Gå til innhold

Male panel - det blir bra?

Anbefalte innlegg

Gjest malt panel er nydelig

Vi har malt hele leiligheten vår (som hadde naturpanel) i eggehvit farge (nesten hvit). Det er nydelig, det er mye lysere og penere, og vi får masse skryt fra andre om hvor pent det er!

Enkelte personer er konservative når det gjelder å male over trepanel, men det er veldig moderne å gjøre det!

Fortsetter under...

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gemini

10

• mariaflyfly

8

• jubalong70

5

• morsan

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest malt panel er nydelig

Vi har malt hele leiligheten vår (som hadde naturpanel) i eggehvit farge (nesten hvit). Det er nydelig, det er mye lysere og penere, og vi får masse skryt fra andre om hvor pent det er!

Enkelte personer er konservative når det gjelder å male over trepanel, men det er veldig moderne å gjøre det!

Glemte å si at jeg vokste opp med trepanel, og derfor er drittlei av det (trehvit altså).

Gjest abrahamsen

Er vel ingen som har rett i dette tilfelle. Kommer an på smaken og den er som kjent som baken, delt i to;o)

Jeg ville malt, men det blir også fint om dere bruker en slags maling der treet vises likevel. Slik at man ser at det er ekte panel, om det er det man vil.

Mal, for all del!!! Det blir utrolig fint med malt panel. Og det furupanelet blir man bare så utrulig lei av. Og selv om man laserer, så blir det mørkere og stjeler lys.

Vi malte panel på rommene til jentene + et kontor - og det ble kjempefint.

Jentene har en lys kremfarge, mens kontoret er gustaviansk blå.

Gustaviansk blå, det funderer jeg på om vi kanskje skal ha på barnerommet, men er usikker på om den blir for mørk.

Det er også i et rom med skråtak med panel (foreløpig er det bare gjennomsiktig hvit antikkbeis (eller hva det heter) der).

Hva tror du om gustaviansk blå på babyrom? Eller bør vi velge en nøytral kremhvit eller lys beige farge på veggene? Evt. hvitt i taket og farge på veggene?

Gustaviansk blå, det funderer jeg på om vi kanskje skal ha på barnerommet, men er usikker på om den blir for mørk.

Det er også i et rom med skråtak med panel (foreløpig er det bare gjennomsiktig hvit antikkbeis (eller hva det heter) der).

Hva tror du om gustaviansk blå på babyrom? Eller bør vi velge en nøytral kremhvit eller lys beige farge på veggene? Evt. hvitt i taket og farge på veggene?

Du kan også velge den småfrekke varianten, å male en vegg blå og ha de andre tre hvite, vettu. Det er faktisk ganske stilig. :)

Du kan også velge den småfrekke varianten, å male en vegg blå og ha de andre tre hvite, vettu. Det er faktisk ganske stilig. :)

Jeg vet, men rommet er så lite, og en av kortveggene er dominert av et vindu, og med skråtaket så forsvinnger mye "vanlig" veggflate, så jeg vet ikke om det blir like effektfullt som i et "normalt" rom med 4 vegger og/eller litt større total veggflate...

Annonse

Jeg vet, men rommet er så lite, og en av kortveggene er dominert av et vindu, og med skråtaket så forsvinnger mye "vanlig" veggflate, så jeg vet ikke om det blir like effektfullt som i et "normalt" rom med 4 vegger og/eller litt større total veggflate...

Mal skråtaket lyst også (hvis det er panel), og smell til men en blå kortvegg. Det er jo bare å male over med en annen farge hvis det ikke blir fint. (kanskje litt mange strøk, da, siden det er en litt mørk farge.*s*)

Jeg har prøvet begge deler.

Hadde en gang med gulnet panel som jeg ville lysne og malt eden med lakk med hvit pigment. Det ble mye lysere, men ikke spesielt pent.

Har i ettertid både malt gangen og loftstuen som var ubehandlet panel. Taket, vinduer, lister og dører ble malt hvit og veggene perlegrå. Det ble kjempefint, lyst og delikat. Den vannbaserte panelmalingen var kjempefin å male med.

Brukte du kvistlakk først? Og var det ny el gammel panel?

