, men ingen av oss aner hva de har gått etter ved inndeling. De får lik ukeplan.

Lærerne burde være såpass pedagogiske syns jeg.

Gjest abrahamsen

Da har lærerne gjort en utrolig dårlig jobb. De burde "dekket" over dette på en eller annan mæte. Min sønns klasse ble delt inn på nytt i andre klasse, men ingen av oss aner hva de har gått etter ved inndeling. De får lik ukeplan.

Lærerne burde være såpass pedagogiske syns jeg.

Med mine utrolige mange skrivefeil ville jeg nok havnet i samme gruppe som din datter;o)

Det har de sikkert. Foreldrene er sikkert like stolte de og har sikkert gitt sitt barn mye skryt for å være "bedre enn de andre". Selv har jeg aldri sagt et ord om hva som er forskjellen på de to gruppene til dattera mi.

Jeg skjønner ikke at du gidder å bekymre deg allerede nå i så tidlig skolealder.

Datteren din skal gå på skole i mange år og hvor flink din datter er nå, sier lite om hvor flink hun vil være senere.Ro deg helt ned. Du har ingeting å bekymre deg for.

Jeg kan gi deg et lite eksempel på hvor fort ting kan endre seg.

Min eldste datter kunne ikke lese da hun begynte på skolen. Jeg hadde ikke gjort noe forsøk på å lære henne det før skolestart.

Da hun begynte på skolen var det mange som kunne å lese allerede da startet.

Nå går hun i 10-ende klasse og i fjor våres fikk hun den høyeste snittkarakteren i klassen (i følge henne selv).

Min sønn kunne lese da han begynte på skolen. Jeg hadde øvd med han og han var flink.

Men alt går litt saktere med han og i 5-klasse ble han tatt ut i en egen gruppe for å bedre lesehastigheten. Han hadde god leseforståelse, var grundig, men leste sakte.

ynes det var kjempepositivt jeg. Det tydet på at skolen gjorde noe for å heve nivået hans.

Som du skjønner kan ting endre seg fort og hvis du mener at din datter er inteligent, kan det godt hende du fortsatt har rett i det, selv om hun akkurat nå ikke ligger på det høyeste nivået.

Ting kan endre seg fort og de kan ha flinkere og svakere perioder gjennom hele skoletiden og du skal bare se positivt at skolen setter inn ressursene på riktig måte.

Det hadde vært mye verre om skolen ikke hadde sett din datter og hva slags nivå hun ligger på.

HÆ!!! Har de delt opp klassen i "flinke" og "dumme"????

Jeg trodde ikke det var lov. I alle fall trodde jeg ikke at det ble gjort.

Nei, dette hadde jeg ikke tolerert!

Hos oss er barna delt inn i 5 grupper. Det er skoleflinke og mindre skoleflinke på alle gruppene.

Du må ta opp dette med læreren, evt. med rektor. Man kan bare ikke gjøre slik!

Da har lærerne gjort en utrolig dårlig jobb. De burde "dekket" over dette på en eller annan mæte. Min sønns klasse ble delt inn på nytt i andre klasse, men ingen av oss aner hva de har gått etter ved inndeling. De får lik ukeplan.

Lærerne burde være såpass pedagogiske syns jeg.

Sønnen min går på en av landets største skoler.

Der ble hele 2. klasse delt inn i mattegrupper etter en test som var lik for hele kullet.

Gruppene hadde selvsagt nøytrale navn, og de skulle bestå i noen uker, ikke året ut.

Men det hang en oversikt over gruppene på døra til klasserommet, med alle navnene. Det var jo greit nok - det er mange barn på det kullet.

Like greit var det ikke at de hadde skrevet poengene på testen over hver gruppe. Overskriftene over hver gruppe var altså "Gul (0 - 24) Rød (25 - 49)" osv., med alle navnene under.

Jeg har også pleid å tro at slike historier er litt overdrevne og stammer fra ambisiøse foreldre. Men den lista så jeg selv. Poengene ble riktignok raskt sladdet bort da læreren oppdaget at vi leste den.

Den hadde da hengt framme under en åpen kveld for forekldrene på hele kullet. For ungene hadde den vært der i flere dager - og mange av dem kan lese.

Annonse

Gjest abrahamsen

Sønnen min går på en av landets største skoler.

Der ble hele 2. klasse delt inn i mattegrupper etter en test som var lik for hele kullet.

Gruppene hadde selvsagt nøytrale navn, og de skulle bestå i noen uker, ikke året ut.

Men det hang en oversikt over gruppene på døra til klasserommet, med alle navnene. Det var jo greit nok - det er mange barn på det kullet.

Like greit var det ikke at de hadde skrevet poengene på testen over hver gruppe. Overskriftene over hver gruppe var altså "Gul (0 - 24) Rød (25 - 49)" osv., med alle navnene under.

Jeg har også pleid å tro at slike historier er litt overdrevne og stammer fra ambisiøse foreldre. Men den lista så jeg selv. Poengene ble riktignok raskt sladdet bort da læreren oppdaget at vi leste den.

