Gå til innhold

Beundrer dere alenemødre!

Anbefalte innlegg

Ja jeg også beundrer alenemødre som er helt alene om barna sine, uten noen pappa som tar noe ansvar i det daglige. Dvs jeg synest vel egentlig mest synd i de. Som noen her sier så må det være ille å ikke ha noen å dele små og store øyeblikk med. Å være alene om å juble over alle små fremskritt...

Men å være alenemor annenhver uke blir liksom en annen sak. Selv om det er stritt den uka man er alene så vil man jo likevel totalt sett få mye mer fritid enn man normalt sett har som mor og far når man bor sammen..

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• double

8

• ShitDiddelyDo

7

• Glimtipper

4

• Lillemus

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg ble så lei av mannen min satte seg ned på kontoret og jobbet hele kvelden og at vi ikke så snurten av han.

Dermed kjøpte han seg bærbar og dro med seg "halve" kontoret inn på stua og der strør han papirer rundt seg på soafen og på gulvet rundt beina sine.

Dessuten bruker han bokhyllene til å slenge fra seg mange ting i det ser så rotete ut.

Ytterjakker henger han ikke opp i gangen, men tar de meg seg inn og slenger over en stol.

Kunne ha nevnt mange ting, men jeg skal ikke ramse opp mer nå:)

Jo, jeg må nevne tannpirkerne. Han har tannpirkermani og de finner jeg over hele huset.

Å, så deilig å høre at det er andre som er litt irriterte på mannen sin også. :-))

Synes det virker som om alle andre menn enn min er SÅÅ flinke til å rydde i huset etc. Og de "hjelper ikke til" men man DELER på oppgavene ;-)

Min kjære er veldig rotete.. og nøkler, hansker, pengbok, mobil slenges midt på det fine "pyntebordet" hver dag..

Puh! Ut kom det ja .. ;-)

Jeg synes ikke det økonomiske er den verste biten, selv om jeg i grunnen har så lite penger som man kan ha i Norge (siden diverse stønader og slikt igangsettes).

Den verste biten er noe helt annet. Det er ingen å fortelle ting til. "I dag sa han et nytt ord" er ikke veldig spennende for venner og bekjente, men utrolig morsomt for oss foreldre. Det er ingen som kjenner deg så godt at de kan forsikre deg om at du er en god forelder de dagene du er usikker. Det er ingen å dele oppgavene med om du har en dårlig dag, det er bare deg hele tiden. Er du syk, så må du allikevel ha barnet/barna, til alles store frustrasjon. Når man er alene om hovedomsorgen, så lurer man alltid på om man gjør nok, om du alene kan gi barnet alt det trenger i hverdagen.

I all hovedsak: Det er ingen å dele gleder/ansvar med.

Det synes i hvert fall jeg er det verste :)

"Jeg synes ikke det økonomiske er den verste biten, selv om jeg i grunnen har så lite penger som man kan ha i Norge (siden diverse stønader og slikt igangsettes)"

Jeg har ikke vært vant til å måtte snu og vende på kronene og ser for meg at jeg måtte ha holdt pinlig regnskap over utifter og inntekter. Dessuten er det så mange krav og dyrt å ha tenåringer, fremfor småbarn.

"Den verste biten er noe helt annet. Det er ingen å fortelle ting til"

Dette forstår jeg og ensomhetsfølelsen er noe jeg også hadde fryktet. De største barna våre kunne ha holdt kontakt og dratt frem og tilbake som de hadde ønsket. Minstemor er på en måte "min" unge og må ha vært hos meg, hvis ikke hadde nok eldstedatteren endt opp som reservemor.

Det hadde blitt trist å ikke kunne videreformisle daglige ting til han.

" Det er ingen som kjenner deg så godt at de kan forsikre deg om at du er en god forelder de dagene du er usikker"

Dette er nok værst når man er ny i forldrerollen. Jeg har vært mamma lenge og føler meg trygg i rollen. Kvalmt mye selvtillit;o)

" Det er ingen å dele oppgavene med om du har en dårlig dag, det er bare deg hele tiden"

Igjen, den økonomiske biten hadde bekymret meg mest her.

"Er du syk, så må du allikevel ha barnet/barna, til alles store frustrasjon"

Det er kun når jeg er sengeliggende med infuensa jeg er så syk,mne nå tar jeg vaksine hvert år.

