Gå til innhold

Når si fra om at jeg ikke ønsker full jobb?

Anbefalte innlegg

Gjest Arbeidssøkeren idag

Jeg skal søke på en jobb som er en fast 100 prosent stilling. Men det er ikke aktuelt for meg å jobbe mer en 60-70 prosent, bør jeg ta en tlf til kontakpers og spørre om jeg er interessant som søker likevel, eller si fra på intervjuet, eller evt stille det som et krav hvis jeg får jobben?? Hva mener dere??

Fortsetter under...

Gjest togli

Dersom det er en 100% jobb så kan du ikke få jobben, og så kreve etterpå at du bare skal ha 60-70%. Det fungerer ikke.

Jeg hadde tatt en tlf. for å forhøre meg. Dersom de skal ha en i 100% så må du jo bare droppe å søke.

Jeg tror faktisk man har lov tl det så lenge man har barn under 3 år?

Man kan få redusert arbeidstid (mot mindre lønn selvsagt) så lenge man har barn under 10 år, men bare dersom det ikke er til ulempe for arbeidsgiver.

Men jeg tviler på at arbeidsgiver godtar en så stor stillingsreduksjon som 40%!

Når de annonserer etter en person som kan jobbe i 100% stilling, blir det jo helt feil å søke denne dersom man ikke oppfyller dette kravet.

Noe annet er det dersom man har fast jobb, får barn og ønsker å redusere sin stillingsprosent.

Annonse

Gjest togli

Man kan få redusert arbeidstid (mot mindre lønn selvsagt) så lenge man har barn under 10 år, men bare dersom det ikke er til ulempe for arbeidsgiver.

Men jeg tviler på at arbeidsgiver godtar en så stor stillingsreduksjon som 40%!

Ok, det virker jo logisk. Enig i at 40% høres mye ut, ja..

Gjest togli

Når de annonserer etter en person som kan jobbe i 100% stilling, blir det jo helt feil å søke denne dersom man ikke oppfyller dette kravet.

Noe annet er det dersom man har fast jobb, får barn og ønsker å redusere sin stillingsprosent.

Du har nok rett i det, ja!

Ok, det virker jo logisk. Enig i at 40% høres mye ut, ja..

Jeg fikk gå ned til 80% med den begrunnelsen at vi hadde to små barn og det var uten problemer, men så var arbeidsgiver forsåvidt informert om at det kunne komme til å skje da de ansatte meg også.

Men å gå ned fra 100% til 60% er jo nesten en halvering av stillingen og jeg tviler på at arbeidsgiver vil gå med på det uten videre.

Gjest korita

Du har rett på en redusert stilling når du har små barn. Likevel ville jeg nok ikke gått for retten min her, men ringe og snakke med de. Hvis du skal til intervju, ville jeg tatt det opp der.

Da ville jeg sagt, at du ser for deg at 100 % stilling kanskje var mye i starten, og spørre hvordan de ser på det at du kan få redusert stilling. Er de positive til dette, er det jo flott. Er de negative, må du selv vurdere hvor sterkt du vil ha jobben. Om det er ønskelig for deg å jobbe 100 % mot at du får denne jobben!

Ikke lurt å være så kravstor før du får jobben, da er jeg redd du mister din sjanse. Vær heller ærlig og si at du ønsker redusert.

Dette er min mening da. Lykke til! Ikke lett å være arbeidssøker nei...

Man har uansett ikke KRAV på redusert stilling. Husker ikke helt formuleringen, men det er at dersom dette ikke er til ulempe for arbeidsgiver så er det OK.

Men det er jo en selvfølge at mange arbeidsgivere vil få problemer om man bare kunne sagt at NÅ vil jeg jobbe mindre.

Jeg har "grina meg til" å få lov til å ha 80% jobb. Har hatt det siden snuppa ble født for over 7 år siden. Men dette var en del av forhandlingen den gang. (Kom tilbake etter bare 6 mnd. permisjon)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...