Gå til innhold

Jeg har tenkt å bruke alle mine penger

Anbefalte innlegg

Gjest Voksen dame som lever livet
Skrevet

Jeg sparer ikke. Jeg bruker kredittkort, og når det er blitt for mye kreditt søker jeg lån i banken. Jeg har nå gått ut i lang permisjon, har avtalt lang avdragsfri periode på boliglån, og skal studere, reise og jobbe som freelance i tiden fremover.

Jeg får høre fra banken at jeg er en fabelaktig kunde, og det er aldri noen negative bemerkninger på meg. Jeg vil bare leve som om dette er min siste tid, og ikke bekymre meg om pensjonstid som ikke jeg vet om kommer.

Barna mine er voksne og jeg er blitt alene og synes dette er herlig.

Gjest Elextra
Skrevet

Er dette fleip?

Skjønner det er deilig, og av og til må man tillate seg å leve livet og ikke tenke på bekymringer. Men tror blåmandagen kan bli ille når du lever på kreditt på den måten.

Skrevet

Jeg skjønner det er deilig.

Men jeg ville likevel vært veldig forsiktig med å leve på kreditt. Hva om du skulle bli ufør/ arbeidsledig?

Skrevet

Kos deg du! Men vær forberedt på at det kan komme en sabla smell etterhvert.

Jeg orker heller ikke tenke på at om 30 år så er jeg pensjonist - jeg vet jo f*** ikke om jeg blir så gammel engang! Men jeg lever ikke så bekymrningsløst økonomisk som deg alikevel.

Skrevet

Ja, vi har jo hver vår måte å leve på.

Min er ikke akkurat slik, men så lenge du koser deg så unner jeg deg det.

Jeg koser meg også. Med litt penger på bok pluss sparing, og likevel nok inn per mnd. til å unne meg det jeg føler jeg har lyst til (litt andre krav - helt klart).

Skrevet

Synes at du er modig som tør å leve som om hver dag er den siste. Hadde ikke hatt mage til det - vokste nemlig opp med foreldre som hadde ekstremt dårlig råd og økonomistyring. Enda godt at barna dine er voksne - så slipper de å bekymre seg over at de gode dagene kan ta slutt. Men lurer på hvem som evt overtar gjelden din om du uventet skulle falle i fra?? Er ikke det arvingene? I såfall ville jeg ordne meg med en god forsikring slik at de etterlatte ikke vil arve gjelden din.

Skrevet

Synes at du er modig som tør å leve som om hver dag er den siste. Hadde ikke hatt mage til det - vokste nemlig opp med foreldre som hadde ekstremt dårlig råd og økonomistyring. Enda godt at barna dine er voksne - så slipper de å bekymre seg over at de gode dagene kan ta slutt. Men lurer på hvem som evt overtar gjelden din om du uventet skulle falle i fra?? Er ikke det arvingene? I såfall ville jeg ordne meg med en god forsikring slik at de etterlatte ikke vil arve gjelden din.

Ingen arver gjeld. Om det er gjeld så selges evt. verdier på tvangsauksjon og resten saneres. Ingen trenger overta noens gjeld.

Skrevet

Jeg har ikke så mye gjeld at ikke eiendommer dekker dem. Jeg har full styring på økonomien og jobber mye innimellom. barna mine har jeg sikret på andre måter enn å arve meg.

Skrevet

Kos deg du! Men vær forberedt på at det kan komme en sabla smell etterhvert.

Jeg orker heller ikke tenke på at om 30 år så er jeg pensjonist - jeg vet jo f*** ikke om jeg blir så gammel engang! Men jeg lever ikke så bekymrningsløst økonomisk som deg alikevel.

Så heldig for deg at du lever på en annen måte enn jeg. Hvorfor skal jeg være forberedt på en sabla smell? Jeg har da nok økonomiske garantier i bakhånden. Jeg har også nok jobber når jeg vil.

Ingen grunn til å sette opp hele mitt private regnskap i et slikt innlegg.

Skrevet

Jeg skjønner det er deilig.

Men jeg ville likevel vært veldig forsiktig med å leve på kreditt. Hva om du skulle bli ufør/ arbeidsledig?

Hva om og hva om. Jeg lever ikke på kreditt. Jeg jobber for levekostnader, men siden jeg jobber freelance er inntekten sporadisk. Noen ganger høy, noen ganger lav. For å starte egen bedrift er en nødt til å ta sjanser. Det er norske damer lite flinke til.