Hadde nok gått bra det.

"Når man er alene om hovedomsorgen, så lurer man alltid på om man gjør nok, om du alene kan gi barnet alt det trenger i hverdagen."

Igjen er det den økonomiske biten jeg hadde bekymret meg mest over når alle kravene fra tenåringene kommer.

Det å være mor sånn ellers fikser jeg bra:) (Tror jeg)

Å, så deilig å høre at det er andre som er litt irriterte på mannen sin også. :-))

Synes det virker som om alle andre menn enn min er SÅÅ flinke til å rydde i huset etc. Og de "hjelper ikke til" men man DELER på oppgavene ;-)

Min kjære er veldig rotete.. og nøkler, hansker, pengbok, mobil slenges midt på det fine "pyntebordet" hver dag..

Puh! Ut kom det ja .. ;-)

Jeg angrer på at jeg klaget over at vi så så lite til han. Han kunne holdt seg på kontoret:)

Slik det er nå må jeg høre på så mange kjedelige foretningsamtaler. Snakker i telefonen hele tiden og vi må være musestille.

Fatter ikke hvorfor dere beundrer dem.

De har satt en unge til verden.

Hva er alternativet? Sende englebarnet tilbake med storken?

Det er ikke noe alternativ. Altså er det fint lite å beundre. De gjør kun det de må.

Hadde det vært frivillig hadde det vært en annen sak, og muligens noe å beundre.

Tja... jeg har tenkt litt sånn av og til jeg også. Når jeg får høre at "jeg skjønner ikke hvordan du klarer det".

Har jeg noe valg, liksom?

Men faren hadde tydeligvis et valg. Han har jo også satt noen unger til verden - men det ser ikke ut til å føre til noen forpliktelse for ham.

Annonse

ShitDiddelyDo

Tja... jeg har tenkt litt sånn av og til jeg også. Når jeg får høre at "jeg skjønner ikke hvordan du klarer det".

Har jeg noe valg, liksom?

Men faren hadde tydeligvis et valg. Han har jo også satt noen unger til verden - men det ser ikke ut til å føre til noen forpliktelse for ham.

Men det at den som stikker av (eller ikke gjør sitt) utviser en oppførsel det naturligvis finnes all grunn til å kritisere, gjør det ikke mer beundringsverdig å ta seg av barn.

Alle vet at det å sette barn til verden krever vannvittig mye.

Alle vet at 50 % av ekteskapene går til helvete.

Alle vet at det er en stor fare for å ende opp som alenemor/-far.

Det finnes intet beundringsverdig ved å ta seg av et barn man selv har satt til verden, men det finnes naturligvis meget gode grunner til å kritisere de som ikke tar seg av ungene de selv har satt til verden.

Er man ikke klar for å ofre det aller meste for barnet man skaper bør man ikke trøkke ut en unge i utgangspunktet.

Det er langt mer beundringsverdig å innse at man ikke er i stand til å ta seg av et barn - og dermed droppe å få barn, enn at enhver idiot skal trøkke ut unger de i utgangspunktet ikke er i stand til å ta seg av.

Og hun over mener i tillegg at de skal beundres for å gjøre det enhver idiot må forstå at alle som får barn må gjøre?

Fatter ikke hvorfor dere beundrer dem.

De har satt en unge til verden.

Hva er alternativet? Sende englebarnet tilbake med storken?

Det er ikke noe alternativ. Altså er det fint lite å beundre. De gjør kun det de må.

Hadde det vært frivillig hadde det vært en annen sak, og muligens noe å beundre.

Nå la du vel ikke akkurat gullegget;o)

Og fedrenes oppgave er bare å levere sin dose med sæd eller?

ShitDiddelyDo

Nå la du vel ikke akkurat gullegget;o)

Og fedrenes oppgave er bare å levere sin dose med sæd eller?

Ja, jeg vet jeg banner i kirka. :)

Nei. Det er all grunn til å kritisere den av foreldrene som ikke gjør sitt.

Men det gjør det ikke mer beundringsverdig å gjøre det alle som får unger vet de må gjøre.

Men det at den som stikker av (eller ikke gjør sitt) utviser en oppførsel det naturligvis finnes all grunn til å kritisere, gjør det ikke mer beundringsverdig å ta seg av barn.