Den hadde da hengt framme under en åpen kveld for forekldrene på hele kullet. For ungene hadde den vært der i flere dager - og mange av dem kan lese.

Det er jo helt vanvittig dårlig av lærerne. De burde være mer oppegående enn som så.

Jeg aner ikke hva de har gått etter ved inndeling og jeg bryr meg heller ikke.

Gjest vi har det slik her også

Her ble 1. klasse delt i 3 utfra leseferdigheter. Denne tredelingen benyttes også til matematikk.

3 delinen skulle justeres ble vi fortalt, men den er nå langt ut i 2. klasse fortsatt den samme.

Ungene oppfattet raskt at den ene gruppen var "dårligere" enn de andre to - som var likeverdige. De hadde egne lekser, gikk ut av klasserommet osv.

Problemet er at den "dårligste" gruppen har blitt holdt igjen - og dermed ligger langt bak resten av klassen.Og da er det ikke lett å komme seg ut av gruppen.

Jeg vet at enkelte foreldre er helt fortvilet her! Heldigvis er min 2. klassing ikke i den dårligste gruppe - og slipper stigmatiseringen.

Her hjemme er vi raske til å korrigere evt. kommentarer om gruppene.

Jo en del elever er helt bevisste på det. Har hatt besøk av barn som har vært så kry fordi de har vært i den beste gruppa. Dattera mi har ikke skjønt det enda heldigvis. Jeg regner allikevel med at hun en dag forstår det.

Nå kalles ikke gruppene det men foredlrene vet jo hva de to gruppene innebærer.

Må bare spørre: HVem har fortalt disse elevene at de er i den "beste" gruppa?!

Nemlig, - foreldrene!

Alle elever har rett på tilpassa opplæring, og hvordan i huleste skal en lærer klare det, uten å få dele klassa etter evner!?

Jeg er svært i mot dette med gruppeinndeling. Hvert enkelt barn burde heller fått sin individuelle opplæring og ikke deles inn i grupperinger.

Jeg i teorien enig med deg, men i en klasse med 20 elever, og hver sin individuelle plan.... Vel, der ville ikke jeg jobba!

Men- måten lærerene på denne skolen har takla denne gruppeinndelinga, er forkastelig, det er jeg forsåvidt enig i.

Men jeg har også sett at slike grupper har noe for seg:

I 7.klasse var 4 elever utrolig dårlige lesere; de kunne bokstavene, men fikk ikke med seg innholdet. Det ble da sendt ut skriv til _alle_ hjemmene i klassa, med forespørsel om eleven ville være med på et "lesekurs" over 8 uker. Det var fritt frem for alle som ville, det var ingen tvang for dem som trengte det.

Resultat: alle de 4 som trengte det, ble med på kurset, og ingen andre. Ingen av de andre elevene kommenterer heller, når disse 4 går ut for å gå på lesekurset.

Denne måten funka kjempefint!

Så du burde kanskje ta en prat med læreren, men også prøve å senke dine egne forventninger i forhold til dattera di!

Hvor fort hun kan lese og skrive og regne pr nå sier ikke nødvendigvis noe om intelligensen. Hvis dette blir et problem at de i den gruppa som trenger mer oppfølging begynner å føle seg dumme i forhold til de andre, syns jeg det er tema for et foreldremøte f.eks.

Jeg kan som et apropos nevne at jeg kunne skrive og lese språk nr 1 i en alder av 3, tospråklig både muntlig og skriftlig i en alder av rundt 4, nærmere 5. Men jeg er ikke medlem av mensa i dag! Jeg er ikke spesielt skolesterk, uten at jeg har gjort det dårlig. Jeg ville antagelig ha havnet i den "sterke" gruppa i klassen til datteren din, men det har ikke noe med intelligens å gjøre.

ylvali1365381015

Sørgelig å lese dette!

Lærerens forventninger har mye å si for et barns akademiske selvtillit, og i sin tur egne forventninger til prestasjoner. Dersom hun får lave forventninger vil innsatsen sannsyligvis også synke. Og dersom hun identifiserer seg med en "svak" gruppe, (bare det at denne kategorien eksisterer for barna er jo ille) vil hun jo etterhvert definere seg selv som "svak", hva nå det måtte bety for hennes selvbilde.

Ta det opp med andre foreldre og med lærer og rektor.

Det virker som et rimleig upedagogisk opplegg.

fei1365380229

Kan ikke tenke meg at de setter navn på gruppene slik som du skriver.

Hvordan skal lærerne få lov til å ta hensyn til nivået til elevene hvis alle foreldre skal reagere som om "min" unge er glup så. Kanskje det at din datter får litt ekstra hjelp nå gjør at hun lærer mer.

Min sønn var i lesegruppe for han hadde problemer med konsentrasjonen når han var yngre og takk for det, da lærte han noe. Det var heldigvis ingen som fortalte han at han var dum. Nå går han i 9.kl og er en av de flinkeste i klassen.

Ikke var så negativ til alt lærerne gjør - det smitter på barnet ditt.

