Gjest Ammeproblematikk Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Jeg har ei datter på tre uker som jeg gjør et iherdig forsøk på å amme. Men jeg tror ikke jeg har nok melk. Jeg har prøvd å pumpe, men da får jeg bare 40 ml til sammen fra brystene. Pumper da i 10 mins på hver, men da er det slik at det kommer en del til å begynne med, så går de mange minutter uten at det kommer noe så kommer det litt igjen. Når barnet mitt dier hører jeg det kommer masse til å begynne med for hun har nesten problemer med å svelge unna. Men så stopper det opp. Hun fortsetter som regel å suge selv om det ikke kommer noe (jeg hører at hun ikke svelger) og da kan det av og til komme litt igjen etter en lang stund. Når hun er veldig sulten blir hun selvsagt utålmodig når det ikke kommer noe og jeg må bare gi henne morsmelkerstatning. Hva kan jeg gjøre for å få opp produksjonen? Hun sover veldig mye og reagerer ikke om jeg vil ha henne til å drikke når jeg vil, så å få opp produksjonen ved å legge henne ofte til går ikke. (Hun dier fra hver 2. time på en god dag, men som regel hver 4. time.) Og uansett hvor ofte jeg pumper får jeg ut 40 ml- på streken! Helt utrolig. Hun er jo litt over 4 kg nå så hun trenger jo mye mer enn det hvert måltid. Noen som har noen gode råd? Vil så inderlig fullamme henne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269002-hvordan-f%C3%A5-opp-produksjonen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Gratulerer med den lille! For det første kan jeg berolige deg med at barnet får i seg mye mere melk på egenhånd enn det du greier å pumpe! Mange mødre klarer knapt å pumpe noe i det hele tatt, men fullammer likevel. Så lenge ungen sover og virker fornøyd, får hun sikkert nok mat! Jeg syns du trygt kan vente til neste kontroll på helsestasjonen, evt. be om en ekstra veiing og måling for å sjekke om hun legger på seg OK. Den beste måten å få opp produksjonen på, er å amme ofte, samt å hvile nok og drikke nok. (Å gi tillegg på flaske er med på å redusere produksjonen.) Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269002-hvordan-f%C3%A5-opp-produksjonen/#findComment-2176376 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fremtidsrettet Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Hvis hun er fornøyd og legger på seg normalt, skal du ikke være bekymret. Innimellom er det økedager hvor du må legge til veldig ofte, men dette vil nok ordne seg. Ikke gi tillegg! Stol på at hun får det hun trenger. Skulle hun stoppe opp i vektøkning, legg henne til ofte eller pump litt hver time. Men slapp av ! Det ordner seg! Naturen klarer dette. Det er ikke viljestyrt. Lykke til ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269002-hvordan-f%C3%A5-opp-produksjonen/#findComment-2220572 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Først- pumping. Pumping av 40 ml er helt ok....! Fikk selv 10-20 ml de første gangene. Øvelse gjør mester. .-) Men det som er viktig å huske på et at BARNET er ekspert på å melke dine bryst. Barnet får uansett ut mye mer enn det du klarer å pumpe ut. :-) Du skriver du vil fullamme. Vel, da må du unngå å gi tillegg. Barnet blir "latere" i å suge av det. Dessuten er MME mer tungtfordøyelig, og barnet vil være sulten sjeldnere- og dermed blir dine bryst ikke stimulert like ofte. Forslag: Tilby først ene brystet- og la barnet die lenge. Først kommer melka som "tørstedrikk"- da svelger barnet unna i stor fart. Så kommer en periode hvor barnet må jobbe litt med brystet- det kommer melk- men ikke i samme store strømmen. Så kommer ny periode hvor FLØTEN slippes fra brystet. Derfor er det viktig at barnet får tid ved første bryst før du tilbyr neste etter en rape-pause. Gjenta likens ved neste måltid. Om barnet feks bare vil ha ene brystet, kan du pumpe det andre. Selv om du ikke får ut så mye, så er dette fin stimulering!. Og den melka du faktisk får ut, kan du fryse ned. Kjempe-fin å gi senere- enten som ekstra melk- eller som grunnlag for grøten. Ikke bry deg om klokka. Amm hver gang barnet gir uttrykk for å ville ha melk. Kanskje blir det 12 ganger et par døgn. Eller kanskej blir det 5 gang... Det bestemmer barnet. Blir det 12 gang- så får brystene dine maksimal stimulering- og etter noen dager går kanskje antall amme-måltider ned... Så senere går antallet opp igjen. Alt helt normalt. Dersom du lar barnet bestemme, så går denne delen som regel helt bra. :-) naturen er innrettet seg fint sånn sett. .-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269002-hvordan-f%C3%A5-opp-produksjonen/#findComment-2220576 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MannKnarvik Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Min kone hadde samme problem. 'Begynn med NAN morsmelk erstatning. Virker som du har samme problemet som hun hadde-og har hatt med alle tre barna våre-ikke nokmelk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269002-hvordan-f%C3%A5-opp-produksjonen/#findComment-2230571 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.