Gå til innhold

Skolen setter ungene i bås


Anbefalte innlegg

Er det ikke bra at jenta di får undervisning på sitt nivå, da?

Hos oss har de ikke inndeling i grupper, men de har ulike lekser ettersom hvilket nivå de er på.

Hadde de enda delt inn i grupper etter nivå litt oftere, så hadde ikke min guttunge kjeda seg sånn på skolen? "Jeg KAN jo dette!" gråt han fortvilet her forleden da de skulle regne eeendaaa flere oppgaver med kronestykker, tiere og femtilapper. -vi har altså litt motsatt problem, men det er like fortvilende nesten.

Jneta di får ihvertfall utfordringer på sitt nivå og lærer å jobbe for å bli bedre. DET er verdifullt, det!

Fortsetter under...

  • Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi, the scorpion

    10

  • ylvali1365381015

    7

  • puttelull

    4

  • laban

    3

hidi, the scorpion

Har ikke lest noen svar.

Med din innstillibg kommer hun til å bli et vrak!

Min datter har lese/skrivevansker på skolen, men er struttende full av selvtillit! Hun er 13 år.

Min datter vil også "bli" noe, og det blir hun.

Med så negativt tenkende foreldre som deg, må det jo gå galt.

Hva med å oppmuntre din datter stedet for å tenke 20 år fremover?

Jeg får sure oppstøt av foreldre som deg!

hidi, the scorpion

Som andre her også skriver finnes det mye bedre metoder enn å dele barna opp i to grupper. Slik gruppeinndeling som denne skolen har er ikke helt vanlig praksis heller. Vi er også mange som er imot et slikt opplegg som skolen har men en skjønner også at det er en risk å ta ved å kritisere. For ikke lenge siden kunne man lese i media at foreldre som klaget på at deres barn ble mobbet bare lagde ris til egen bak. Foreldrene ble da selv mobbet av lærerne. Har desverre sett alt for mange dårlige lærere og jeg er blitt ganske så redd for å si i fra. Dette er det som gjør meg motløs. Jeg synes derfor det bra å lufte problemet her.

At du ikke ser bedre løsninger enn en slik gruppeinndeling er jo også meget betenkelig.

Jeg synes DU er meget betenkelig!

Gjest sjøstjerna

Har ikke lest noen svar.

Med din innstillibg kommer hun til å bli et vrak!

Min datter har lese/skrivevansker på skolen, men er struttende full av selvtillit! Hun er 13 år.

Min datter vil også "bli" noe, og det blir hun.

Med så negativt tenkende foreldre som deg, må det jo gå galt.

Hva med å oppmuntre din datter stedet for å tenke 20 år fremover?

Jeg får sure oppstøt av foreldre som deg!

Fint at du kommer med synspunkt om selvtillit etc.

Ikke like bra at ble ufin og frekk mot trådstarter...

Gjest sjøstjerna

Ta det med ro.

Ingen tviler vel på at dere har gjort en god jobb. Og barnet er ikke "mindre begavet" bare fordi hun er på den ene eller den andre gruppa!

Forøvrig så kan slike ting endre seg underveis. Har hatt barn i en gruppe som er flyttet til annen gruppe underveis. Og mitt barn er ikke noe unntak i klassen.

Viktig for oss alle å oppmuntre barna våre, og hjelpe dem som før- på barnets premisser. Hjelp barnet til god selvtillit.

Også til å ha god selvtillit- til tross for at ikke barnet feks blir verdensmester i svømming.

Dvs vi må lære barnet vårt å takle at de ikke ER best i alt - også. Det er viktig.

Lær barnet og elske seg selv, uansett. Selvtillit og godt selvbilde er godt å ha i bunnen når man skal lære seg ting.

Da min jente begynt i andre klasse fikk vi vite at de ville prøve å sette sammen eks de med konsentrasjonsproblem, dårlig hørsel mm, i samme gruppe. Men at gruppen også måtte ha andre elever for at klassene/gruppene skulle bli like store. De tre klassene jobbet mest i blandet grupper og vi har ikke merket noe negativt om det.

Jeg tror du skal ha dette i bakhodet. Ditt barn er sikkert skoleflink, de kan ikke ha en full klasse bare med elever som trenger ekstra hjelp og støtte. Og skulle det nå være slik at ditt barn er en av dem, så setter du selvfølgelig pris på det? Sånt styrkes selvtilliten, at de lærer noe vet du. Ikke fortvil, snakk med læreren om dette!

