Gå til innhold

Male panel - det blir bra?

Anbefalte innlegg

Driver og skal lage rom til lillesnuppa. Rommet har skråtak over hele og er lite. Hele rommet er furupanel, og jeg vil gjerne male alt i en lys (krem) farge.

Sambo mener at vi ikke kan "ødelegge" panelet med å male, men at vi bør lasere eller noe sånt istedenfor.

Hvem har rett?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268366-male-panel-det-blir-bra/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gemini

10

• mariaflyfly

8

• jubalong70

5

• morsan

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest snikker ændersen

er furuen lakkert eller ubehandlet? Hvis den er ubehandlet kan dere bruke lasering eller noe annet for å lysne den. Men effekten kommer an på hvor gul den er blitt. Hvis den er lakkert bør dere male, for ellers blir det en stoor jobb å pusse bort lakk!

Hvem som har rett? Tja, det kan det vel ikke bli noe eksakt svar på.

Jeg holder med mannen din - i praksis.. (i alle fall hvis panelet er lutet og lyst og fint) - i teorien synes jeg malt panel er pent. Men hjemme har vi beholdt treverket som det er - lutet.

Han har rett i den forstand at når man først har malt panelet, så kan man aldri få tilbake det opprinnelige.

Men om man synes at dette er å "ødelegge" eller ikke, er jo i aller høyeste grad en smakssak.

For ikke å snakke om en _motesak_. Nå har det jo vært veldig i tiden å male over ubehandlet panel. Skulle ikke forundre meg om man etterhvert ser tilbake på denne perioden med samme blikk som vi nå hoderystende ser på den tiden da folk senket taket i gamle hus med store gipsrosetter!! :-)

Gjest Dr Grey:o)

er furuen lakkert eller ubehandlet? Hvis den er ubehandlet kan dere bruke lasering eller noe annet for å lysne den. Men effekten kommer an på hvor gul den er blitt. Hvis den er lakkert bør dere male, for ellers blir det en stoor jobb å pusse bort lakk!

Vi har malt all furu i vårt hus i en lyse, lys krem farge, taket og... Syns det ble veldig delikat, og jeg hater furu:o)

Syns du skal gjøre det jeg, det gjør et lite rom med skråtak mye koseligere og lysere...

Annonse

Jeg har prøvet begge deler.

Hadde en gang med gulnet panel som jeg ville lysne og malt eden med lakk med hvit pigment. Det ble mye lysere, men ikke spesielt pent.

Har i ettertid både malt gangen og loftstuen som var ubehandlet panel. Taket, vinduer, lister og dører ble malt hvit og veggene perlegrå. Det ble kjempefint, lyst og delikat. Den vannbaserte panelmalingen var kjempefin å male med.

Jeg er veldig fornøyd med at vi malte alt det gulna panelet på veggene i stua for noen år siden.

Vi hadde furutak på soverommet også (delvis skråtak), og jeg ville ha det malt - mannen min ville ikke.

Så fikk vi en maler til å komme og se på det, og han anbefalte hvit beis. Som sagt, så gjort - og det ble kjempefint.

(Så mulighetene er mange, og det er smak og behag. For min egen del er jeg er veldig ferdig med - og glad for å være kvitt all furu - inkludert bord og møbler.)

Mal, for all del!!! Det blir utrolig fint med malt panel. Og det furupanelet blir man bare så utrulig lei av. Og selv om man laserer, så blir det mørkere og stjeler lys.

Vi malte panel på rommene til jentene + et kontor - og det ble kjempefint.

Jentene har en lys kremfarge, mens kontoret er gustaviansk blå.

Jeg heier på deg. Hadde det lenge som samboeren din, og ville liksom ikke ødelegge panelen med maling, så her i huset prøvde jeg først en lysnende lasurbeis. Det ble fint, men ikke lyst nok, syntes jeg. Litt sånn verken-eller.

Så jeg malte det i en lys farge (Skygge), og det ble kjempefint!

Og når rommet til jenta deres er lite, ville jeg i hvert fall malt det. Mye bedre romeffekt.

Gjest Masahiro

Jeg synes duhar rett :) Blir veldig fint, lyst og trivelig med malt panel når rommet er lite. Får ikke samme virkning når panelet behandles med gjennomskinnelig beis/lakk. vi gjorde det på det ene barnerommet - hvitbeiset taket slik at treverket fortsatt synes (furu). Det ble forsåvidt pent nok, men den lyse og delikate følelsen som kom da vi malte paneltaket på det andre barnerommet fantes ikke. Så nå males det der inne også! :) Ellers har vi "Nytt" hus med malt panel i flere rom (hall,loftstue og kjøkken) VELDIG fornøyd med lekker lys maling! Romfølelsen og trivselen øker!! :) Så - stå på krava! He,he!

Hva er det med mannfolk og panel?? ;-)

Jeg synes stadig vekk jeg hører om mannfolk som setter beina ned når fruen vil fram med malekosten på panelen!

Jeg hadde absolutt malt i en lys farge. Mine to eldste barn har små rom med skråtak og furupanel i taket *grøss*

Vi malte med en nesten hvit farge (husker ikke hva den het) som minnet litt om vaniljefarge. Rommene så straks mye større ut. Dessuten ble det kjempefint!!

Annonse

Han har rett i den forstand at når man først har malt panelet, så kan man aldri få tilbake det opprinnelige.

Men om man synes at dette er å "ødelegge" eller ikke, er jo i aller høyeste grad en smakssak.

For ikke å snakke om en _motesak_. Nå har det jo vært veldig i tiden å male over ubehandlet panel. Skulle ikke forundre meg om man etterhvert ser tilbake på denne perioden med samme blikk som vi nå hoderystende ser på den tiden da folk senket taket i gamle hus med store gipsrosetter!! :-)

Joda, men man kan jo alltids sette opp igjen vanlig panel, de nydelige gipsrosettene er ikke fullt så lette å erstatte.

En gang overnattet jeg på et knøttelite hotell i Haag i Nederland sammen med en venninne og vi fikk nesten sjokk da vi slengte oss ned på sengene og så opp i taket. Opprinnelig var nok taket hvitt med en nydelig gipsrosett, men nå var det malt svart, rosetten også!, og midt over rosetten var det klasket en lysrørarmatur! *Grøss*

Ny panel "lever" kanskje mer enn gammel. Jeg tenker på at dersom den er ny så vil den kanskje bevege seg, og da vil malingen gi gliper som igjen må overmales?

Du kan få lyst å fint rom på måten din mann sier også.

Jeg selv har tenkt å male et gammel og et nyere (tre år gml) panelrom, jeg tar sjansen siden dette er soverom. Blir spennende å se! Lykke til uansett metode :)

Mal, for all del!!! Det blir utrolig fint med malt panel. Og det furupanelet blir man bare så utrulig lei av. Og selv om man laserer, så blir det mørkere og stjeler lys.

Vi malte panel på rommene til jentene + et kontor - og det ble kjempefint.

Jentene har en lys kremfarge, mens kontoret er gustaviansk blå.

Det hørtes kjempefint ut! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...