Gå til innhold

Brett ut og bøy helt tilbake!!!!! Men Tine da!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har syndet et par tre gange og kjøpt Synnøve-ost. Men da får jeg så ørene flagrer av min kjære!!!

Q-melk har jeg faktisk aldri kjøpt.

Både q-melk og synnøveost er helt greie på smak. Ja, vi kjøper kun Synnøve her.

Hvem som støtter hvem, bryr jeg meg ikke om.

Gjest prust
Skrevet

Hvorfor støtter man en nesten-monopolist når det finnes gode alternativer?

Fordi jeg mener at landbruket i Norge ikke kun kan drives etter markedsøkonomien. Vi har et såpass langstrakt og kronglete land, at det ikke er økonomi til å drive landbruk hvis en bare har vanlig tilbud/etterspørsel.

Samvirket utjevner inntektene i landbruket, slik at det fremdeles er mulig å drive landbruk i grisgrente strøk. Dermed opprettholdes kulturlandskapet - og vi produerer fortsatt mat (melk, kjøtt, ost og litt andre ting) i utkantstrøkene!

Gjest prust
Skrevet

Både q-melk og synnøveost er helt greie på smak. Ja, vi kjøper kun Synnøve her.

Hvem som støtter hvem, bryr jeg meg ikke om.

Se mitt svar til Gemini :-)

Skrevet

Fordi jeg mener at landbruket i Norge ikke kun kan drives etter markedsøkonomien. Vi har et såpass langstrakt og kronglete land, at det ikke er økonomi til å drive landbruk hvis en bare har vanlig tilbud/etterspørsel.

Samvirket utjevner inntektene i landbruket, slik at det fremdeles er mulig å drive landbruk i grisgrente strøk. Dermed opprettholdes kulturlandskapet - og vi produerer fortsatt mat (melk, kjøtt, ost og litt andre ting) i utkantstrøkene!

Hva med de som liede skriver, at Q-melk lages av melk fra meieriene som samvirket ønsket å legge ned?

Gjest prust
Skrevet

Hva med de som liede skriver, at Q-melk lages av melk fra meieriene som samvirket ønsket å legge ned?

Jo - det er mulig det stemmer. Det har jo vært en rasjonaliseringsprosess innen Samvirket også - bl.a. pga reduserte overføringer fra Staten til landbruket og landbruksorganisasjonene.

Men hvis en bare skulle ha "q-meierier" ville ikke bønder som bor langt fra meiereiet ha muligheter til å levere melk. Det ville være for store transportkostnader for den enkelte bonde. Nå utjevnes transportkostnadene, slik at alle bønder får samme pris for melka uansett hvor langt fra meieriet de bor.

Må innrømme at jeg ikke er helt oppdatert på landbrukspolitikk lenger - var ganske engasjert i studeitida - for ti-femten år siden!

Skrevet

bunnen, høres logisk ut! ;)

Ja, naturligvis, for innholdet skal jo ut. Og ut kommer det, hvis man sager ut bunnen.

Caloni Makaroni
Skrevet

Burde ikke du jobbe nå!?

Joda. Men atte...eh...jeg gjorde litt research, serru ;)

Mrs. Wallace
Skrevet

Tja, jeg får stadig kjeft av mannen fordi det ser ut som jeg åpner påleggspakker med håndgranat, så hva med å prøve det på melka også?

*tar dekning og håper på det beste*

Skrevet

Jo - det er mulig det stemmer. Det har jo vært en rasjonaliseringsprosess innen Samvirket også - bl.a. pga reduserte overføringer fra Staten til landbruket og landbruksorganisasjonene.

Men hvis en bare skulle ha "q-meierier" ville ikke bønder som bor langt fra meiereiet ha muligheter til å levere melk. Det ville være for store transportkostnader for den enkelte bonde. Nå utjevnes transportkostnadene, slik at alle bønder får samme pris for melka uansett hvor langt fra meieriet de bor.

Må innrømme at jeg ikke er helt oppdatert på landbrukspolitikk lenger - var ganske engasjert i studeitida - for ti-femten år siden!

Å du er super, prust! Ikke ofte jeg svarer på innlegg nå for tida, men dette var veldig bra forklart, og så enkelt er det faktisk!

Takk for fint innlegg til forsvar for samvirke og bonden!

