Gå til innhold

Småbarnsmark. (Ikke spis mens du leser dette!)

Anbefalte innlegg

Dette er et helt ukjent territorium for meg, så jeg må søke råd hos dere, o ærede dolere.

Fredag oppdaget jeg en liten mark i stumpen på minstemann på 16 mnd. Ved neste bleieskift så min mann også en mark.

Dette var på ettermiddagen.

Lørdag kjøpte jeg markkur til hele familien. Men av varierende årsaker fikk vi ikke startet på lørdag.

Men vi så heller ikke noe mer mark hos minstemann den lørdagen.

Sjekket jentene, og så ikke noe der. Og de sier de heller ikke er plaget med kløe.

Min mann og jeg er heller ikke plaget med kløe.

Og jeg har sjekket avføringen min (bare med øynene da), og ikke sett noe mark.

Så vi bestemte da utpå søndagen at vi skulle avvente med kuren til det evt. kommer flere mark.

Mandag middag så jeg 1 mark til hos minstemann. Men siden det har jeg ikke sett noen fler.

Hva gjør vi nå? Skal hele familien ta markkkur likevel? Skal vi avvente til det evt. blir flere marker?

Æsj, jeg synes dette er skikkelig ekkelt. Men så tenker jeg på det med lusa som har blitt resistent mot lusemidlene pga overforbruk. Jeg vil jo nødig at det skal skje med barnemarken også.

Er det noen som har noen gode kommentarer eller erfaringer å komme med til meg?

Jeg vil legge til at jeg har sjekket bæsjebleiene til minstemann ganske nøye for å se om det er noe mark der. De 3 markene vi har funnet har vært i anus.

Fortsetter under...

Tusen takk for svar alle sammen.

Da blir det markkur på oss.

Jeg hadde en formening om at om man hadde mark så var det mange. Men da er det ikke slik.

Så har jeg lært noe i dag også :)

Men er det noen som vet hvordan lillemann kan ha fått mark i seg? Han har ikke "lekt" med noe avføring på "my watch" i alle fall.

Annonse

Tusen takk for svar alle sammen.

Da blir det markkur på oss.

Jeg hadde en formening om at om man hadde mark så var det mange. Men da er det ikke slik.

Så har jeg lært noe i dag også :)

Men er det noen som vet hvordan lillemann kan ha fått mark i seg? Han har ikke "lekt" med noe avføring på "my watch" i alle fall.

Utall muligheter.

Reveflatmark f eks er dødelig, eggene spres med vinden og finnes på f eks uvasket frukt/bær. I Bayern er det forbudt å plukke bær og sopp pga denne marken.

Hvalkveis-mark er også dødelig og finnes i nesten all fisk. Rå fisk er derfor farlig.

Utall muligheter.

Reveflatmark f eks er dødelig, eggene spres med vinden og finnes på f eks uvasket frukt/bær. I Bayern er det forbudt å plukke bær og sopp pga denne marken.

Hvalkveis-mark er også dødelig og finnes i nesten all fisk. Rå fisk er derfor farlig.

Det var da voldsomt ;-)

Utall muligheter.

Du er herved kåret til DOL's Dramaqueen!!!

;-)

Du er herved kåret til DOL's Dramaqueen!!!

;-)

Hvalkveisen er i hvert fall godt synlig i fisken her til lands. Det er mye av den hele vintern. I fiskebutikkene og foredlingsbedriftene ser de mark hver dag. Men de fjerner den når de ser den. Den tåler ikke koking og frysing da.

http://www.apollon.uio.no/vis/art/2006_2/Artikler/matHvalkveis

Annonse

Jeg hadde barnemark utallige ganger i oppveksten, og det er noe ordentlig herk! Klør noe aldeles for j...

Ta kuren, være nøye på håndhygienen (det er fort gjort å klø seg bak, glemme seg og putte fingrene i munnen for små unger), og pass for all del på å ta kuren igjen etter 8 dager eller hva det er for da klekkes nye egg.

Gjest Been there, done that...

