Gjest Nurse Novel Skrevet 5. mars 2007 Skrevet 5. mars 2007 Hvor lenge er barn "småbarn"? Og hva kaller man barna før de kommer i ten-årene? Tror det i den senere tid har kommet en benevnelse på denne gruppen barn. Men hva slags benevnelse hadde denne aldersgruppen før i tiden egentlig? Noen som vet? 0 Siter
jubalong70 Skrevet 5. mars 2007 Skrevet 5. mars 2007 På engelsk heter barna fra ca 8-12 "tweens". Og fra 13-19 "teens". Men jeg vet ikke om jeg har hørt noe norsk ord for "tweens". 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 5. mars 2007 Skrevet 5. mars 2007 På engelsk heter barna fra ca 8-12 "tweens". Og fra 13-19 "teens". Men jeg vet ikke om jeg har hørt noe norsk ord for "tweens". Kaller dem vel skoleunger. Hilsen 0 Siter
Gjest Nurse Novel Skrevet 5. mars 2007 Skrevet 5. mars 2007 På engelsk heter barna fra ca 8-12 "tweens". Og fra 13-19 "teens". Men jeg vet ikke om jeg har hørt noe norsk ord for "tweens". Tweens ja. Det var det jeg tenkte på 0 Siter
Gjest Nurse Novel Skrevet 5. mars 2007 Skrevet 5. mars 2007 Kaller dem vel skoleunger. Hilsen Ja, det er jo en grei benevnelse:) 0 Siter
Gjest Ino Skrevet 5. mars 2007 Skrevet 5. mars 2007 tja... jeg tror jeg mener: 0-1 baby 1-4 småbarn 4-6 førskolebarn 6-12 skolebarn 13-> tenaåringer 0 Siter
PieLill Skrevet 5. mars 2007 Skrevet 5. mars 2007 Småbarn 0-3-4. Resten BARN. :-) Eventuelt Barnehagebarn. (Små)Skolebarn. Større barn. Tenåringer. I blant synes medias og enkelte fagfolks hang til å sette merkelapper tar overhånd. Tenåring er snart mer en diagnose enn en aldersbetegnelse... ;-) mvh 0 Siter
Gjest Nurse Novel Skrevet 5. mars 2007 Skrevet 5. mars 2007 Småbarn 0-3-4. Resten BARN. :-) Eventuelt Barnehagebarn. (Små)Skolebarn. Større barn. Tenåringer. I blant synes medias og enkelte fagfolks hang til å sette merkelapper tar overhånd. Tenåring er snart mer en diagnose enn en aldersbetegnelse... ;-) mvh Jo, men sånn som her på DOL; man har forum småbarnsforeldre også har man for tenåringer. Enn de imellom da? 0 Siter
Gjest Nurse Novel Skrevet 5. mars 2007 Skrevet 5. mars 2007 tja... jeg tror jeg mener: 0-1 baby 1-4 småbarn 4-6 førskolebarn 6-12 skolebarn 13-> tenaåringer Tja, den var ikke dum:) 0 Siter
PieLill Skrevet 5. mars 2007 Skrevet 5. mars 2007 Jo, men sånn som her på DOL; man har forum småbarnsforeldre også har man for tenåringer. Enn de imellom da? De får lov å gasse seg på begge fora! ;-) mvh 0 Siter
rerun Skrevet 5. mars 2007 Skrevet 5. mars 2007 På engelsk heter barna fra ca 8-12 "tweens". Og fra 13-19 "teens". Men jeg vet ikke om jeg har hørt noe norsk ord for "tweens". Elviser! De som så gjerne vil, men ennå ikke er, tenåringer.. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 6. mars 2007 Skrevet 6. mars 2007 Elviser! De som så gjerne vil, men ennå ikke er, tenåringer.. Men hvorfor "Elvis" - å ja, nå tok jeg den. Ellve år... 0 Siter
morsan Skrevet 6. mars 2007 Skrevet 6. mars 2007 Jo, men sånn som her på DOL; man har forum småbarnsforeldre også har man for tenåringer. Enn de imellom da? Verken jeg eller sønenn min (9) vil omtale ham som noe i nærheten av et "småbarn", i vanlig tale*S*, for da har man jo valget mellom flere betegnelser. Men her på dol går skillet mellom tenåringer og "småbarn", og da anser jeg meg/oss for fortsatt å hære hjemme i småbarnskategorien! ;-) 0 Siter
Katt-ja Skrevet 6. mars 2007 Skrevet 6. mars 2007 Verken jeg eller sønenn min (9) vil omtale ham som noe i nærheten av et "småbarn", i vanlig tale*S*, for da har man jo valget mellom flere betegnelser. Men her på dol går skillet mellom tenåringer og "småbarn", og da anser jeg meg/oss for fortsatt å hære hjemme i småbarnskategorien! ;-) Forresten - aldersinndelingen i f.eks. fotball er horribel for ungenes selvbilde: fra 7-12 år heter det minijenter/minigutter. 13-14(el. 15?) er gutter og jenter. 0 Siter
morsan Skrevet 6. mars 2007 Skrevet 6. mars 2007 Forresten - aldersinndelingen i f.eks. fotball er horribel for ungenes selvbilde: fra 7-12 år heter det minijenter/minigutter. 13-14(el. 15?) er gutter og jenter. Hmmmm... er det ikke noe som heter lilleputt også, eller er det slutt på det? Har ingen erfaring på barnefotballområdet;-) 0 Siter
Gjest Nurse Novel Skrevet 6. mars 2007 Skrevet 6. mars 2007 Verken jeg eller sønenn min (9) vil omtale ham som noe i nærheten av et "småbarn", i vanlig tale*S*, for da har man jo valget mellom flere betegnelser. Men her på dol går skillet mellom tenåringer og "småbarn", og da anser jeg meg/oss for fortsatt å hære hjemme i småbarnskategorien! ;-) Har selv barn i denne "mellomgruppen", og jeg syns jo heller ikke det passer seg å kalle dem småbarn:) 0 Siter
Gjest Nurse Novel Skrevet 6. mars 2007 Skrevet 6. mars 2007 Forresten - aldersinndelingen i f.eks. fotball er horribel for ungenes selvbilde: fra 7-12 år heter det minijenter/minigutter. 13-14(el. 15?) er gutter og jenter. Hehe, ja, klart det påvirker selvbildet....de er jo blitt så store at:) Klarer det meste og spiller fotball og er en del av den store gutte-gjengen... minigutter/putter... høh! 0 Siter
Katt-ja Skrevet 6. mars 2007 Skrevet 6. mars 2007 Hmmmm... er det ikke noe som heter lilleputt også, eller er det slutt på det? Har ingen erfaring på barnefotballområdet;-) Jo, jeg mente også det,- men når jeg prøvde å søke det opp, fant jeg bare minigutter... Uansett, ydmykende betegnelser for store, tøffe gutter...;-) 0 Siter
Gjest GA Skrevet 6. mars 2007 Skrevet 6. mars 2007 0-1 år : Baby 1-5 år: småbarn 6-12 år: skolebarn (evt deles i småskole og storskole) 13-19: tenåring/ungdom (+ fjortis) Ser inkeng grunn til å trekke inn "tweens" når vi har adekvate uttrykk på norsk.. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.