Gå til innhold

Til dere som har tatt ryggmargsprøve

Anbefalte innlegg

teletubbies

Jeg tok ryggmargs prøve på fredag. Det var forferdelig vondt. Aldri mere sier jeg. Er det noen her som har tatt det?

Jeg har så skrekkelig vondt i hodet. Er det noen her som vet når den hodepina går over? Når jeg ligger kjenner jeg ingenting, men så fort jeg reiser meg opp, kjennes det ut som hodet skal eksplodere. Det hjelper ikke å ta tabletter heller.

Håper på svar fra dere!

Fortsetter under...

Det er nokså vanlig å få slik hodepine i etterkant. Det har til og med et eget navn; Post-Spinal hodepine.

Jeg tok ryggmargsprøve for 4 år siden, og fikk denne hodepinen, jeg vet godt hva du snakker om - helt forferdelig! Jeg fikk komme tilbake til sykehuset, og fikk intravenøs væsketilførsel. Dette hjalp mye. I tilleg ville de ta en såkalt "blood-patch" på meg, og det gjorde de. Det går ut på å tappe 20 ml blod fra armen, i en stor sprøyte, og injisere dette rett i ryggmargen. Med _stor_ sprøytespiss. Hadde jeg visst helt hva dette gikk i, hadde jeg nektet. Min "blood-Patch" var totalt misslykket; de bommet. Ryggsmertene jeg fikk kan ikke beskrives. Jeg falt nesten i sjokk, og ble først lagt på overvåkning. Masse smertestillende, men uten virkning. Om natten ble jeg sendt til et annet sykehus, til undersøkelser og smertebehandling, for å unngå koma. Lå¨der i 3 dager med intense smerter, og _masse_ dop, før dette ga seg.

Smerten kommer av at væske er tappet fra ryggmargen, og væsketilførsel er det ensete som hjelper. Enten i form av å drikke vann (er ikke lett, da det kreves mye), intravenøs væsketilførsel, eller "Blood-Patch".

Var jeg deg, ville jeg ha kontaktet sykehuset, og bedt om intravenøs væsketilførsel et døgn eller to. Mens du venter på å få komme til, bør du drikke lunket vann. Håper de tar imot deg kjapt, det bør de. Lykke til!

Gjest efoll

Ja, jeg har tatt det. Det var grusomt, nesten værre enn å føde. Tårene sto i øynene min, i hvert fall.

Jeg hadde hodepine som ikke gikk over, ble innlagt på Ullevål og sendt inn i ct maskiner og mr maskiner og jeg vet ikke hva. Spiste sterke smertestillende og var livredd for hjernesvulst og slag og alt mulig skummelt.

Etter ct'en fant legene ut av jeg hadde bihulebetennelse i de indre bihulene. Jeg hadde gått med hodepine i flere måneder, sånn og til og fra.

Men behandling med antibiotika og betennelsesdempende ble jeg bra igjen og er nå helt frisk. Takk og pris. Jeg unner ingen det der, hverken sykdommen (som jo viste seg å være uskyldig) eller frykten for at det var noe virkelig galt.

Dersom ikke hodepinen din ikke går over, bør du ikke vente med å gå til legen. Sånn at de finner ut hvorfor og kan hjelpe deg!

God bedring!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...