Gå til innhold

TIl dere som kjører slalom med ungene

Anbefalte innlegg

Gjest puttelull- som er nysgjerrig

Hvor gamle er ungene når de begynner?

Kjører de da med sele, eller hvordan gjør dere det!?

Hvilke "krav" setter dere til en bra barnebakke?

Hva er det beste barne-/familiestedet for dere?

For min del er ungene 7,5 og 5 år. Eldstemann kjører uten sele, mens 5-åringen kjører med sele.

For oss er det et stort pluss at det er andre aktiviteter for ungene i nærheten av selve bakken: minsten på 2,5 må også kunne kose seg i bakken. Det bør være "benker" eller andre muligheter for å kunne ta seg en pause med medbrakt mat. Det er også fint om man kan benytte samme billett i _både_ barnebakke og i "voksen"bakke.

Det beste stedet vi så langt har prøvd, er Bjorli/Lesja.

Tidligere har vi vært i 2 barnebakker i Oppdal, og det falt fullstendig igjennom i forhold til bakken på Bjorli!

Fortsetter under...

Tja dette er nok litt idividuelt da, men våre begynte da de var 6 og 3. 6 åringen var kun interesserti snowboard og begynte med det (og kjører fortsatt bare det i en alder av 14). Yngstemann kjørte med sele den første dagen, vi øvde da masse på å ploge å svinge, så fra 2. dageen var det ploging i barnabakker eller grønne løyper som var greia. Starten for våre var i Trysil, her finner du alt, men det er veldig stort...

Lykke til!

Vi var på Gaustablikk. Var veldig fornøyd der. Hotellet ligger rett over gata for slalombakken. Det er behagelig når man bor der. Enkelt å ta en pust i bakken og spise lunsj.

De hadde også en mini-barnebakke med "rullebånd" i stedet for heis. Så var det en liten bakke med skålheiser. I tillegg til flere greie nedfarter for de voksne også.

Samme kort på alle heiser.

Flere benker i bunnen av bakken + liten akebakke.

Så jeg var veldig fornøyd:-)

Tinkebøtta

Mine har begynt i 5 års alderen, etter at de har fått inn litt langrennsteknikk først.

Vi har aldri brukt sele. Min mann er alpintrener, og litt "motstander" av selebruk - han mener det gir en falsk trygghet og dårlig teknikk. Ungene har alltid lært/trent ploging og plogsvinging først. Da med en voksen som kjører baklengs foran dem.

Vi bor i Oslo området og bruker en liten "lokal bakke" i nærområdet mye. Det som er fint der er at det ikke er så mye folk, og at personalet er veldig serviceinnstilt. Bl.a. er det slik at de har egne nybegynnertimer, hvor heisen kjører ekstra sakte, og man får mye hjelp. De tidene bes også folk om å være ekstra hensynsfulle i bakken. Pris er også litt viktig da vi liker å kjøre hver helg den korte sesongen det er snø.

Ellers har jeg hørt at barneområdet ved Varingskollen er veldig bra, bl.a. tror jeg det er sånn rullebånd der og mye gøyale hindringer i bakken.

Den beste bakken er den som er der vi er :o) Må vi kjøre for langt blir det ikke mange turene. Det behøver ikke være særskilt barnebakke så lenge det ikke er altfor bratt, eller ihvertfall at nedre del av bakken er slak nok.

De eldste startet da de gikk i første klasse. Da hadde de begge bra skiteknikk på langrennski, og det holdt at vi ploget foran og de ploget etter. I dag har vi hatt med 4-åringen (på langrennsski): Da gjorde vi som vi gjør ved annen skileik: holder i hver vår ende av en skistav (eller en slalomport). Jeg synes det fungerer bedre enn sele. De får bedre kontroll og balanse på egne ski (synes jeg).

Gjest prust

Eldstemann prøvde et par ganger den vinteren han var 5,5 år. Ellers startet vi for fullt i fjor, da de to eldste var 6,5 år og 4,5 år. Hun minste brukte da sele de 2-3 første dagene, til hun hadde kontroll på ploging og stopping. I påsken i fjor kjørte de uten sele, også i store bakker. Da kjører alltid minst én av oss to voksne bak dem, og passer på , og "demmer opp for" eventuelle påkjørsler bakfra. Dette har gått kjempefint!

Siden vi liker å renne slalåm, kjøpte vi utstyr til minstejenta også til jul. Hun fyller 3 år nå, i slutten av måneden. Hun har prøvd det 2 ganger, og det er stas i en time, så er hun lei. Hun har foreløpig kun stått mellom beina på faren, og det er tungt for ham.... Vi glemte nemlig selen hjemme....

Vi har prøvd bakkene på Voss, Voss Fjellandsby, Hovden og Gautefall. Barnebakken på Voss fjellandsby og på Hovden passer bra for våre - ellers er jo hovedbakkene på Voss (Bavallen) - fantastiske!

Neste år har vi lyst til å prøve Hafjell!

Annonse

Det beste stedet i forhold til ungene har vært Dagali Skisenter. Lite folk, gratis barnebakke, snille bakker i resten av senteret som både 7- og 5-åringen fikser nå.

http://www.dagaliskisenter.no/

Vi har også hatt det fint i det nye skisenteret ved Sjusjøen

http://www.sjusjoen-skisenter.no/page.php?id=1

Mine unger begynte i 3-4-årsalderen. Dvs snuppa begynte da hun var 2, men da kjørte hun på langrennsski. Begge har kjørt med sele evt mellom våre bein.

Det viktigste er jo å lære å ploge, og å stoppe med plogbrems. Så kommer det andre stort sett av seg sjøl. vi pleier å leike litt "hermegåsa" i bakken, da leiker vi inn litt teknikk.

Trysil har et veldig bra barneanlegg, der kan man også tar med mat, grille, ake osv rett ved siden av. Og de har også snille "voksenbakker" som er greie å prøve seg i når de blir litt for flinke for barnebakkene.

Stedatteren min begynte så vidt da hun var 3 år, året etter hadde hun noen dager på skiskole (noen timer hver dag i 3-4 dager) og det gjorde underverker. Nå er hun 5,5 og kjører kun voksenbakker og gjerne uti skogen også.

Sele brukte hun kun de få turene da hun var 3 og frem til hun var på skiskole sesongen etter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...