Annonse

ylvali1365381015

Kan ikke tenke meg at de setter navn på gruppene slik som du skriver.

Hvordan skal lærerne få lov til å ta hensyn til nivået til elevene hvis alle foreldre skal reagere som om "min" unge er glup så. Kanskje det at din datter får litt ekstra hjelp nå gjør at hun lærer mer.

Min sønn var i lesegruppe for han hadde problemer med konsentrasjonen når han var yngre og takk for det, da lærte han noe. Det var heldigvis ingen som fortalte han at han var dum. Nå går han i 9.kl og er en av de flinkeste i klassen.

Ikke var så negativ til alt lærerne gjør - det smitter på barnet ditt.

Man skal stille seg kritisk til det lærere gjør. Som til alt annet, deriblant egen innsatss som forelder. Det er en del av foreldreoppgaven det.

Særlig nå som det forventes at foreldrene skal ha medansvar for barns læring, engasjere seg og bidra i andre (og mer praktiske sammenhenger) må man kunne forvente at det gir en viss inflytelse.

Vi skal da ikke forholde oss passivt til hvordan barna våre har det på skolen? Enten det gjelder elevene imellom eller læringsmiljøet.

Jeg synes dette hørtes uheldig ut. Og er det ting man lurer på eller vil kritisere, er det bra at det er høyde for debatt og refleksjon rundt lærernes arbeid.

Er det gjennomtenkt må de kunne stå inne for det, forklare hva tanken er.

Og gjerne gjøre ting på en litt annen måte dersom foreldrene mener det er uheldig overfor barna.

Gjest Helt fortvilet

Kan ikke tenke meg at de setter navn på gruppene slik som du skriver.

Hvordan skal lærerne få lov til å ta hensyn til nivået til elevene hvis alle foreldre skal reagere som om "min" unge er glup så. Kanskje det at din datter får litt ekstra hjelp nå gjør at hun lærer mer.

Min sønn var i lesegruppe for han hadde problemer med konsentrasjonen når han var yngre og takk for det, da lærte han noe. Det var heldigvis ingen som fortalte han at han var dum. Nå går han i 9.kl og er en av de flinkeste i klassen.

Ikke var så negativ til alt lærerne gjør - det smitter på barnet ditt.

De får da absolutt ikke noe mere hjelp. Gruppene er like store og de har en lærer på hver gruppe. Gruppene har egne navn og de sender ut arbeidsplaner hvor vi får se hva de to gruppene skal gjøre. Vanskelighetgraden på de to gruppene er også helt tydelig. Gruppe 1 får alltid oppgaver som er vanskeligere og lenger fremme enn de på gruppe 2. Dette ser alle foreldrene.

Hadde jeg visst om dette opplegget før hun begynte på skolen ville jeg vurdert steinerskolen. Det er ikke lett å være foreldre heller, føler det blir jo galt samme hva jeg gjør jo når jeg leser en del av innleggene her. Heldigvis er det flere som skjønner problemet også.

ylvali1365381015

Må bare spørre: HVem har fortalt disse elevene at de er i den "beste" gruppa?!

Nemlig, - foreldrene!

Alle elever har rett på tilpassa opplæring, og hvordan i huleste skal en lærer klare det, uten å få dele klassa etter evner!?

Min mor er lærer på barneskole på 35. året. Hun gir individelle ukeplaner. Det er slett ikke vanskelig å gjøre det mindre synlig enn å dele inn klassen i to!

Det hørtes ut som den gammeldags kursplanordningen de hadde for tretti år siden. Det var stigmatiderende, det var derfor den forsvant!

Gjest abrahamsen

Min mor er lærer på barneskole på 35. året. Hun gir individelle ukeplaner. Det er slett ikke vanskelig å gjøre det mindre synlig enn å dele inn klassen i to!

Det hørtes ut som den gammeldags kursplanordningen de hadde for tretti år siden. Det var stigmatiderende, det var derfor den forsvant!

Ja, det skulle være veldig enkelt å lage to ukeplaner.

ylvali1365381015

De får da absolutt ikke noe mere hjelp. Gruppene er like store og de har en lærer på hver gruppe. Gruppene har egne navn og de sender ut arbeidsplaner hvor vi får se hva de to gruppene skal gjøre. Vanskelighetgraden på de to gruppene er også helt tydelig. Gruppe 1 får alltid oppgaver som er vanskeligere og lenger fremme enn de på gruppe 2. Dette ser alle foreldrene.

Hadde jeg visst om dette opplegget før hun begynte på skolen ville jeg vurdert steinerskolen. Det er ikke lett å være foreldre heller, føler det blir jo galt samme hva jeg gjør jo når jeg leser en del av innleggene her. Heldigvis er det flere som skjønner problemet også.

Dette høres som sagt ut som det kursplanopplegget norsk skole hadde for omlag førti år siden, og som opphørte fordi det var så stigmatiserende for barna!

Min mor er lærer, hun gir individuelle ukeplaner. Det er mange andre muligheter, dersom man vil differensiere undervisningen, enn å dele klassen i to!!

Et gjennomført dårlig opplegg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...