Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke særlig religiøs, men her en kveld diskuterte vi dette med livet etter døden i følge kristendommen

Den ene parten mente at når man dør så kommer man i følge kristendommen til himmelen med det samme, altså at man reiser "videre" med det samme.

Den andre mente at nei, man forble i en "hviletilstand" frem til Dommens dag, når gud skulle returnere til jorden, og at han da skulle ta de troende med seg til himmelriket, både levende og døde.

Hvordan mener dere at det er i følge kristendommen?

Mye rart en kan undres over, en sen nattetime.

Skrevet

Jeg kan overhode ikke kalle meg personlig kristen utover at jeg står i statskirka og trodde, som deg, at ifølge kristendommen så kom man til gud med en gang. Kanskje med en evt. gjesteopptreden i skjærsilden? Og en liten gjennomgang av boka med de røde kryssene med St. Peter før man slapp inn av Perleporten?

Skrevet

Jeg kan overhode ikke kalle meg personlig kristen utover at jeg står i statskirka og trodde, som deg, at ifølge kristendommen så kom man til gud med en gang. Kanskje med en evt. gjesteopptreden i skjærsilden? Og en liten gjennomgang av boka med de røde kryssene med St. Peter før man slapp inn av Perleporten?

Enig med du, Lillemus. Sånn har jeg også hørt det fra alle kristne jeg har hatt kontakt med (og det er mange, i og med at jeg - dessverre - har en del barne-og ungdomsår i den store, religiøse vestlandsgryta).

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Begge har vel rett.

Det blir både forkynt at man kommer rett til himmelen, og at det på dommens dag skal levende og døde komme frem for Jesus og enten havne i himmel eller helvete.

I den store sammenheng, med tanke på evigheten, så er ikke tiden frem til dommedag så lang, uansett.

Skjærsilden, som Lillmus nevner, blir ikke forkynt av protestanter. Om katolikkene fortsatt har den med, aner jeg ikke.

Skrevet

Kom på en ting til som de kristne alltid sa til oss.

At tidsbegrepet ikke er gjeldende i religiøs forstand. Når man dør f eks.

At et minutt er som tusen år, og tusen år er som ett minutt.

Det kan jo forklare at noen mener at en er i en vente-dimensjon før dommedag, mens andre mener en går rett til himmels.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Kom på en ting til som de kristne alltid sa til oss.

At tidsbegrepet ikke er gjeldende i religiøs forstand. Når man dør f eks.

At et minutt er som tusen år, og tusen år er som ett minutt.

Det kan jo forklare at noen mener at en er i en vente-dimensjon før dommedag, mens andre mener en går rett til himmels.

"en går rett til himmels"

He he

Jeg bør ikke le angående et så alvorlig tema, men nå så jeg for meg en rakett som tok av!

Skrevet

"en går rett til himmels"

He he

Jeg bør ikke le angående et så alvorlig tema, men nå så jeg for meg en rakett som tok av!

*lol*

Kom ikke på at det ble seende sånn ut, jeg så det da jeg leste det etter at jeg hadde sendt det.

"Rett til himmelen" er vel riktigere å si. :-)

hehe

Skrevet

Begge har vel rett.

Det blir både forkynt at man kommer rett til himmelen, og at det på dommens dag skal levende og døde komme frem for Jesus og enten havne i himmel eller helvete.

I den store sammenheng, med tanke på evigheten, så er ikke tiden frem til dommedag så lang, uansett.

Skjærsilden, som Lillmus nevner, blir ikke forkynt av protestanter. Om katolikkene fortsatt har den med, aner jeg ikke.

Og joda, protestanter forkynner om skjærsilden.

Jeg har vært på møter (i ungdommen) med Indremisjonen der det ble sagt at vi måtte vende om i tide, ellers havnet vi i skjærsilden og kom til helvete!

Det var vel omtrent da jeg fant ut at dette ble alt for ekstremt for meg...

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg har vært på møter (i ungdommen) med Indremisjonen der det ble sagt at vi måtte vende om i tide, ellers havnet vi i skjærsilden og kom til helvete!

Jeg har også vært på møter med indremisjonen, men aldri fått forkynt skjærsilden. Derimot så skulle vi vende om for å ikke havne i helvete...

Jeg merker at jeg ikke er helt oppdatert, men var ikke skjærsilden en av de tingene i katolisismen som Luther gikk bort i fra?

