Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er nå i fødselspermisjon med min første sønn. Permisjonen avsluttes i september. Nå har det seg sånn at jeg er blitt gravid igjen. Har ikke hatt ultralyd ennå men regner med at neste blir født ca rundt pjokkens 1 års dag eller evnt 2-3 uker før. Hvordan blir det da med fødselspermisjon for meg nå?

Jeg tør ikke ta det opp med sjefen min ennå, da hun har en tendes til å såre folk og si ting som ikke er sanne til sin fordel.

Jeg har vært i jobb i dette firma en stund nå. Først 1 år som vikar, så et år fast og nå permisjon (1/2 år til nå).

Har jeg rett på ny betalt fødselsperm?

Må jeg evnt ta ulønnet?

Om så ulønnet, kan jeg da si opp jobben og så få ledighetstrygd?

Vi kommer til å slite økonomisk om jeg ikke har rett til noe - kontantstøtte for pjokken på 1 år hjelper litt, men ikke nok. Jeg går nå i 54 uker/80% stilling men var før permisjon fast ansatt 100 %. Noe dumt dette, men tanken på abort er uaktuelt!

Gjest mandolina
Skrevet

Hei!

Fant dette på NAV.no:

"Foreldrepenger ved fødsel

Foreldrepenger skal sikre inntekt for foreldre i forbindelse med fødsel.

Hvem kan få foreldrepenger

Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til.

Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt

* sykepenger

* foreldrepenger ved fødsel og adopsjon

* svangerskapspenger

* dagpenger under arbeidsløshet

Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være

* lønn fra arbeidsgiver under utdanning

* ventelønn

* avtjening av militær- eller siviltjeneste

Perioder du har mottatt rehabiliterings- eller attføringspenger regnes ikke med."

Hilsen

Skrevet

Du har rett på lønnet fødselspermisjon ja. Jeg er dog ikke sikker på om den vil bli regnet ut fra permisjonslønnen du har hatt det siste året før fødselen (80% av 80% om du har hatt det) eller om du får 80% av 100%.

Skrevet

Hei!

Fant dette på NAV.no:

"Foreldrepenger ved fødsel

Foreldrepenger skal sikre inntekt for foreldre i forbindelse med fødsel.

Hvem kan få foreldrepenger

Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til.

Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt

* sykepenger

* foreldrepenger ved fødsel og adopsjon

* svangerskapspenger

* dagpenger under arbeidsløshet

Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være

* lønn fra arbeidsgiver under utdanning

* ventelønn

* avtjening av militær- eller siviltjeneste

Perioder du har mottatt rehabiliterings- eller attføringspenger regnes ikke med."

Hilsen

Takk for svar! Jeg krysser fingrene:)

Skrevet

Du har rett på lønnet fødselspermisjon ja. Jeg er dog ikke sikker på om den vil bli regnet ut fra permisjonslønnen du har hatt det siste året før fødselen (80% av 80% om du har hatt det) eller om du får 80% av 100%.

Takk for svar! Jeg krysser fingrene:)

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Etter Ftrl. §14-6 vil du da ha ny rett på fødselspenger, sitat:

"Rett til foreldrepenger opptjenes gjennom yrkesaktivitet. (...) Likestilt med yrkesaktivitet er tidsrom da det er gitt en ytelse til livsopphold i form av dagpenger under arbeidsløshet etter kapittel 4, sykepenger etter kapittel 8 eller stønad ved barns sykdom m.m. etter kapittel 9, eller enten foreldrepenger eller svangerskapspenger etter kapitlet her."

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...