Annonse

hidi, the scorpion

Fint at du kommer med synspunkt om selvtillit etc.

Ikke like bra at ble ufin og frekk mot trådstarter...

Jeg hadde forsvart min datter med nebb og klør!

Men jeg hadde ikke vært "deppa" hvis hun ikke oppnådde _mine_ krav!

Min datter , er en egen person, med sine svakheter og sterke sider, hva er din?

Gjest abrahamsen

Det er sjelden man trenger å lage helt individuelle planer for alle elevene i en klasse. De fleste ligger på noenlunde samme nivå og disse kan få en felles plan. De som enten ligger litt over eller litt under i noen/alle fag, får sin egen individuelle plan. Planene ser helt like ut, bortsett fra at sidetall, mengde osv kan variere. Min erfaring er at i en klasse med f.eks. 25 elever, så er det tre-fire som bør ha individuelle planer.

Jeg er enig med deg, men det var noen lenger oppe her som mente at det burde være, eller at none brukte individuelle ukeplaner på alle elevene.

De får da absolutt ikke noe mere hjelp. Gruppene er like store og de har en lærer på hver gruppe. Gruppene har egne navn og de sender ut arbeidsplaner hvor vi får se hva de to gruppene skal gjøre. Vanskelighetgraden på de to gruppene er også helt tydelig. Gruppe 1 får alltid oppgaver som er vanskeligere og lenger fremme enn de på gruppe 2. Dette ser alle foreldrene.

Hadde jeg visst om dette opplegget før hun begynte på skolen ville jeg vurdert steinerskolen. Det er ikke lett å være foreldre heller, føler det blir jo galt samme hva jeg gjør jo når jeg leser en del av innleggene her. Heldigvis er det flere som skjønner problemet også.

Men kjære deg da..

Er det ikke bedre at din datter er i en gruppe der hun får følelsen av å mestre, enn at hun er i en gruppe hvor hun føler at alle andre er flinkere?

Du virker å ha så lite tiltro til skolen, at jeg er redd du heller overfører dine egne fordommer til datteren din, heller enn å hjelpe henne videre.

Gjest helt fortvilet

Er det ikke bra at jenta di får undervisning på sitt nivå, da?

Hos oss har de ikke inndeling i grupper, men de har ulike lekser ettersom hvilket nivå de er på.

Hadde de enda delt inn i grupper etter nivå litt oftere, så hadde ikke min guttunge kjeda seg sånn på skolen? "Jeg KAN jo dette!" gråt han fortvilet her forleden da de skulle regne eeendaaa flere oppgaver med kronestykker, tiere og femtilapper. -vi har altså litt motsatt problem, men det er like fortvilende nesten.

Jneta di får ihvertfall utfordringer på sitt nivå og lærer å jobbe for å bli bedre. DET er verdifullt, det!

Du skriver: "Hos oss har de ikke inndeling i grupper, men de har ulike lekser ettersom hvilket nivå de er på."

Dere er heldige,skulle gjerne hatt dattera mi på den skolen for det er akkuratt slik jeg mener skolen vår også burde hatt den.

Hun får jo ikke undervisning rettet på sitt nivå når de deler de inn i slike grupper. Hun får for lette oppgaver mens den andre gruppa kanskje er for vanskelig. Skolen har absolutt ikke individuell tilpasset opplæring men har stigmatisert de. Det er denne stigmatiseringen jeg ikke liker. Les de andre innleggene mine også så skjønner du kanskje litt mere.

Gjest Helt fortvilet

Ta det med ro.

Ingen tviler vel på at dere har gjort en god jobb. Og barnet er ikke "mindre begavet" bare fordi hun er på den ene eller den andre gruppa!

Forøvrig så kan slike ting endre seg underveis. Har hatt barn i en gruppe som er flyttet til annen gruppe underveis. Og mitt barn er ikke noe unntak i klassen.

Viktig for oss alle å oppmuntre barna våre, og hjelpe dem som før- på barnets premisser. Hjelp barnet til god selvtillit.

Også til å ha god selvtillit- til tross for at ikke barnet feks blir verdensmester i svømming.

Dvs vi må lære barnet vårt å takle at de ikke ER best i alt - også. Det er viktig.