Jeg har bare noen tilleggskommentarer til det med småmark. Den kommer ikke ut med avføringen, og det er ikke avføring som smitter. Den kommer som regel ut om natten, legger egg og dør. Man blir smittet om man får eggene i munnen. F.eks. ved å klø seg bak og få egge påfingerene. Eggene kan også dette ut av trusa, henge seg opp i støv og hvirvles opp. Eggene lever i opp til 3 uker.

Mine barn har blitt smittet i barnehagen. Tror det er vanligst for barn som har sluttet med bleie. (Går på do selv, men er ikke alltid så nøye med hygienen.) Vi voksne hadde ikke symptomer, men vi tok tablettene. Dere bør si fra til barnehagen også.

Det er ikke nok bare å ta tablettene, dere må også skifte sengetøy på de to tablettdagene. Husvask, særlig på badet og håndkleskift daglig er også viktig de første dagene. Og håndhygiene, selvsagt.

Til slutt: det er ikke farlig, bare ekkelt og kløende.

Utall muligheter.

Neimen, huff da!

Dette er nok helt vanlig barnemark. Og jeg tror nok ikke den er dødelig.

Jeg hadde barnemark utallige ganger i oppveksten, og det er noe ordentlig herk! Klør noe aldeles for j...

Ta kuren, være nøye på håndhygienen (det er fort gjort å klø seg bak, glemme seg og putte fingrene i munnen for små unger), og pass for all del på å ta kuren igjen etter 8 dager eller hva det er for da klekkes nye egg.

Det er bare det at jeg synes det er så rart at ingen klør. Ingen andre enn minstemann har vi sett mark på så langt, og det virker absolutt ikke som om han klør heller.

Han er helt rolig på natta og normal på dagtid også.

Jeg har aldri hatt mark, men har hørt om den helt grusomme kløen. Hvorfor har han ikke den?

kakki1365380609

Det er bare det at jeg synes det er så rart at ingen klør. Ingen andre enn minstemann har vi sett mark på så langt, og det virker absolutt ikke som om han klør heller.

Han er helt rolig på natta og normal på dagtid også.

Jeg har aldri hatt mark, men har hørt om den helt grusomme kløen. Hvorfor har han ikke den?

Den ene av de tre gangene min ene sønn har hatt mark, så klødde han ikke, helt tilfeldig vi så det. De andre gangene sa han at han hadde vondt.

Jeg har bare noen tilleggskommentarer til det med småmark. Den kommer ikke ut med avføringen, og det er ikke avføring som smitter. Den kommer som regel ut om natten, legger egg og dør. Man blir smittet om man får eggene i munnen. F.eks. ved å klø seg bak og få egge påfingerene. Eggene kan også dette ut av trusa, henge seg opp i støv og hvirvles opp. Eggene lever i opp til 3 uker.

Mine barn har blitt smittet i barnehagen. Tror det er vanligst for barn som har sluttet med bleie. (Går på do selv, men er ikke alltid så nøye med hygienen.) Vi voksne hadde ikke symptomer, men vi tok tablettene. Dere bør si fra til barnehagen også.

Det er ikke nok bare å ta tablettene, dere må også skifte sengetøy på de to tablettdagene. Husvask, særlig på badet og håndkleskift daglig er også viktig de første dagene. Og håndhygiene, selvsagt.

Til slutt: det er ikke farlig, bare ekkelt og kløende.

Det er jo akkurat det som forundrer meg. Som sagt er det bare hos minstemann vi har observert mark. Han bruker bleie og går ikke i barnehage.

Ingen andre har mark eller kløe.

Og så langt har vi bare sett 3 mark hos minstemann også.

Han bruker selvfølgelig bleier også på natta, og kommer ikke nedi der med hendene hverken på dagtid eller nattestid.

Jeg har bestemt meg for å vente til vi evt. ser en mark til. Gjør vi det, da tar vi kuren.

Og vi tar selvsagt oppfølgingskur etter 14 dager, og skifter alt av sengetøy. Håndvask er vi til vanlig flinke på, men skal da være ekstra flinke.

Takk for informasjonen forresten :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...