Det gjorde vi på eldstejenta sitt rom. Det ble råstilig med tre hvite vegger/tak og turkis på hele vindusveggen. I tillegg kjøpte vi lang, bred treplate som vi malte i samme turkise farge som veggen. Til treplata kjøpte vi sorte stålbein og hun fikk et flott skrivebord. Svarte skuffer med hjul under skrivebordet og svart svingstol til. Kult rom :-)

Det gjorde vi på eldstejenta sitt rom. Det ble råstilig med tre hvite vegger/tak og turkis på hele vindusveggen. I tillegg kjøpte vi lang, bred treplate som vi malte i samme turkise farge som veggen. Til treplata kjøpte vi sorte stålbein og hun fikk et flott skrivebord. Svarte skuffer med hjul under skrivebordet og svart svingstol til. Kult rom :-)

Høres kjempestilig ut. :)

Jeg syns også at malt panel er finere.

Har en hel etasje med furupanel, begynte med å male et av soverommene. Allt hvitt utenom en vegg som er rosa, har en liten prinsessa som helst ville ha hele rommet rosa. Både vegger og tak, men ble en grei kompromiss.

Rommet ble så mye lysere og triveligere, dessverre så har det kommet endel sprekker i vinter. Så må nok en runde med sparkel og male over for å få det fint igjen.

Har planer om å male resten også, må bare glemme litt hvor mye jobb det er med mange strøk, jobb og 3 unger..Så skal jeg nok begynne..hehe.

Rommet blir forresten omtrent slik i størrelse/fasong:

http://www.fotoknudsen.no/archive13/02042004092557bvR7lBjYx9WMDbu5RI8U47/web/240520051618TPsxD4WiRLFc4CvhqC.JPG

(ikke vårt hus, bare noe som ligner i rom-størrelse, og det at det er barnerom)

Rommet blir forresten omtrent slik i størrelse/fasong:

http://www.fotoknudsen.no/archive13/02042004092557bvR7lBjYx9WMDbu5RI8U47/web/240520051618TPsxD4WiRLFc4CvhqC.JPG

(ikke vårt hus, bare noe som ligner i rom-størrelse, og det at det er barnerom)

Ah! Velg lyse gardiner (og heller ha rullgardin for å få det mørkt i rommet!) og ike sett inn det skapet som tar halve rommet. ;)

Skråtak er forresten innmari koselig. :)

Annonse

Jeg tror det kan bli kjempefint med gustaviansk blå på et barnerom. Vi har brukt hvitt på karmer og på en tverrbjelke i taket. I tillegg er taket hvitt fra før.

Jeg ville nok satset på å ha hvitt sammen med det blå. Ellers vil det nok bli litt mørkt.

Vi har også skråtak og alt var i furu. Vi malte tak og lister hvite og vegger rosa (etter sterkt ønske fra henne som skulle bo der).

Ellers så var det furu i hele 2. etg. i huset vi kjøpte, og vi har malt ALT !!!! Ikke et spor at furu igjen, og det ble kjempefint.

De som bodde her før var og tittet og syns det har blitt så fint at de bad om å få fargenr. til og med på det vi har malt for de syns fargen var så fin, og ville gjøre det samme selv dit de har flyttet.

Joda, men man kan jo alltids sette opp igjen vanlig panel, de nydelige gipsrosettene er ikke fullt så lette å erstatte.

En gang overnattet jeg på et knøttelite hotell i Haag i Nederland sammen med en venninne og vi fikk nesten sjokk da vi slengte oss ned på sengene og så opp i taket. Opprinnelig var nok taket hvitt med en nydelig gipsrosett, men nå var det malt svart, rosetten også!, og midt over rosetten var det klasket en lysrørarmatur! *Grøss*

Det hørtes grusomt ut, ja!

Enig i at fjerning av gipsrosetter er skikkelig helligbrøde, men det som ikke var uvanlig, var at man bare "dekket" dem til, altså at man satte opp et nytt og lavere tak, fordi det ikke var ansett som "pent" å ha det så høyt oppunder taket.

15-20 år senere bestemmer noen seg kanskje for å fjerne det gamle, senkede taket, og voila: Høyt tak og gipsrosett åpenbarer seg! :-)

Og nå for tiden er malt panelt ansett som det "peneste", og man snakker om "furuhelvetet" osv, selv om furu var tingen for 20 år siden.

Jeg tror pendelen vil svinge igjen, akkuarat som vi nå ser mer og mer mønstrede tapeter, som var "pent" på 70-tallet og "utrolig stygt" på 80- og 90-tallet.

Ting går i sirkler..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...