Skrevet

Jeg har vokst opp med en mormor som var veldig kristen, men på en god måte :)

Hun sa at det fantes mange som trodde på at man måtte vente i et slags "limbo" før man kom til himmelen. Men at hun ikke trodde det.

Hun hadde lest bibelen flere ganger og hadde sine klare meninger om det meste derfra. Hun var helt klart ikke av dem som tok alt som sto der for god fisk.

Personlig tror jeg at når vi dør så kommer vi til et sted som er godt. Vi kan godt kalle det himmelen. Der treffer vi igjen de vi er glade i, som har dødd før oss.

Jeg tror også at de døde kan hjelpe oss her på jorden. Vi kan kalle dem engler.

Jeg tror også at den kraften vi kan kalle Gud, er god og ikke hevngjerrig.

Skrevet

Jeg har også vært på møter med indremisjonen, men aldri fått forkynt skjærsilden. Derimot så skulle vi vende om for å ikke havne i helvete...

Jeg merker at jeg ikke er helt oppdatert, men var ikke skjærsilden en av de tingene i katolisismen som Luther gikk bort i fra?

Jeg aner ikke! Kan ikke kristendomshistorie så veldig godt.

Men jeg husker veldig godt den mannen som forkynte skjærsilden. Jeg var 17 år og følte at det ble så veldig dobbeltmoralskt i det miljøet jeg vanket. Dette ble bare en veldig stor dråpe...

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg aner ikke! Kan ikke kristendomshistorie så veldig godt.

Men jeg husker veldig godt den mannen som forkynte skjærsilden. Jeg var 17 år og følte at det ble så veldig dobbeltmoralskt i det miljøet jeg vanket. Dette ble bare en veldig stor dråpe...

Jeg skjønner at det ble en stor dråpe du reagerte på.

Men nå har jeg blitt så interesert, at jeg har slått opp i wikipedia og i lekiskonet mitt (Aschougs og Gyldendals Store Norske).

http://no.wikipedia.org/wiki/Skj%C3%A6rsilden

I leksikonet står noe av det samme, (at det er fra den katolske kirke) med tillegget: "Reformatorene forkastet læren om skjærsilden som ubibelsk".

Så han predikanten din var noen århundre for sent ute...

Gjest girasol
Skrevet

Det synes jeg høres meeeget merkelig ut :)

Troen på skjærsilden tok Luther oppgjør med, og er en av tingene som skiller protestanter fra katolikker.

Bibelen snakker ikke om noen skjærsild heller...

Gjest girasol
Skrevet

St.Peter er heller ikke del i den protestantiske tro. Katolisisme det og.

Gjest troende
Skrevet

Det riktige skal være den varianten du beskrev til slutt. I følge det jeg lære på videregående. I hvert fall for de alle fleste.

Og med unntak av Enok og Elia. De ble likt så godt av Gud at han ikke gadd vente. Han røsket dem rett til himmels til seg før de rakk å dø. :-)

Skrevet

Det riktige skal være den varianten du beskrev til slutt. I følge det jeg lære på videregående. I hvert fall for de alle fleste.

Og med unntak av Enok og Elia. De ble likt så godt av Gud at han ikke gadd vente. Han røsket dem rett til himmels til seg før de rakk å dø. :-)

Jeg synes det er mer trøst i den første versjonen, men med den så høres jo dommens dag litt "bortkastet" ut.

Skrevet

Jeg skjønner at det ble en stor dråpe du reagerte på.

Men nå har jeg blitt så interesert, at jeg har slått opp i wikipedia og i lekiskonet mitt (Aschougs og Gyldendals Store Norske).

http://no.wikipedia.org/wiki/Skj%C3%A6rsilden

I leksikonet står noe av det samme, (at det er fra den katolske kirke) med tillegget: "Reformatorene forkastet læren om skjærsilden som ubibelsk".

Så han predikanten din var noen århundre for sent ute...

Det forklarer massevis :)

Skrevet

Det synes jeg høres meeeget merkelig ut :)

Troen på skjærsilden tok Luther oppgjør med, og er en av tingene som skiller protestanter fra katolikker.

Bibelen snakker ikke om noen skjærsild heller...

Som ulvinnen sa, predikanten var nok noen hundreår for sent ute :)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Historien om Elia kjenner jeg til.

Men hva var det som skjedde med Enok? Og hvem var han?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...