Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har en gutt på 4 år, ble 4 i desember 2006. Han sluttet med bleie om dagen da han var 3 år, men hadde bleie om natten fram til han ble 4. Det ble bestemt, i samarbeid med ham, at bleien skulle av om natten da han ble 4 år. Det har nå gått 2,5 måned og han tisser på seg hver natt. 4 ganger har han ikke hatt uhell i løpet av denne perioden. Han har aldri uhell på dagtid.

Vi lurer litt på hva det kan gjøres for at uhellene avtar, for så (forhåpentligvis) å forsvinne helt. Mannen min mener at vi må vekke ham et par ganger om natten, for å få ham til å tisse. Men han gråter veldig, så jeg har vanskelig for å tro at det er det rette! I tillegg har han alltid tisset på seg de gangene dette har blitt gjort. Vi gjorde det i en periode på 1 uke, før vi sluttet.

Påpeker at han våkner selv når han har tisset på seg om natten. Vi kjefter aldri, bare skifter på ham, evt sengen, og legger oss igjen.

Hva anbefaler du at vi gjør med dette? Har du noen tips til hva vi bør gjøre? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268632-sengev%C3%A6ting/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det virker som om han kanskje ikke er klar til å slutte med bleie på nattten ennå. Det er mange barn som ikke har utviklet nok blærekapasitet og da skjer dette. Normalt vil ikke blæren være 100% klar før barna begynner på skolen. Men dere har i hvert fall gjort det på en bra måte ved ikke å "gjøre noe nummer" ut av det som skjer. For det er ikke noens "feil" når det er uhell hver natt. Kanskje dere burde vente til dere ser at han ikke har tisset på seg i bleien? Det vil være et bra tegn på om han er klar. Uansett: Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268632-sengev%C3%A6ting/#findComment-2174117
Del på andre sider

SirenMerete

Vel, først vil jeg bare si at sønnen deres ikke på noen måte er gammel nok til å kunne karakteriseres som sengevæter, det først etter at barnet fyller 6 år at man kategoriserer et barn som sengevæter. For frem til denne alderen anses det som helt normalt at barn tisser på seg om natten. Når sønnen deres kun har hatt 4 tørre netter på 2,5 måned (om jeg forstod deg riktig), så syns jeg dere skal skrinlegge hele slutte-med-blei-om-natten opplegget, for det er jo liten tvil om at gutten har behov for nettopp å ha bleie på seg om natten. Så jeg ville ha tatt på han bleie igjen og latt det hele bero en god stund til.

Du har forresten helt rett i at det ikke er noen god ide å ta barnet opp på do om natten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268632-sengev%C3%A6ting/#findComment-2175910
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...