Gå til innhold

Noen med barn som har GERD der ute?

Anbefalte innlegg

Vi har i desperasjon over babyens kolikk og gulping lett etter årsaker på nettet og kommet over den medisinske definisjonen GERD (Gastroesophageal reflux Disease). Nå er ikke vi leger, men utrolig mange symptomer stemte med vår baby med unntak av at vår lille håpefulle foreløbig iallefall ligger på vektkurven. Har bestilt time til fastlegen så får vi se hva han sier. Nå er vi så utrolig slitne av å ikke få sove mer enn 1/2-1 time om gangen om natta i tillegg til at det er så sårt å se at den lille har det vondt. Babyen våkner med noen smertehyl som skjærer gjennom marg og bein og lar seg ikke roe ned på lang tid. Måltidene har også blitt et mareritt den siste uka og jeg er redd for at den lille snart ikke ligger på kurven. Vi har nå investert i en hengekøyevugge på nett og venter i spenning på at den skal komme med DHL. Selvsagt er det ikke noe å gjøre med GERD annet enn at de fleste vokser det av seg når de er 7-9 mnd, men det er LENGE til synes jeg. Lurer derfor på om noen som har fått denne diagnosen på sitt barn kunne dele noen erfaringer med meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268461-noen-med-barn-som-har-gerd-der-ute/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen vår var en skikkelig gulpeunge. Var ofte (minst en gang om dagen) at all melka kom opp igjen etter han hadde spist, og vi måtte mate han på nytt og noen ganger på nytt for tredje gang, for ungen var fortsatt sulten. hadde alltid med minst tre hele skift i stellebaggen, for han gulpa seg klissvåt hele tiden. Fikk ingen diagnose på han, og det ble smått bedre når han begynte med grøt. Han hadde luftsmerter og gråt mye på kveldstid de første ukene, men så begynte vi å miniform (var det det het tro?) i melka, og det hjalp. Under et flaskemåltid (han tok ikke puppen, så måtte pumpe meg) måtte han rape minst fire ganger under og etter måltidet, eller kom garantert alt opp igjen.

De de gjør på barn de tror kan ha reflux er å ta en ph-prøve. Barnet har et rør gjennom nesa ned i spiserøret i 24 timer, så måler de syrenivået. Viser det seg at lukkemekanismen i spiserøret ikke fungerer helt, og syre kommer opp (derav gulpingen) så kan det gie syredempende medikamenter.

Kan hende barnet har halsbrann og. Prøv å legg barnet med hodet litt høyt, hev senga f.eks, eller bygg opp med puter. Pass på at barnet får rapa nok under mating, og kjøp miniform.

Sønnen vår var en skikkelig gulpeunge. Var ofte (minst en gang om dagen) at all melka kom opp igjen etter han hadde spist, og vi måtte mate han på nytt og noen ganger på nytt for tredje gang, for ungen var fortsatt sulten. hadde alltid med minst tre hele skift i stellebaggen, for han gulpa seg klissvåt hele tiden. Fikk ingen diagnose på han, og det ble smått bedre når han begynte med grøt. Han hadde luftsmerter og gråt mye på kveldstid de første ukene, men så begynte vi å miniform (var det det het tro?) i melka, og det hjalp. Under et flaskemåltid (han tok ikke puppen, så måtte pumpe meg) måtte han rape minst fire ganger under og etter måltidet, eller kom garantert alt opp igjen.

De de gjør på barn de tror kan ha reflux er å ta en ph-prøve. Barnet har et rør gjennom nesa ned i spiserøret i 24 timer, så måler de syrenivået. Viser det seg at lukkemekanismen i spiserøret ikke fungerer helt, og syre kommer opp (derav gulpingen) så kan det gie syredempende medikamenter.

Kan hende barnet har halsbrann og. Prøv å legg barnet med hodet litt høyt, hev senga f.eks, eller bygg opp med puter. Pass på at barnet får rapa nok under mating, og kjøp miniform.

Vi har erfaring med kolikk fra forrige barn og har prøvd ALT som prøves kan for å unngå luft. Min erfaring er at Minifom ikke virker. Jeg holder meg unna melkeprodukter så godt jeg kan, ammer barnet mens det nesten "står" vertikalt. Sitter med det i oppreist positur minst en halv time etter mating. Stryker og pusler, bærer i sele og gjør så og si det jeg kan for å unngå at den lille skal "spise" luft. Men det ser ut til at det gjør babyen ellikevel gjennom å stresse under mating og ved å gråte så mye. Har egentlig resignert og innsett at det eneste jeg kan påvirke er hvordan jeg takler situasjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...