Hilsen

Gjest prust
Skrevet

Å du er super, prust! Ikke ofte jeg svarer på innlegg nå for tida, men dette var veldig bra forklart, og så enkelt er det faktisk!

Takk for fint innlegg til forsvar for samvirke og bonden!

Hilsen

Bare hyggelig :-)

Har en mann som er rådgiver i landbruket, og får inn en del politikk gjennom ham...

Jeg synes det er viktig at vi i Norge opprettholder en viss matvareproduksjon _og da at vi samtidig vedlikeholder det flotte kulturlandskapet vi har!!!

Men jeg innser at norsk landbruk ikke kan fortsette slik det har vært gjort - med bruk på bare noen få kyr. En viss rasjonalisering her også er nok nødvendig! Men jeg håper vi slipper å havne på nivå med Danmark og Nederland mht størrelse på gårdene...

De må ha det ensomt, de bøndene som driver der.... både faglig og sosialt!

Skrevet

Bare hyggelig :-)

Har en mann som er rådgiver i landbruket, og får inn en del politikk gjennom ham...

Jeg synes det er viktig at vi i Norge opprettholder en viss matvareproduksjon _og da at vi samtidig vedlikeholder det flotte kulturlandskapet vi har!!!

Men jeg innser at norsk landbruk ikke kan fortsette slik det har vært gjort - med bruk på bare noen få kyr. En viss rasjonalisering her også er nok nødvendig! Men jeg håper vi slipper å havne på nivå med Danmark og Nederland mht størrelse på gårdene...

De må ha det ensomt, de bøndene som driver der.... både faglig og sosialt!

Den rasjonaliseringa driver jo på i stort monn akkurat nå. Strukturrasjonaliseringa har aldri gått fortere. Så det er nok ikke mange nå som har bare noen få kuer og mener å leve bare av det. Det som er synd er at nå er det større bruk som også går med i samme omgang, særlig når det er generasjonsskifte på gang. Enn så lenge greier andre bønder å holde kulturlandskap og dyrket mark i drift, men etter hvert vil vi se at det også blir vanskelig. Det blir for få bønder rett og slett.

Det er derfor viktig at vi er villig til å forsvare det norske landbruket!

Hilsen - likevel optimist på vegne av landbruket -

Skrevet

Kjøp Q-melk med skrukork!! :-)

Enig! Elsker Q-produktene:)

Skrevet

Tja, jeg får stadig kjeft av mannen fordi det ser ut som jeg åpner påleggspakker med håndgranat, så hva med å prøve det på melka også?

*tar dekning og håper på det beste*

Dato:

06.03.2007

Ref:

2007/91291

Saksbeh.:

Kari Stokke

TineMelk - åpning av drikkekartonger

Hei hei xxxx.

Hyggelig at du besøkte oss på internett.

Følger du pilene på kartongen, kan du åpne slik du er vant med. Takk for

at du kontaktet oss.

Med vennlig hilsen

TINE BA

Kari Stokke

Leder TINE Forbrukersenter

Skrevet

Dato:

06.03.2007

Ref:

2007/91291

Saksbeh.:

Kari Stokke

Hei hei xxxx.

at du kontaktet oss.

Med vennlig hilsen

TINE BA

Kari Stokke

*ler høyt*

Skrevet

Dato:

06.03.2007

Ref:

2007/91291

Saksbeh.:

Kari Stokke

Hei hei xxxx.

at du kontaktet oss.

Med vennlig hilsen

TINE BA

Kari Stokke

ER det virkelig mulig?? :-D

*ler meg skakk*

Skrevet

Har du ikke en gammel kartong som du har brukt til potteskjuler, pennekopp, vannglass, urinprøvebeger eller annet, som du kan ta frem og kikke på? Så får du skrive det av på en lapp og tape opp på innsiden av en skapdør på kjøkkenet?

Skrevet

Har du ikke en gammel kartong som du har brukt til potteskjuler, pennekopp, vannglass, urinprøvebeger eller annet, som du kan ta frem og kikke på? Så får du skrive det av på en lapp og tape opp på innsiden av en skapdør på kjøkkenet?

Det var lurt!

Skrevet

Du får nok begynne å kjøpe lettmelk literskartonger, det er skrukort på dem, uansett om det er fra Q-melk eller fra Tine :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...