Skrevet

Hva om og hva om. Jeg lever ikke på kreditt. Jeg jobber for levekostnader, men siden jeg jobber freelance er inntekten sporadisk. Noen ganger høy, noen ganger lav. For å starte egen bedrift er en nødt til å ta sjanser. Det er norske damer lite flinke til.

"Jeg bruker kredittkort, og når det er blitt for mye kreditt søker jeg lån i banken."

Da misforsto jeg setningen over...

:-)

Skrevet

"Jeg bruker kredittkort, og når det er blitt for mye kreditt søker jeg lån i banken."

Da misforsto jeg setningen over...

:-)

Jeg er i startfasen med å gjøre andre ting. Det koster mye og derfor bruker jeg kredittkort og samler det siden sammen til lån, noe banken ikke har problemer med å akseptere siden jeg har vært en god kunde i alle år.

Du misforsto ikke nødvendigvis, men jeg kunne ikke skrive alt i et lite innlegg. Det som overrasker meg er hvor mange oppfattet dette som negativt og ansvarsløst. Det koster penger å starte nytt, men jeg har eiendommer bak meg.

Skrevet

Jeg er i startfasen med å gjøre andre ting. Det koster mye og derfor bruker jeg kredittkort og samler det siden sammen til lån, noe banken ikke har problemer med å akseptere siden jeg har vært en god kunde i alle år.

Du misforsto ikke nødvendigvis, men jeg kunne ikke skrive alt i et lite innlegg. Det som overrasker meg er hvor mange oppfattet dette som negativt og ansvarsløst. Det koster penger å starte nytt, men jeg har eiendommer bak meg.

Ja, mange tolket det negativt. Det gjorde jeg også. På meg virket det (først) som om du lot humla suse, men jeg ser i senere innlegg at du er godt sikret hvis noe uforutsett skulle skje.

Skrevet

Så heldig for deg at du lever på en annen måte enn jeg. Hvorfor skal jeg være forberedt på en sabla smell? Jeg har da nok økonomiske garantier i bakhånden. Jeg har også nok jobber når jeg vil.

Ingen grunn til å sette opp hele mitt private regnskap i et slikt innlegg.

Dersom du har økonomiske garantier i bakhånden, skjønner jeg ikke vitsen med å bruke så mye kredittkort, som gir sø høye renter! Hvorfor ikke starte direkte med et banklån, når du er så god kunde. Men dersom lånet er et oppstartslån til egen bedrift, er det da dumt å bruke det opp på all slags fjanteri. Du kan ikke bokføre alt som forretningsutgifter, vet du. Vi tipser kanskje likningsetaten!

Gjest midia
Skrevet

Låner du med pant i huset eller?

Hva skjer om du ikke klarer å betjene lånene og huset går til ?hæ........ hva da?

Skrevet

Selvfølgelig liker banken deg som kunde. Det er jo dette de tjener penger på.

Skrevet

Dersom du har økonomiske garantier i bakhånden, skjønner jeg ikke vitsen med å bruke så mye kredittkort, som gir sø høye renter! Hvorfor ikke starte direkte med et banklån, når du er så god kunde. Men dersom lånet er et oppstartslån til egen bedrift, er det da dumt å bruke det opp på all slags fjanteri. Du kan ikke bokføre alt som forretningsutgifter, vet du. Vi tipser kanskje likningsetaten!

Jeg tror ikke du forstår hva jeg gjør, og det er greit nok. Hva du skal tipse ligningsetaten om vet jeg ikke. Hva slags fjanteri jeg har tenkt å føre opp vet ikke jeg selv engang. Leste det først i svaret ditt.

Skrevet

Låner du med pant i huset eller?

Hva skjer om du ikke klarer å betjene lånene og huset går til ?hæ........ hva da?

Jeg har ikke tenkt å sette opp regnestykkene her, men ja jeg låner med pant i eiendommer. Selvfølgelig vet jeg hvordan jeg skal betale tilbake, men jeg tar sjanser. Hvem gjør ikke det når man starter noe for seg selv?

Skrevet

Sånn hadde jeg ikke orket å leve...

Noen trives godt med jobb fra 8 - 4, og å spise matpakke med brunost i lunsjen. Jeg hoppet av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...