Lær barnet og elske seg selv, uansett. Selvtillit og godt selvbilde er godt å ha i bunnen når man skal lære seg ting.

Selvsagt oppmuntrer jeg henne og jeg er glad for hver dag hun ikke har skjønt hva de to gruppene innebærer. Jeg har diskutert dette med lærere som ikke praktiserer som vår skole og de er helt enig med meg.

Gjest girasol

Alle barn uansett skole og skoletrinn har KRAV på tilpasset opplæring! TILPASSET oppleæring. Jeg skal si deg det at det er ikke alltid like lett å gjennomføre i full klasse! Og særlig gjelder dette fag som matte og språk. I Norge er det noe som heter at det ike er "lov" med organisert differensiering, og dette betyr at vi ikke skal lage to klasser der den ene kun kan oppnå et visst læringsnivå, og den andre kan kjøre fullt ut i følge normert læreplan. At man derimot lager mindre grupper etter nivå er og MÅ være helt akseptabelt! Dessuten er det sånn at ingen klasser er svart/hvit på den måten at enten er du i toppen av læringssjuktet eller i bunnen!

Det er flere måter å dele en klasse på i fag som disse - du kan f.eks.dele klassen helt i to - da får du barn som er midt på treet og oppover i den ene gruppa og midt på treet og nedover i den andre. Jeg tipper det er det som er gjort i deres tilfelle. En annen måte kan være å sette de 5-6 svakeste sammen og ellers kjøre full klasse (det er mer stigmatiserende i mine øyne!) eller man kan sette de 5-6 sterkeste sammen... den siste modellen er kanskje enklere for elevene å forholde seg til - men langt vanskeligere for læreren(e) fordi det er en kjennsgjerning at svakere elever trenger mer konkret oppfølging enn sterkere (ikke misforsatå - sterke elever trenger og like mye oppfølging - men på en annen måte!)

Så alt i alt synes jeg ikke du trenger å fortvile, men ta heller en prat med læreren(e) og hør akkurat hva de tenker om ditt barn.

Annonse

Gjest girasol

Som sagt så er de inndelt i to grupper i matte og norsk. Dattera mi tilhører den dårligste gruppa i begge gruppene. Vi har gjort det vi kan gjøre for at hun skal lykkes. Jeg får ikke gjort annet enn å ta det opp med skolen og håpe at det blir bedre eller risikere at det blir verre (du vet jo at enkelte lærere tåler jo ikke kritikk), vi kan vurdere å flytte henne over på en annen skole men de ligger langt unna og dumt i forhold til venner eller vi kan sitte passive og se at vår datter kan få problemer med selvtilliten etterhvert som det går opp for henne at hun ikke får det så bra til som de andre selv om hun jobber hardt. Alt dette hadde vi sluppet og tenkt på om læreren hadde individuell tilpasset opplæring. Slik det er nå så tror jeg gruppe 1 er for lett og gruppe 2 er for vanskelig for henne.

"vår datter kan få problemer med selvtilliten etterhvert som det går opp for henne at hun ikke får det så bra til som de andre selv om hun jobber hardt."

Jeg skjønner altså ikke helt hvorfdan du kan mene at selvtilliten til et barn står og faller på hva slags nivå det er på en gruppe hun arbeider i!...?

Det må da være langt vanskeligere å forholde seg til å henge etter de andre rundt seg, og at alle skal undervises på samme måten? For det er ofte DET det gjelder skjønner du! Det er snakk om ulike undervisningsMÅTER ofte, tilpasset ulike barn!

Gjest abrahamsen

Du skriver: "Hos oss har de ikke inndeling i grupper, men de har ulike lekser ettersom hvilket nivå de er på."

Dere er heldige,skulle gjerne hatt dattera mi på den skolen for det er akkuratt slik jeg mener skolen vår også burde hatt den.

Hun får jo ikke undervisning rettet på sitt nivå når de deler de inn i slike grupper. Hun får for lette oppgaver mens den andre gruppa kanskje er for vanskelig. Skolen har absolutt ikke individuell tilpasset opplæring men har stigmatisert de. Det er denne stigmatiseringen jeg ikke liker. Les de andre innleggene mine også så skjønner du kanskje litt mere.

