Gå til innhold

... Avføring ....


Gjest rargutt25

Anbefalte innlegg

Gjest rargutt25

leste en som hadde et spesielt problem med avføringen sin:

"hei når jeg går på toalettet så får jeg ikke gjort meg ferdig. tømmer meg litt men så stopper det liksom, å jeg må bruke mye toatlettpapir. Alt vil ikke ut liksom. Hvis jeg trener å svetter etterpå gir det dårlig lukt på bukse/truse. Vet du noe jeg kan gjøre eller spise slik at alt vil ut? Er ikke forstoppelse for jeg går på do 1-2 ganger daglig. spiser 6-8 måltid.

-hei123"

hun fikk følgende svar:

"Det lyder som du har slapp endetarms-muskulatur som gjør at du ikke kan presse avføringen ut eller kan tømme deg fullstendig. Det kan ses etter en fødsel hvor muskulaturen er skadet, og det kan også være en medfødt svekket muskel. Jeg synes du skal be om henvisning til kirurg som er spesialist i slike tarmproblemer. Man kan måle trykk i endetarmen og styrken i muskulaturen. Inntil videre anbefaler jeg deg å bruke våtservietter (for eksempel Natusan) til å vaske deg etter avføring. Vennlig hilsen Mette H Moen"

... jeg har akkurat samme problem .. hatt det i kanskje 7-8 år nå .. kapper avføringen fordi trykket tar slutt ..

men jeg tror ikke det er noe svekket muskel, for en sjelden gang i blandt fungerer alt som det skal, og alt kommer ut .. tror kanskje det kan ha noe med hva jeg spiser å gjøre .. noen som har noen gode råd? må da være noe jeg kan spise for å få bedre trØkk på sakene!

hilsen 25år gammel gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Få i deg nok sunt fett gjennom maten, mye fiber og drikk mye. Magen trenger litt "glimiddel" for å holde fordøyelsen i gang. Mye aktivitet er viktig, men da er det også minst like viktig å få i seg tilstrekkelig med væske (sånn at kroppen ikke blir dehydrert, den trenger væske for at fordøyelsen skal fungere). Salater, frukt og grønt holder fordøyelsen i orden. Lyst brød, tørt kyllingkjøtt osv. stopper det litt opp...

Hmm... jeg får ikke til å skrive det jeg vil i dag, er litt for trøtt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...