Det finnes intet beundringsverdig ved å ta seg av et barn man selv har satt til verden, men det finnes naturligvis meget gode grunner til å kritisere de som ikke tar seg av ungene de selv har satt til verden.

Er man ikke klar for å ofre det aller meste for barnet man skaper bør man ikke trøkke ut en unge i utgangspunktet.

Det er langt mer beundringsverdig å innse at man ikke er i stand til å ta seg av et barn - og dermed droppe å få barn, enn at enhver idiot skal trøkke ut unger de i utgangspunktet ikke er i stand til å ta seg av.

Og hun over mener i tillegg at de skal beundres for å gjøre det enhver idiot må forstå at alle som får barn må gjøre?

Så du mener at man ikke kan beundre noen som gjør en flott jobb? Det gjør virkelig jeg. Jeg beundrer mange mennesker rundt meg.

Jeg beundrer ei venninne som tar seg av sine 4 små gutter. Ho er gift, men det faller mye på henne.

Jeg beundrer min sjef som er en fantastisk person, leder og sjef.

Bare for å nevne et par.

Og som alenemor kan man gjøre en fantastisk jobb, en middels bra jobb eller en dårlig jobb. De som gjør en fantastisk jobb beundrer jeg virkelig.

ShitDiddelyDo

Så du mener at man ikke kan beundre noen som gjør en flott jobb? Det gjør virkelig jeg. Jeg beundrer mange mennesker rundt meg.

Jeg beundrer ei venninne som tar seg av sine 4 små gutter. Ho er gift, men det faller mye på henne.

Jeg beundrer min sjef som er en fantastisk person, leder og sjef.

Bare for å nevne et par.

Og som alenemor kan man gjøre en fantastisk jobb, en middels bra jobb eller en dårlig jobb. De som gjør en fantastisk jobb beundrer jeg virkelig.

"Så du mener at man ikke kan beundre noen som gjør en flott jobb?"

Jeg mener at ordet "beundre" er feil ord å bruke i en setting der det er en selvfølge å gjøre sitt beste.

Det er ingen selvfølge i jobbsammenheng, da de færreste har en jobb som betyr like mye som et barn.

"Er man ikke klar for å ofre det aller meste for barnet man skaper bør man ikke trøkke ut en unge i utgangspunktet."

Enig.

Men jeg tror likevel det kommer som en overraskelse på de aller fleste hva det faktisk innebærer å få et barn, og å ha ansvaret for det. Selv om man er to.

Jeg har inntrykk av at de færreste klarer å forestille seg hva det innebærer å være alene. Når noen begynner å diskutere aleneforeldre, vil det som regel raskt dukke opp en eller annen som sier at par uten avlastning har det verre enn aleneforeldre.

Da vet man ikke hva man snakker om.

"Så du mener at man ikke kan beundre noen som gjør en flott jobb?"

Jeg mener at ordet "beundre" er feil ord å bruke i en setting der det er en selvfølge å gjøre sitt beste.

Det er ingen selvfølge i jobbsammenheng, da de færreste har en jobb som betyr like mye som et barn.

Ok - å generelt beundre alenemødre blir kanskje litt dumt. Men at man kan beundre enkelte av dem synes jeg absolutt.

Men de fleste av oss gjør jo bare en "vanlig" jobb med ungene våre, og da blir kanskje beundre feil ord å bruke.

Men da vet jeg jo at du ikke kommer til å beundre meg framover nå da jeg blir alenemor:-)

Annonse

ShitDiddelyDo

Ok - å generelt beundre alenemødre blir kanskje litt dumt. Men at man kan beundre enkelte av dem synes jeg absolutt.

Men de fleste av oss gjør jo bare en "vanlig" jobb med ungene våre, og da blir kanskje beundre feil ord å bruke.

Men da vet jeg jo at du ikke kommer til å beundre meg framover nå da jeg blir alenemor:-)

Altså: ikke misforstå meg. Mange gjør en kjempegod jobb i situasjoner de ikke så for seg, og godt er det.

Men det skulle bare mangle.

Atene:

"Men jeg tror likevel det kommer som en overraskelse på de aller fleste hva det faktisk innebærer å få et barn, og å ha ansvaret for det. Selv om man er to."

Det tror jeg også, og det ser jeg gang på gang.