På min sønns skole er det heller ikke inndelt etter nivå. (tror jeg da) Det medfører at han, som er meget dyktig i mattematikk, kjeder seg noe voldsomt i disse timene. Han får lekser som er tilpasset de svakeste og gjør leksene i rekordfart. Men det er vel noe man bare må godta? For man vil jo ikke ha slike inndelinger der de som har kommet lengst blir i en gruppe og de som ikke har kommet så langt i en annen?

Gjest Helt fortvilet

På min sønns skole er det heller ikke inndelt etter nivå. (tror jeg da) Det medfører at han, som er meget dyktig i mattematikk, kjeder seg noe voldsomt i disse timene. Han får lekser som er tilpasset de svakeste og gjør leksene i rekordfart. Men det er vel noe man bare må godta? For man vil jo ikke ha slike inndelinger der de som har kommet lengst blir i en gruppe og de som ikke har kommet så langt i en annen?

Hvis du hadde giddet å lest innleggene mine før du svarte så hadde det vært fint.

Jeg er VELDIG for indiviuell tilpasset opplæring det har ikke noe med det å gjøre. For meg er det heller ikke et mål at dattera mi skal komme på den andre gruppa. Det er ikke der det ligger.

Hvis lærerne vil så kan de lage et opplegg som er tilpasset den enkelte elev. Mange andre lærere på andre skoler klarer jo det. Jeg mener det er den beste måten for barna for da kan elevene utvikle seg i sitt eget tempo. Slik det er nå så går jo enkelte barn "i den beste" gruppa" og føler seg bedre enn de som er i den "dårligste". Ja jeg kaller en spade for en spade for jeg regner med hva det betyr. Som sagt har jeg hatt besøk av barn som har skrytt over å være blant de flinkeste. Hvordan tror du slikt kan oppleves for dattera mi? Jeg har fått inntrykk av at barn er blitt veldig bevisst på hvem som tilhører de "dårligste" og de "beste". Dette skaper hverken godt miljø eller en god selfølelse for de svakeste.

Gjest abrahamsen

Hvis du hadde giddet å lest innleggene mine før du svarte så hadde det vært fint.

Jeg er VELDIG for indiviuell tilpasset opplæring det har ikke noe med det å gjøre. For meg er det heller ikke et mål at dattera mi skal komme på den andre gruppa. Det er ikke der det ligger.

Hvis lærerne vil så kan de lage et opplegg som er tilpasset den enkelte elev. Mange andre lærere på andre skoler klarer jo det. Jeg mener det er den beste måten for barna for da kan elevene utvikle seg i sitt eget tempo. Slik det er nå så går jo enkelte barn "i den beste" gruppa" og føler seg bedre enn de som er i den "dårligste". Ja jeg kaller en spade for en spade for jeg regner med hva det betyr. Som sagt har jeg hatt besøk av barn som har skrytt over å være blant de flinkeste. Hvordan tror du slikt kan oppleves for dattera mi? Jeg har fått inntrykk av at barn er blitt veldig bevisst på hvem som tilhører de "dårligste" og de "beste". Dette skaper hverken godt miljø eller en god selfølelse for de svakeste.

Vet du, jeg tror egentlig ikke det burde ha noe å si for jenta di så lenge du greier å verdsette henne for den hun er og ikke utfra hvilken gruppe hun er på. For jeg har lest alle innleggene dine, og det er det at hun er på den svakeste gruppen som er din bekymring. Iallefall er det det som kommer ut av dine innlegg.

Min sønn forteller i ny og ne om elever som ikke er sp flinke til ditt og datt, for de vil jo se det UANSETT inndeling!! Men da sier jeg bare at slik er vi mennesker, noen lærer fort og andre lærer litt saktere. De som ikke er så flinke i en ting er sikkert kjempeflink i noe annet.

Kanskje det er en tanke? Kansjke du kan bruke det også overfor de elevene som skryter av seg selv?

Gjest girasol

Det er det ingen lærere som har i barnetrinnet.

Nei sorry! Jeg forhasta meg til å komme med en personlig tilbakemlding, ikke helt på sin plass egentlig... Jeg jobber ikke i småskolen nei. Menkravet om individuell tilpasning følger elevene helt ut av vidergeående - så problemstillingen er der også for oss som jobber med eldre barn.

Likevel ser jeg jo at jeg ikkeskriver inn i din situasjon med akkurat det utbruddet ;-) Beklager.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...