Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

En 12 år gammel gutt med en kronisk sykdom som heter Bechets går på 5mg prednisolon og 3X25mg Imurel daglig. I den forbindelse lurer jeg på om han er mer utsatt for å få komplikasjoner ved en eventuell influensa. Imurel har jo en immundempende effekt og jeg er derfor usikker på om det er knyttet noen fare til en evenetuell influensa som han kan få? Vår lege sier at bruk av f.eks. Tamiflu for å dempe symptomene ikke er aktuelt uten at det er fugleinfluensa, mens andre leger på f.eks. VG nett anbefaler nesten bruk av Tamiflu uansett. Hva bør jeg gjøre?

Bekymret.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268718-influensa/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Man skal være forsiktig med å kommentere på mer enn det som gjelder generelt ved slike tilstander hvor immunsystemet er involvert.

Vi pleier ofte å anbefale influenza- vaksine. Vaksinen begynner å gi noe beskyttelse allerede etter ett par døgn.

Når det gjelder tamiflu er denne noe effektiv ved vanlig influenza også. Dvs. den ser ut til å korte ned sykdomsforløpet og sansynligheten for komplikasjoner noe. Men snakk med legen som har ansvaret for den medikantelle behandlingen hans en gang til.

Ellers er det greit å vite at fugleinfluenza ikke er påvist å smitte fra menneske til menneske -- enda.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268718-influensa/#findComment-2172413
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...