Gå til innhold

Kan du anbefale bøker til en "liten" 8- åring?

Anbefalte innlegg

Agata1365381002

Hei!

Lillebror er 8 år, men har spesielle behov og er noe umoden og forsinket i utviklingen.

Han ELSKER bøker! Det har gitt resultater å ha en bokorm til mor:)) Favorittene har hittil vært Albert Åberg, Karsten og Petra, Ludde, Knerten, Emil o.l. Nå merker jeg at han begynner å bli moden for litt "større" bøker, men synes det er vanskelig å finne noe som passer.

Noen som har tips til meg? Det må ikke være noe særlig skummelt, det liker han ikke. Han liker koselige, trygge ting, men han trenger "å gå opp et hakk".

Fortsetter under...

Ronny og Julia bøkene?

Vår 6,5 åring likte Gummi Tarzan, og har likt noe Roald Dahl. Hun har ikke spesielt "voksen" smak, og sitter gjerne og hører på når jeg leser for lillesøster på snart 4. Vi er nå i gang med "Vesle Virgil" da jeg har Ole Lund Kirkegaards samlede i bokhylla. Slår an den også.

Ruffen - sjøormen som ikke kunne svømme

Tante Gummiguttas nye hus

King-Kong - det hemmelige marsvinet

Den kjempestore krokodillen (R.Dahl)

Charlie og Sjokoladefabrikken

-min 7-åring har også likt Brødrene Løvehjerte, Ronja Røverdatter, Den hemmelige hagen, veien til Agra, Store Vennlige Kjempe etc, men det kan hende at de er hakket for avanserte?

Annonse

Mamma Mø-bøkene. :) Handler om å tørre ting som man kanskje egentlig ikke har forutsetning for å klare (f.eks. prøver hun, kua altså, menneskeungenes vannsklie en dag de ikke er der). Mamma Mø har en kompis, en kråke, som etter beste evne forsøker å helle kaldt vann i årene på den mer optimistiske kua, men det hjelper sjeldent på pågangsmotet hennes. Veldig trivelige historier som man kan snakke mye om etterpå. Vår "lille" 7-åring liker disse godt!

Gjest prust

Holder på med Lillebror og Knerten(hele serien) for andre gang til vår 8 åring.

Den serien leste vi for to år siden, da ungene var 4 og 6 - og de har spurt mange ganger om vi ikke kan lese bøkene om igjen! Jeg har holdt igjen, og vil vente til minstejenta også kan følge med :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...