Gå til innhold

Å nekte en pålagt arbeidsoppgave

Anbefalte innlegg

Gjest anti-prosjektleder
Skrevet

For et par måneder siden skrev jeg om at jeg er satt til å ha ansvar for et viktig prosjekt på jobben. Hadde en prat med sjefen i begynnelsen av januar, der jeg sa at jeg ikke hadde mye lyst til å ha det prosjektet. Han pratet meg rundt og overbeviste meg om at jeg klarte det. Skulle få masse støtte fra de andre kollegaene.

javel - så gikk januar med litt prosjektarbeid...Februar kom og jeg stoppet helt opp. Har fått det helt i halsen. I går skrev jeg til sjefen og fortalte mer om hvordan dette påvirket meg psykisk, at jeg gruet meg til å jobbe, sov dårlig mm. Hadde samtale om dette i dag, og vi står egentlig bom fast.

Noen må drive prosjektet, og denne noen er visst bare meg. Jeg har det helt i vrangstrupen og orker ikke jobbe med det.

Hva gjør vi da? Kan jeg nekte? Kan han pålegge meg det?

Har lyst til å gå i hi..... :-(

Gjest lykke til
Skrevet

Kan en annen ansatt bistå deg i arbeidet? Jeg vet ikke hvordan det er ellers....

Gjest anti-prosjektleder
Skrevet

Kan en annen ansatt bistå deg i arbeidet? Jeg vet ikke hvordan det er ellers....

Det er det jeg håper på - at en annen kan gjøre det, og så kan jeg få andre oppgaver.

Ingen er tjent med at jeg ikke har fremdrift...

Får se hva morgendagen bringer. har ikke så veldig tro på noen løsning....

Skrevet

Det er antagelig innenfor arbeidsgivers styringsrett å pålegge deg å lede prosjektet. Men arbeidsgiver plikter å tilretteleggge, veilede og støtte. Kanskje er du blitt for alene? Meld inn dine behov. Hva trenger du for å fullføre oppgaven? Ekstra person som støttespiller, nærmere dialog med sjefen, hjemmekontor en dag i uken osv. Det er ikke lurt å true med å bli sykmeldt, men blir du det kan du jo ta opp dette prosjektet som en årsak til at det raknet for deg.

Lykke til.

Gjest anti-prosjektleder
Skrevet

Det er antagelig innenfor arbeidsgivers styringsrett å pålegge deg å lede prosjektet. Men arbeidsgiver plikter å tilretteleggge, veilede og støtte. Kanskje er du blitt for alene? Meld inn dine behov. Hva trenger du for å fullføre oppgaven? Ekstra person som støttespiller, nærmere dialog med sjefen, hjemmekontor en dag i uken osv. Det er ikke lurt å true med å bli sykmeldt, men blir du det kan du jo ta opp dette prosjektet som en årsak til at det raknet for deg.

Lykke til.

Ja, jeg trenger en som kan ha ansvar og lede prosjektet. Kan sikkert ta på meg noen konkrete oppgaver som må gjøres, men ikke drive prosjektet.

Var helt på gråten da vi skulle reise hjem fra vinterferie i går - hadde bare lyst til å bli der vi var, for å slippe å gå på jobb...

Har ikke snakket om sykemelding, synes vel kanskje det er litt feigt, men... Håpet er vel at en annen kan gjøre det jeg skulle gjøre.

Dette er egentlig ikke så rasjonelt...Føler meg på en måte litt barnslig som nekter å gjøre noe - samtidig så er det jeg føler helt reelt.

Takk for svar forresten.

Skrevet

Kan du be om å få en veileder? evt en som kan dele som kan dele prosjektledelsen med deg?

Skjønner at du gruer deg for jobb. Ikke noe hyggelig å være i den posisjonen.

Kan du be om en samtale med sjefen og fremlegge saken på en saklig måte og diskutere håndteringen på?

Huff- du har min medfølelse.

Gjest anti-prosjektleder
Skrevet

Kan du be om å få en veileder? evt en som kan dele som kan dele prosjektledelsen med deg?

Skjønner at du gruer deg for jobb. Ikke noe hyggelig å være i den posisjonen.

Kan du be om en samtale med sjefen og fremlegge saken på en saklig måte og diskutere håndteringen på?

Huff- du har min medfølelse.

Ja, vi har noen midler til å kjøpe inn noe konsulenthjelp. men jeg ORKER bare ikke ha ansvaret for det!

Hadde samtale med sjefen i dag. Vi skal ha kontormøte i morgen, hele bunsjen (dvs 4-5 stk) - får se hva det blir til da.

Nå skal jeg sove. Har lyst til å skulke i morgen....

Skal ikke gjøre det altså!

Skrevet

Ja, vi har noen midler til å kjøpe inn noe konsulenthjelp. men jeg ORKER bare ikke ha ansvaret for det!

Hadde samtale med sjefen i dag. Vi skal ha kontormøte i morgen, hele bunsjen (dvs 4-5 stk) - får se hva det blir til da.

Nå skal jeg sove. Har lyst til å skulke i morgen....

Skal ikke gjøre det altså!

Lykke til!!!

Skal prøve å overføre krafttanker :-)

Gjest prust
Skrevet

Lykke til!!!

Skal prøve å overføre krafttanker :-)

Takk! Natta!

Gjest anti-prosjektleder
Skrevet

Hvordan gikk det i dag?

Heisann!

Jo - det gikk faktisk over all forventning. Fikk enorm støtte fra en kollega, og han foreslo at jeg og han byttet på noen arbeidsopgaver, slik at han overtok de delene jeg ikke maktet.

Samtidig gikk sjefen med på å kjøpe inn noe mer ekstern konsulenthjelp enn planlagt - så det ser ut til å ordne seg.

Og ett tonn med bekymringer er løftet bort fra meg!

Skrevet

Heisann!

Jo - det gikk faktisk over all forventning. Fikk enorm støtte fra en kollega, og han foreslo at jeg og han byttet på noen arbeidsopgaver, slik at han overtok de delene jeg ikke maktet.

Samtidig gikk sjefen med på å kjøpe inn noe mer ekstern konsulenthjelp enn planlagt - så det ser ut til å ordne seg.

Og ett tonn med bekymringer er løftet bort fra meg!

Så flott da! Veldig bra gjort av deg å ta tyren ved hornene istedet for å ta veien om sykmelding som jeg skjønte lurte litt i bakhodet.

Håper det er ålreit å gå på jobb igjen nå da :-) Fortsatt lykke til.

Gjest anti-prosjektleder
Skrevet

Så flott da! Veldig bra gjort av deg å ta tyren ved hornene istedet for å ta veien om sykmelding som jeg skjønte lurte litt i bakhodet.

Håper det er ålreit å gå på jobb igjen nå da :-) Fortsatt lykke til.

Joda, det var greit på jobb i dag. Selv om sjefen nok var litt irritabel pga noen bagateller (og det var nok begrunnet i kaoset på mandag og tirsdag)....

I morgen skal jeg sette meg inn i de nye oppgavene mine som jeg overtar fra kollegaen min :-) Og han skal se på prosjektet mitt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...