Men det sier litt om hvor utrolig naive veldig mange er.

Rhea Silvia

Like lite som alenemødre er en ensartet gruppe, like lite går jeg rundt og beundrer alenemødre sånn i allminnelighet.

Det er mange alenemødre jeg beundrer, og det kan være mange grunner til det. Det er noen som har fått mer å bære enn det skulle vert mulig for et menneske, men som klarer det kjempebra. De er jeg nesegrus av beundring for! Dessverre finnes de motsatte tilfellene også, jeg har møtt de som har gjort en dårligere jobb enn nødvendig.

Jeg er veldig glad for å få leve sammen med mannen min og at vi er en familie. Men veit jo at jeg hadde klart meg aleine også

JEg beundrer mennesker som enkeltpersoner, ikke grupper.

Altså: ikke misforstå meg. Mange gjør en kjempegod jobb i situasjoner de ikke så for seg, og godt er det.

Men det skulle bare mangle.

Atene:

"Men jeg tror likevel det kommer som en overraskelse på de aller fleste hva det faktisk innebærer å få et barn, og å ha ansvaret for det. Selv om man er to."

Det tror jeg også, og det ser jeg gang på gang.

Men det sier litt om hvor utrolig naive veldig mange er.

"Men det sier litt om hvor utrolig naive mange er"

Når man er nyforelsket,planlegger fremtiden og lager barn sammen, så er det nok ikke det at man kan bli alene man tenker mest på nei.

Gjest Tatjana

Like lite som alenemødre er en ensartet gruppe, like lite går jeg rundt og beundrer alenemødre sånn i allminnelighet.

Det er mange alenemødre jeg beundrer, og det kan være mange grunner til det. Det er noen som har fått mer å bære enn det skulle vert mulig for et menneske, men som klarer det kjempebra. De er jeg nesegrus av beundring for! Dessverre finnes de motsatte tilfellene også, jeg har møtt de som har gjort en dårligere jobb enn nødvendig.

Jeg er veldig glad for å få leve sammen med mannen min og at vi er en familie. Men veit jo at jeg hadde klart meg aleine også

JEg beundrer mennesker som enkeltpersoner, ikke grupper.

Jeg er så enig med deg!

ShitDiddelyDo

"Men det sier litt om hvor utrolig naive mange er"

Når man er nyforelsket,planlegger fremtiden og lager barn sammen, så er det nok ikke det at man kan bli alene man tenker mest på nei.

Det er ikke kun det jeg tenker på. Men veldig mange ser åpenbart ikke at det å få barn er et enormt ansvar, og åpenbart et større ansvar enn de var klar over før de satte igang.

Selv jeg som ikke har unger forstår at dette ikke er noe man tar lett på, og det burde heller ikke være en selvfølgelighet at "alle" skal få barn.

Det er mange foreldre der ute som ikke burde hatt unger i utgangspunktet, og med litt mer selvinnsikt hadde de forhåpentligvis sett det selv, og droppa å kutte ut p-pilla.

Men mitt poeng var at det at det er mange idiotforeldre, av begge kjønn, ikke gjør det mer beundringsverdig at enkelte (og forhåpentligvis flertallet) gjør det alle burde gjort, og som det er en selvfølge at alle med barn gjør - nemlig sitt aller, aller beste og gjerne litt til.

Det er ikke kun det jeg tenker på. Men veldig mange ser åpenbart ikke at det å få barn er et enormt ansvar, og åpenbart et større ansvar enn de var klar over før de satte igang.

Selv jeg som ikke har unger forstår at dette ikke er noe man tar lett på, og det burde heller ikke være en selvfølgelighet at "alle" skal få barn.

Det er mange foreldre der ute som ikke burde hatt unger i utgangspunktet, og med litt mer selvinnsikt hadde de forhåpentligvis sett det selv, og droppa å kutte ut p-pilla.

Men mitt poeng var at det at det er mange idiotforeldre, av begge kjønn, ikke gjør det mer beundringsverdig at enkelte (og forhåpentligvis flertallet) gjør det alle burde gjort, og som det er en selvfølge at alle med barn gjør - nemlig sitt aller, aller beste og gjerne litt til.

Ja, er enig i at det finnes mange som ikke skulle hatt barn, men heldigvis er de aller fleste bra skikket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...